• Papi Jo

    Hipp Hurra! Fira att svenska barnmorskor nu kan vägra abort.

    Europarådet beslutade häromdagen att anta en resolution om samvetsfrihet för all vårdpersonal inom EU.
    Nu kan Svenska  barnmorskor, sköterskor och gynekologer vägra att underlätta, assistera eller utföra abort och enligt europarådet får dom inte diskrimineras för det.

    Detta är ett slag för samvetsfrihet, och i förlängningen religionsfrihet och politisk frihet. Man kan få följa sin magkänsla, sitt samvete. Och var behövs det mer än i vården?

    Ur texten:
    No person, hospital or institution shall be coerced, held liable or discriminated against in any manner because of a refusal to perform, accommodate, assist or submit to an abortion, the performance of a human miscarriage, or euthanasia or any act which could cause the death of a human foetus or embryo, for any reason.

    Länk till resolutionen:
    http://assembly.coe.int/main.asp?Link=/documents/adoptedtext/ta10/eres1763.htm

  • Svar på tråden Hipp Hurra! Fira att svenska barnmorskor nu kan vägra abort.
  • Plutteli
    EnHusMus skrev 2010-10-16 12:52:31 följande:
    Ja, det tycker jag. Kan man inte skydda sig och inte vill eller kan ta hand om fler barn. Så bör man låta bli att ha sex. 

    Nej, jag är inte abortmotståndare för fem öre. Tycker det är bra att möjligheten finns när den behövs. MEN verkligen, verkligen inte som preventivmedel eller könsval. 
    Abort används inte som preventivmedel någon stans så just den biten kan du ju lägga ner. Eller ja...kanske av ett ytterst fåtal kvinnor som dock på intet sätt borde få sätta agendan kring aborter för alla andra.

    Jag tar det dock igen eftersom du inte verkar fatta: I De länder där abort är förbjudet och även preventivmedel är förbjudet har kvinnan samtidigt väääldigt liten makt över sin egen sexualitet. Det är inte för intet som det görs flera miljoner illegala aborter i värden varej år och det beror verkligen inte på att kvinnor bara tänker "äh, jag sticker en galge i underlivet och gör en abort ifall jag blir gravid".
    Före 1975 var det förbjudet med abort i Sverige också, med enda undantaget om kvinnan kunde dö ifall graviditeten fortsatte. Efter 1975 när det blev lagligt med abort kunde vi första gången se mer exakt hur många som faktiskt gjorde abort i Sverige eftersom dessa kvinnor slapp göra det olagligt. Det rörde sig om ungefär 1000 färre än det gör i dagsläget. Med andra ord: Vi kan vara tämligen säkra på att kvinnor KOMMER fortsätta göra abort i ungefär samma utsträckning som idag, det har inte att göra med att kvinnor tycker det är kul att göra abort, eller skiter i p-medel bara lite för skoj. Det handlar i verklighten om kvinnor i länder där p-medel är förbjudet, kvinnor som inte KAN skydda sig, kvinnor som inte har rätten över sin egen sexualitet.

    Att du då väljer att lägga upp hela din debatt om abort på det fåtalet kvinnor som inte skyddar sig och gör abort efter abort bara för att är fruktansvärt respektlöst och framförallt väldigt verklighetsfrånvänt.
  • Astarte
    Kya skrev 2010-10-16 11:45:16 följande:
    Men att jobba inom vården innebär att hjälpa människor. och ibland innebär det att man gör saker man kanske vanligtvis inte vill göra.
    ska en barnmorska också vägra förlösa ett fullgånget barn som dött i magen, bara för att hon inte vill se ett dött barn?
    nej, har man sökt sig till ett vårdjobb så innebär det att vårda människan!
    Det handlar väl lika mycket om patientsäkerhet. Ska en kvinna behöva få abortrådgivning av en abortmotståndare?
  • november09
    Tygtiiger skrev 2010-10-16 12:55:25 följande:
    Nej, abort är fortfarande inte mord. Det finns många dödanden, uppsåtliga och andra, som inte är mord. Man ska använda rätt termer.

    Om man inte är beredd att utföra aborter finns det många andra människovårdande yrken man kan ägna sig åt förutom just barnmorska och gynekolog. Det finns många andra arbetsplatser förutom en kvinnoklinik. Men man ska inte, enligt min åsikt, kunna bli barnmorska och sedan välja vilka delar av yrket man vill ägna sig åt och låta sina kollegor plocka upp resterna som blir över!!

