• chatnoir

    Vänta med förskola?

    Efter mycket om och men funderar vi på att avbryta vår förskolestart. Skälen är många, en del har jag skrivit om här: www.familjeliv.se/Forum-13-247/m54330371.html. Jag har talat med adoptionsrådgivarna och de säger att det inte är någon bra idé att avbryta nu när vi har börjat, men vi tror ändå att det kanske är det bästa just för oss. Vi trodde verkligen att det skulle vara positivt för sonen att börja förskola några få timmar om dagen, men det känns som vi var naiva. Hittills har det inneburit en otrygg son som hela tiden talar om att han är ledsen på dagis och även om vi försöker tala om det i positiva termer säger han att han inte vill dit. Själv håller jag på att gå sönder av oro och tvivel. Vi har möjligheten att anpassa våra arbetstider så att vi klarar oss utan barnomsorg. Visst hade vi planer på att gå upp i tid så småningom, men det kan vänta.

    Jag tror att vi skulle klara av att fortsätta, men till vilket pris? Om vi slutar så beror det helt på vår egen situation, jag kommer inte vara varken bitter eller besviken gentemot förskolan eller personalen och jag tänker se till att vi får ett snyggt avslut. Vi känner helt enkelt att det var fel beslut att låta sonen börja nu.

    Vill jättegärna höra om era tankar om detta!

  • Svar på tråden Vänta med förskola?
  • chatnoir
    Hej och Hopp skrev 2010-09-20 20:27:21 följande:
    Givetvis kan jag ju inte veta heller att dottern är tillräckligt trygg och jag förstår att ni provade - man vet ju inte innan hur det kommer att bli. Jag menade bara att jag var beredd på att backa om jag missbedömt henne.

    Nu ska jag sluta tjata
    Förstår hur du menar! Det är bara roligt att få ta del av dina tankar, inte minst som du dessutom är förskolelärare!
  • Nimbus

    Håller med om att ni ska följa ert hjärta. Det är ju uppenbart av ditt inlägg att detta är jättejobbigt både för er och ert barn, har man möjlighet att påverkar en sådan sitvation så ska man göra det.
    Jag har arbetat på fsk i nästan 20 år och under de åren har jag varit med om att föräldrar valt att avbryta eller "ta hem" sitt barn av olika anledningar, alla de gångerna har det handlat om föräldrar som hittat andra lösningar när det verkligen verkligen inte funderat för barnet med fsk, och vi pedagoger har haft förståelse för deras val.
    Jag hade gjort som ni, dvs. avbrutit , och sen försökt igen senare. Kanske behöver barnet tid att själv förbereda sig mer på vad som ska komma.

  • Petra123

    Följ era egna hjärtan och tankar. Ni känner ert barn bäst. Hade jag varit i er sits, så hade jag nog avbrutit....

  • chatnoir
    Nimbus skrev 2010-09-20 20:33:56 följande:

    Håller med om att ni ska följa ert hjärta. Det är ju uppenbart av ditt inlägg att detta är jättejobbigt både för er och ert barn, har man möjlighet att påverkar en sådan sitvation så ska man göra det.
    Jag har arbetat på fsk i nästan 20 år och under de åren har jag varit med om att föräldrar valt att avbryta eller "ta hem" sitt barn av olika anledningar, alla de gångerna har det handlat om föräldrar som hittat andra lösningar när det verkligen verkligen inte funderat för barnet med fsk, och vi pedagoger har haft förståelse för deras val.
    Jag hade gjort som ni, dvs. avbrutit , och sen försökt igen senare. Kanske behöver barnet tid att själv förbereda sig mer på vad som ska komma.


