• Gravid2010

    Kan man GÅ en mil på under 60 min?

    I en annan tråd är det en människa som påstår att hon gjort detta ett flertal ggr.. Gått en mil på 58-59 min.

    Jag anser att det är en omöjlighet. Det måste handla om att småspringa MINST SAGT. I annat fall är sträckan felmätt...

    Vad säger du?

  • Svar på tråden Kan man GÅ en mil på under 60 min?
  • Anghammarad
    Isnogood skrev 2010-08-31 09:57:30 följande:
    Och det är förbjudet enligt lag att kunna göra det då..? Obestämd

    Snarare är det Ni som inte förstår, eller klarar av att ta till er att en person klarar detta utan att vilja befinna sig på diverse träningsbanor / tävlingsbanor.

    NU säger jag tack och hej för alltid i denna tråd

    Men inser du inte det orimliga i ditt påstående? Förstår du hur mycket specialträning som går åt för att kunna prestera de tiderna? Det här är elitidrottare som tränar många mil i veckan med finslipad teknik och du påstår att du går lika fort "bara så där" Det är ungefär som om du skulle säga att du kunde hoppa 4.50 i stavhopp eller 6,50 längdhopp men du har ingen lust att hålla på med idrott.


     


    Jag tror säkert att du går ganska fort en påståendet att du går en mil lika fort som den absoluta sverigeeliten är befängd. Det är möjligen så att du joggar på den tiden om det nu ändå inte är så att sträckan är felmätt.

  • Schnauser

    Puh! Rätt slut efter ett promenadtest. Inte en särskilt bekväm promenad kan sägas. 

    6,35 km/h blev det. Är 1,72 lång, en smula otränad, men annars vid god vigör. Jag gick raskt - så jag blev andfådd, fick färg i ansiktet och lätt svettig. 


    Jag har vunnit 10 miljoner! (Testar
  • Amazina

    Nu har jag inte läst tråden, men jag förstår attd et blivit en diskussion med tanke på mängden inlägg...
    Min åsikt är att man omöjligt kan gå 10 km/h om man inte har antingen 2 meter långa ben eller joggar. På den tiden jag joggade mycket joggade jag 1 mil på strax över 1 timme och då var jag toktrött efteråt!

  • majskroken

    Går du fortfarande en mil under timmen?

    Vad har du för mobil? Kan du ladda ner Runkeeper och bifoga en bild på din runda kanske? :)

  • sextiotalist

    Jag har fixat det, när det var tjejmilen en gång, vi var tre tjejer som gick och gick förbi de som joggade. Jag kan även gå i mitt joggingtempo (som ligger kring 10 km/h) utan problem.

  • Anghammarad
    sextiotalist skrev 2012-10-01 14:03:36 följande:
    Jag har fixat det, när det var tjejmilen en gång, vi var tre tjejer som gick och gick förbi de som joggade. Jag kan även gå i mitt joggingtempo (som ligger kring 10 km/h) utan problem.

    Du hade varit med och slagits om bronset i damklassen i de tre senaste SMen. Det finns en veteranklass faktiskt där åldersgränsen är 40 år. Där hade du tagit guld helt ohotat. Faktum är att i hela veteran SM historien så har det bara noterats åtta tider under timmen. Så grattis!
  • sextiotalist
    Anghammarad skrev 2012-10-02 20:28:48 följande:

    Du hade varit med och slagits om bronset i damklassen i de tre senaste SMen. Det finns en veteranklass faktiskt där åldersgränsen är 40 år. Där hade du tagit guld helt ohotat. Faktum är att i hela veteran SM historien så har det bara noterats åtta tider under timmen. Så grattis!
    Knepigt, är det säkert att det är 20 km och inte 10 km. Men allvarligt, om man går normalt i 6 km/h då är det inte svårt att komma upp i 50-60% högre hastighet om man går snabbt.

    Men jag skall kolla nästa gång jag är ute och träna och ta ett pass då jag går väldigt snabbt. För det var över 20 år sedan jag gick den där tjejmilen så jag är inte alls i närheten av vad jag var då.

    Men jag har alltid gått snabbt, min sambo har svårt att hänga med i mitt vardagstempo 
  • XcsM

    För att gå en mil på under timmen måste du hålla 10km/h vilket betyder 6min/km.
    Detta brukar anses som jogg/lugn löpning. Det är relativt vanligt att motionärer jobbar/springer milen på 55-60 minuter, så att kalla det gång vette fan om jag tror på...
    Vanligt gång-tempo brukar väl ligga på 5-8km/h.
    Man kan ju gå fortare men då brukar det oftast handla om såna som tävlar i gång.

     

  • StevenDiese

    Jag kände mig tvungen att läsa den här mytomspunna tråden igen.

    Nu har nästan varje människa en telefon med motionsapp. Finns det fortfarande någon som går milen på strax under timmen?

Svar på tråden Kan man GÅ en mil på under 60 min?