    Bli något annat. Hur svårt ska det vara.
    att abort inte är mord är ju din åsikt. Abort dödar ju fostret. Du kanske anser att ett liv inte börjar vid befruktning. Men där tycker ju många olika. Jag anser att man dödar vid abort. SÅ därför tycker jag lagen är bra och riktig. FÖr det finns inte andra jobba där du måste döda.

    Att vissa jämför de som att sluta sälja kött, att inte städa bussen, att inte sälja tobak är ju galet. Då assisterar du ju inte att döda någon. Och det är ju så många ser abort. Man tar död på fostret. Det är ett liv. Det är en människa även om det är i magen.

    Sen behöver vi kanske inte börja prata om hur vi ser abort. För det vet vi ju att vi inte kommer komma överrens om. Men att man ska själv få välja att inte vara den som utför/assisterar vid en abort är en annan sak.
  • Sarilariz
    november09 skrev 2010-10-16 12:54:11 följande:
    BRA!!!

    Att det är att riskera en människas liv stämmer ju verkligen inte. Som vissa skriver i tråden. De enda liv man tar är bebisens. Så att jämföra abort med något annat är ju galet.
    En bekant till mig som jobbade på ett sjukhus berättade hur fruktansvärt det var att i ena rummet ta liv p åett foster och i några rum längre bort första rädda ett foster som föds för tidigt. Ena fostret som räddades var 2v äldre än den andre. Med abort tar man liv. Det vet vi alla. Även om vissa vill få det att låta nått annat. Man tar bebeisens liv. Man dödar fostret som ska bli en människa. Så att inte alla känner sig bekväma att jobba med detta är ju inte så konstigt. Och att man då ska få välja själv är SÅ BRA!
    Nej det är inte bra, det är fruktansvärt, läs igenom TS ENGÅNG TILL!

    De kan neka ALLT som på något sätt skadar fostret, av VILKEN ANLEDNING som helst. Vilket innebär som någon skrev ovanför, att om man hos en gravid kvinna upptäcker cancer i livmodern så kan läkare, barnmoskor m.f vägra göra någonting åt det för att kvinnan är gravid i 2:a veckan. Förstår du inte vilka sjuka och fruktansvärda konsekvenser det kan få för kvinnor?

    Visst kan man tycka att det är jobbigt med aborter, men sänk tiden för abortgränsen då, eller modifiera på annat sätt, den här lagen innebär att man kan sätta embryon framför vuxna kvinnor, mödrar, systrar och döttrar. Läkare kan med den här lagen vägra att utföra aborter, eller på VILKET annat sätt som helst vägra att hjälpa en allvarligt sjuk kvinna för att de anser att det "går emot deras moral".

    Är du verkligen allvarlig när du säger att detta är positivt?
  • Plutteli
    november09 skrev 2010-10-16 12:54:11 följande:
    BRA!!!

    Att det är att riskera en människas liv stämmer ju verkligen inte. Som vissa skriver i tråden. De enda liv man tar är bebisens. Så att jämföra abort med något annat är ju galet.
    En bekant till mig som jobbade på ett sjukhus berättade hur fruktansvärt det var att i ena rummet ta liv p åett foster och i några rum längre bort första rädda ett foster som föds för tidigt. Ena fostret som räddades var 2v äldre än den andre. Med abort tar man liv. Det vet vi alla. Även om vissa vill få det att låta nått annat. Man tar bebeisens liv. Man dödar fostret som ska bli en människa. Så att inte alla känner sig bekväma att jobba med detta är ju inte så konstigt. Och att man då ska få välja själv är SÅ BRA!
    Wake up and smell the coffee!
    I VERKLIGHETEN, du vet, den värld där de flesta lever i så görs lika många ELLER FLER aborter i de länder där abort är helt förbjudet. Enda skillnaden är att de görs olagligt och att BÅDE barn och kvinna stryker med allt som oftast. Verkligen ett sätt att rädda livet på folk...eller inte.

