• GashH

    Fasta vid graviditet?

    Selam!
    Detta vill jag diskutera med mina muslimska systrar.

    Ramdan närmar sig och den 11 augusti är det dags.
    Jag gjorde graviditetstest idag som visade att jag är gravid.
    Troligen i vecka 5.

    Dagarna är ju väldigt långa nu vilket innebär att man ska fasta ca 17 timmar.
    Detta kommer bli mitt första barn och jag vet inte om jag ska fasta??
    Vad säger islam om detta?

    Vill gärna ha referenser till det ni säger.

    Har ni själva varit gravid och fastat? Hur gick det?
    Vad skulle ni göra i min situation?
    Tacksam för svar.
  • Svar på tråden Fasta vid graviditet?
  • GashH

    blir nog svårt att hinna med för mig,...
    vi ska åka till turkiet i september, kan jag ta med pengarna då o ge till någon moske där?
    eller måste man göra det innan ramadan är slut?

  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    kiiwin skrev 2010-08-05 19:17:33 följande:
    Jag är i vecka 26.
    Jag är osäker om jag hinner ta igen ramadan efter amning eftersom jag inte vet hur det blir med amningen så jag betalar istället. Jag har gått igenom detta tidigare eftersom det är min tredje graviditet.

    Det betyder att om du har betalat din ramadan så är den över för dig alltså du har gottgjort dig eller vad man ska säga du behöver ej då ta igen faste dagar vad jag vet?

    Min man skall skicka mina pengar till hans mamma i sitt hemland och där går hon i sin tur till den lokala mosken med pengarna där dom varje dag lagar iftar/ mat till dom fattiga under ramadan.
    Det känns skönt att veta att pengarna kommer till rätt personer direkt.

    Det låter som om du inte kommer att hinna med din ramadan? så jag föreslår att vara på den säkra sidan inshaallah och betala men Gud vet bäst.  Försök att leta upp någon kunnig om du vill ha mer info annars finns det gott med info på islamiska hemsidor som tex islamguiden mm.
    Men du kan ta igen fastan efter amningen, så varför betala när du kan fasta? 
  • GashH
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2010-08-06 10:41:50 följande:
    Men du kan ta igen fastan efter amningen, så varför betala när du kan fasta? 
    man måste ju ta igen fastan innan nästa ramadan infaller.
    då kommer jag inte hinna.
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    GashH skrev 2010-08-06 11:07:43 följande:
    man måste ju ta igen fastan innan nästa ramadan infaller.
    då kommer jag inte hinna.
    Vem har påstått det och var i koranen och sunnah står det så?
  • GashH

    jag uppfatta att det är så av kiiwins inlägg.
    är det inte så? om inte så får du gärna berätta hur det är.

  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    GashH skrev 2010-08-06 12:23:12 följande:
    jag uppfatta att det är så av kiiwins inlägg.
    är det inte så? om inte så får du gärna berätta hur det är.
    De som inte kan fasta pga en långvarig sjukdom eller pga att vara äldre/svaga får betala till de fattiga, men för friska personer så skall man (enligt de 4 fiqhfrogorna) ta igen fastan när de klarar av den. Man kan inte vara gravid eller amma hela sitt liv om du förstår vad jag menar.

    Dock följer jag och min familj inte den åsikten då graviditet och amning inte är tillfälliga sjukdomar. Det finns väl ingen läkare i hela världen som anser att dessa tillstånd är sjukdomar, inte sant? 
  • GashH

    Ok så man kan ta igen dagarna när man har möjlighet, behöver inte vara innan nästa ramadan?

  • Selfish Geene
    GashH skrev 2010-07-29 17:50:52 följande:
    Selam!
    Detta vill jag diskutera med mina muslimska systrar.

    Ramdan närmar sig och den 11 augusti är det dags.
    Jag gjorde graviditetstest idag som visade att jag är gravid.
    Troligen i vecka 5.

    Dagarna är ju väldigt långa nu vilket innebär att man ska fasta ca 17 timmar.
    Detta kommer bli mitt första barn och jag vet inte om jag ska fasta??
    Vad säger islam om detta?

    Vill gärna ha referenser till det ni säger.

    Har ni själva varit gravid och fastat? Hur gick det?
    Vad skulle ni göra i min situation?
    Tacksam för svar.
    skulle du på allvar fasta och riskera ditt barns hälsa om du var övetygad om att Allah ville det??
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    GashH skrev 2010-08-06 15:44:55 följande:
    Ok så man kan ta igen dagarna när man har möjlighet, behöver inte vara innan nästa ramadan?
    Det beror på vilken fiqhskola du följer. Som jag skrev tidigare så är det endast sjuka och resande som skall ta igen fastan, står det i koranen. Graviditet och amning inte är sjukdomar, håller du inte med? Så jag skriver det igen att såna frågor skall inte ställas på ett forum som detta. det finns inga ulema här för att ge dig exakta svar. 
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Selfish Geene skrev 2010-08-07 09:41:11 följande:
    skulle du på allvar fasta och riskera ditt barns hälsa om du var övetygad om att Allah ville det??
    Fostret tar ingen skada av fastan. Det finns inga hinder för att fasta under graviditet/amning. Att fasta är också obligatorisk för gravida och ammande. Men om mamman känner på sig att fastan påverkar graviditeten/amningen negativt så skall hon avstå från att fasta. Det finns en sahih hadith som förklarar det:

    the Messenger of Allah (peace and blessings of Allah be upon him) said: ‘Allah has exempted the traveller from the obligation of fasting and has reduced the prayer by half for him, and has exempted pregnant and breastfeeding women from the obligation of fasting.” 
     
Svar på tråden Fasta vid graviditet?