    Jag vet inte om pedagogerna skulle hålla med om att det inte fungerar, de tycker nog att sonens reaktioner är helt normala. Men sonen är väldigt stark och anpassar sig om han måste. Tror inte att någon annan än vi ser hur skör han kan vara. Vi såg det inte heller i början, men nu kan jag se på foton från första tiden hur skör och vilsen han ser ut. Men jag kommer göra vad jag kan för att pedagogerna ska förstå att vårt beslut är helt grundat i vår situation och inte har något att göra med deras verksamhet.
  • chatnoir
    chatnoir skrev 2010-09-20 21:06:38 följande:
    Jag vet inte om pedagogerna skulle hålla med om att det inte fungerar, de tycker nog att sonens reaktioner är helt normala. Men sonen är väldigt stark och anpassar sig om han måste. Tror inte att någon annan än vi ser hur skör han kan vara. Vi såg det inte heller i början, men nu kan jag se på foton från första tiden hur skör och vilsen han ser ut. Men jag kommer göra vad jag kan för att pedagogerna ska förstå att vårt beslut är helt grundat i vår situation och inte har något att göra med deras verksamhet.
    Kanske blev lite luddigt där... Vad jag menar är att sonen inte bryter ihop i första taget, särskilt inte inför främmande människor. Men han säger att han är ledsen och jag ser att han är ledsen, även om pedagogerna hävdar motsatsen.
  • Lotte

    Tycker också att ni skall följa er magkänsla och avbrutit. Varför utsätta sonen för detta när han signalerar att han inte mår bra. Försök igen om ett halvår. Ett tips är att prata med dagis om ni kan komma dit en stund varje dag och leka på utomhuslekplatsen men att ni är där hela tiden. Då kan han vänja sig vid de andra barnen tryggt i er närvaro. Om han blir orolig ändå är ett tips att gå dit på helgerna när inga barn är där. (Fast detta förutsätter ju att ert dagis har en utomhuslekplats). Vi gjorde så med våra barn och de var väldigt nyfikna på vad som hände innanför dörrarna när barnen gick in där. Vid något tillfälle fik vi också komma in och titta inomhus i vår närvaro. Sedan hade vi en lång inskolning i vår närvaro.
    Min erfarenhet är att fsk-personalen har väldigt lite förståelse för våra barns behov. Vi har fått svaret "sådana är barn" på alla frågor/påståenden vi gjort som är adoptionsrelaterade. Vi bli mest betraktade som överbeskyddande föräldrar men huvudsaken är ju att barnen mår bra.

    .

  • Utlandssvensk

    Hej!
    Det kan definitivt vara en jättepositiv erfarenhet med förskola i nâgra timmar per dag!! MEN eftersom det inte känns rätt och dessutom inte är nödvändigt sâ skulle jag râda dig att vara hemma längre med sonen. Egentligen finns det inget "rätt" svar i den här frâgan. Den enda som kan hitta svaret är DU för det är DU som med din kärlek och din omsorg och din kännedom om sonen vet vad som är bäst för just er. Vad du än väljer sâ är det viktigt att du tror pâ ditt val. Om du tycker det känns bra att strunta i dagis nu sâ kommer din son ocksâ att tycka det (och tvärtom)... Sâ följ du din instinkt sâ kommer det att bli bra för er bâda...
    Lycka till!

  • mor till två kina tjejer

    Det är klart att ni ska ta hem en pojke om ni känner att det inte fungerar. Även om förskolepersonalen tycker att det fungerar så är det er familj som ska fungera. Om ni som föräldrar INTE tycker att det fungerar då fungerar det inte. Om vi som föräldrar inte är tillfreds känner barnen det. Som vuxen och förälder är det vårt ansvar att göra det som är bäst för våra barn.
    Om ni kan vara hemma lite till är det väl en bra ide att vara hemma lite till. Förskolan kan man börja i när som i framtiden, men tiden just nu får vi aldrig tillbaka och kan inte göra om.
    Lyssna på er själv och gör det som är rätt för er och ert barn.

  • Angla

    Om ni kan vänta med förskola skulle jag göra det. Jag skulle då glädja mig över extra tid för den språkligautvecklingen och anknytningen.

    Kan ni inte om ett tag börja om på den förskola där han sen skall gå MEN att ni alltid är där tillsammans tex 2 dagar i veckan en kortare stund i några månader? En lång ostressad inskolning som ni sen bygger på vartfeter det går.


    Angla - mamma till slut & snart igen
  • chatnoir

    Tack för alla insiktsfulla och stöttande svar! Just nu är jag helt slut av allt funderande fram och tillbaka och måste nog sova på saken. Vet inte om det är läge att ta tag i saken imorgon eller om han får vara "sjuk" en dag till. Jag känner att det är superviktigt att vi verkligen har tänkt och pratat igenom saken ordentligt innan vi talar med förskolan. Det har varit så många turer redan och vi måste komma fram till något som vi kan stå för till 100%.

Svar på tråden Vänta med förskola?