    Det STORA problemet i denna skit motion som EU klubbat igenom är inte att folk ska få vägra abort, utan punkten som säger att folk i vården skall få vägra ALL FORM av vård som kan skada fostret. Ett väldigt äkta exempel på detta är kvinnan i polen som behövde en operation för att överleva men blev nekad denna för att fostret då skulle kunna ta skada, kvinnan dog. Behöver jag säga att även fostret gjorde det?
    Var glad att du lever i Sverige där detta föga troligt kommer bli en verklighet, hade du bott i Italien, eller Polen är risken dock stor att du från nu hade kunnat vägras LIVSVIKTIG vård för att ditt foster skall överleva tills dess du dör....

    Dessutom får alla välja själva i dag, finns ingen som kan tvinga dig att söka jobb som BM eller ens utbilda dig inom området.
  • Plutteli
    november09 skrev 2010-10-16 13:01:33 följande:
    att abort inte är mord är ju din åsikt. Abort dödar ju fostret. Du kanske anser att ett liv inte börjar vid befruktning. Men där tycker ju många olika. Jag anser att man dödar vid abort. SÅ därför tycker jag lagen är bra och riktig. FÖr det finns inte andra jobba där du måste döda.

    Att vissa jämför de som att sluta sälja kött, att inte städa bussen, att inte sälja tobak är ju galet. Då assisterar du ju inte att döda någon. Och det är ju så många ser abort. Man tar död på fostret. Det är ett liv. Det är en människa även om det är i magen.

    Sen behöver vi kanske inte börja prata om hur vi ser abort. För det vet vi ju att vi inte kommer komma överrens om. Men att man ska själv få välja att inte vara den som utför/assisterar vid en abort är en annan sak.
    Är du slaktare dödar du djur på löpande band.
    Säljer du sprit på systemet kan du mycket väl vara med och medverka till att folk dör. (Död pga alkoholskador eller pga rökning är ju trots allt en av våra vanligaste orsaker till för tidig bortgång)
  • Siphra

    Om man vill arbeta som barnmorska, så inser man snabbt att fri abort är en av de bästa lagar vi har i Sverige och verkligen är för kvinnors bästa. Och barnens! Alla barn har rätt att födas välkomna.
    Ingen barnmorska som öppet deklarerar att de är emot abort skulle få nån anställning. Inte nånstans i vården!
    Även om man skulle arbeta enbart på förlossning. Därför att det skulle vara risk för att den barnmorska visade förakt för de kvinnor som gjort abort tidigare och nu ska föda.
    Abortlagen kom -75 alltså för 35 år sen, alla som nu är barnmorskor har blivit det i vetskap om denna lag. Barnmorskeelever som visar att de är emot abort kommer inte anses lämpliga och inte heller få legitimation.
    Vi har fri abort i Sverige, vi kommer fortsätta ha det.
    Alla som är emot fri abort kan i stället ägna sig åt att stötta alla barn som fötts oönskade av föräldrar som inte klarar av dem. Eller arbeta för att förbättra preventivmedelsanvändning.
    Eller inrätta kliniker för gratis sterilisering av män som önskar det. Nu kan det både vara dyrt och lång väntetid.
    Alla som är emot fri abort borde ta reda på situationen i länder där man inte har det.
    Dessutom borde våldtäkterna i Kongo och resten av världen upphöra! 

  • november09
    Sarilariz skrev 2010-10-16 13:02:08 följande:
    Nej det är inte bra, det är fruktansvärt, läs igenom TS ENGÅNG TILL!

    De kan neka ALLT som på något sätt skadar fostret, av VILKEN ANLEDNING som helst. Vilket innebär som någon skrev ovanför, att om man hos en gravid kvinna upptäcker cancer i livmodern så kan läkare, barnmoskor m.f vägra göra någonting åt det för att kvinnan är gravid i 2:a veckan. Förstår du inte vilka sjuka och fruktansvärda konsekvenser det kan få för kvinnor?

    Visst kan man tycka att det är jobbigt med aborter, men sänk tiden för abortgränsen då, eller modifiera på annat sätt, den här lagen innebär att man kan sätta embryon framför vuxna kvinnor, mödrar, systrar och döttrar. Läkare kan med den här lagen vägra att utföra aborter, eller på VILKET annat sätt som helst vägra att hjälpa en allvarligt sjuk kvinna för att de anser att det "går emot deras moral".

    Är du verkligen allvarlig när du säger att detta är positivt?
    Jo jag förstår vad du menar. Men det är ju at dra lagen till sin yttersta spets. Om vi säger att en kvinna har cancer och är i v.2 så är det nog ingen läkare som vägrar hjälpa kvinnan. Så dumma är inte läkarna. Och ja, vi säger OM det är så. Att en vägrar. Visst men då finns det andra som kommer hjälpa.

    Lagen är menad till att man inte ska tvingas att göra en abort. Det är ju den frågan vi alla tycker olika. Om abort är rätt elller fel. Eller rättare sagt om abort dödar eller inte.
  • Astarte
    Tygtiiger skrev 2010-10-16 12:55:25 följande:
    Nej, abort är fortfarande inte mord. Det finns många dödanden, uppsåtliga och andra, som inte är mord. Man ska använda rätt termer.

    Om man inte är beredd att utföra aborter finns det många andra människovårdande yrken man kan ägna sig åt förutom just barnmorska och gynekolog. Det finns många andra arbetsplatser förutom en kvinnoklinik. Men man ska inte, enligt min åsikt, kunna bli barnmorska och sedan välja vilka delar av yrket man vill ägna sig åt och låta sina kollegor plocka upp resterna som blir över!!

    Bli något annat. Hur svårt ska det vara.
    Det är väl klart att det bästa är att de får en omplacering så de slipper ha med abort bland arbetsuppgifterna överhuvudtaget, det har jag ju sagt hela tiden. Man kan hamna på röntgen, LAH prematuren eller vad som där man arbetar som sköterska / läkare / undersköterska.
     Det jag sagt är att det är bra att en arbetsgivare inte ska kunna tvinga mig som undersköterska att gå över och jobba med aborter - annars jälvar får du sparken. Idag flyttas man runt som en pinne i deras stora spel, så det kan lätt hända (och händer) att de vill flytta runt personalen. Klart att man sa ha rätt att säga nej, utan hot om avsked.
     Problemet kan så klart vara ännu större i andra länder där det finns fler abortmotståndare och arbetsgivarna därför har svårt att få folk till de avdelningarna överhuvudtaget.

    Sedan kan man ju undra om en motsatt princip (att arbetsgivaren kan tvinga) skulle kunna få till följd att kvinnoklinikerna gapade tomma helt och hållet på flera delar i Europa. Få eller ingen vill jobba där eftersom en anställning innebär att de måste utföra aborter, och det vill de inte. Så klart vet vi inte om det skulle bli så, men det är ju lättare för länder att införa fri abort om vårdpersonalen kan välja (jmf aktiv dödshjälp).
  • Tygtiiger
    november09 skrev 2010-10-16 13:01:33 följande:
    att abort inte är mord är ju din åsikt. Abort dödar ju fostret. Du kanske anser att ett liv inte börjar vid befruktning. Men där tycker ju många olika. Jag anser att man dödar vid abort. SÅ därför tycker jag lagen är bra och riktig. FÖr det finns inte andra jobba där du måste döda.

    Att vissa jämför de som att sluta sälja kött, att inte städa bussen, att inte sälja tobak är ju galet. Då assisterar du ju inte att döda någon. Och det är ju så många ser abort. Man tar död på fostret. Det är ett liv. Det är en människa även om det är i magen.

    Sen behöver vi kanske inte börja prata om hur vi ser abort. För det vet vi ju att vi inte kommer komma överrens om. Men att man ska själv få välja att inte vara den som utför/assisterar vid en abort är en annan sak.
    Du KAN redan välja genom att välja ett annat yrke!

    Ingen är någonsin tvingad att bli varken gynekolog eller barnmorska! Ingen tvingas att arbeta på en gynmottagning! Välj ett annat jobb.

    Ska poliser kunna välja att vägra att döda? Ska militärer kunna välja att vägra att döda? Militärer kan bli ställda inför krigsrätt om de ordervägrar - de dödar fullvuxna människor, märk väl, det kallas ändå inte mord efterom omständigheterna är annorlunda. (Du ser, tänk, det FINNS andra yrken där du ibland måste döda och tillochmed måste döda vuxna, kännande, tänkande människor.)

    Ska läkare kunna vägra att utföra organdonationer och blodtransfusioner med hänvisning till sin religiösa tro?

    (Återigen: det är inte min åsikt att abort inte är mord. Det finns lagliga definitioner på vad mord är, liksom vad som är dråp, vållande till annans död och abort - allt innebär dödande men omständigheterna skiljer sig dramatiskt åt.)
    Krupke, we've got problems of our own!
Svar på tråden Hipp Hurra! Fira att svenska barnmorskor nu kan vägra abort.