• Papi Jo

    Hipp Hurra! Fira att svenska barnmorskor nu kan vägra abort.

    Europarådet beslutade häromdagen att anta en resolution om samvetsfrihet för all vårdpersonal inom EU.
    Nu kan Svenska  barnmorskor, sköterskor och gynekologer vägra att underlätta, assistera eller utföra abort och enligt europarådet får dom inte diskrimineras för det.

    Detta är ett slag för samvetsfrihet, och i förlängningen religionsfrihet och politisk frihet. Man kan få följa sin magkänsla, sitt samvete. Och var behövs det mer än i vården?

    Ur texten:
    No person, hospital or institution shall be coerced, held liable or discriminated against in any manner because of a refusal to perform, accommodate, assist or submit to an abortion, the performance of a human miscarriage, or euthanasia or any act which could cause the death of a human foetus or embryo, for any reason.

    Länk till resolutionen:
    http://assembly.coe.int/main.asp?Link=/documents/adoptedtext/ta10/eres1763.htm

  • Svar på tråden Hipp Hurra! Fira att svenska barnmorskor nu kan vägra abort.
  • Astarte
    Imortaelis skrev 2010-10-16 15:10:39 följande:
    Jag anser väl att har man valt det yrket så får man ta det goda med det onda liksom. Dom borde väl förstå att abort kan komma att ingå i arbetsuppgiften och är dom emot det, ja då kanske dom ska välja en annan karriär.

    Eller helt enkelt välja en arbetsplats där dom inte utför aborter, MVC här tex gör ju inga aborter, tror inte MVC överhuvudtaget gör det (?)
    Grejen är väl att jag tror att det är just det man vill. Folk söker sig inte frivilligt till arbetsplatser som har uppgifter som man finner avskyvärda. Ska man då kunna tvingas dit? Det är det som det handlar om.
  • Plutteli
    Lingonflickan skrev 2010-10-16 15:22:30 följande:

    Jag ser inte abort som vård.


    Vad är det då?
    Det är ju av medicinsk grund alltså medicinsk vård.
  • Pallas
    Lingonflickan skrev 2010-10-16 15:22:30 följande:

    Jag ser inte abort som vård.


    Glöm aborten då, vad anser du om de andra exempel som givits, till exempel att en kvinna i 3:e graviditetsveckan kan nekas cancerbehandling, för att det kan skada fostret och det strider mot någons moraliska uppfattning?
  • kalliope

    Egentligen förstår jag inte att jag vill ha barn i dagens Sverige/värld och det finns de som har det värre än jag + en hel del andra anledningar som finns till att vilja göra det så om någon vill göra abort så ska denne få göra det  så att hurra över att sjuksköterskor etc inte ska behöva göra sitt jobb förstår jag inte.

  • faffner

    Varför är ett embryo viktigare än en vuxen kvinna, enligt vissa människor? Är det så viktigt att kontrollera kvinnor och hålla ned det kvinnliga värdet?

  • Lingonflickan
    Pallas skrev 2010-10-16 15:25:41 följande:
    Glöm aborten då, vad anser du om de andra exempel som givits, till exempel att en kvinna i 3:e graviditetsveckan kan nekas cancerbehandling, för att det kan skada fostret och det strider mot någons moraliska uppfattning?
    Då ska kvinnan självklart inte nekas vård.
    Bara döda fiskar flyter medströms
  • Dorian Ertymexx
    Jag är mest fascinerad över att vi inte hört något från EU om att deras parlamentariska rutiner ska ses över. För om man får kuppa igenom sådant här, vad tusan hindrar inte högerextrema att på samma sätt kuppa igenom att, säg, främlingsfientliga tulltjänstemän inte ska "tvingas" släppa igenom invandrare? Eller på samma vis för anställda på migrationsverket?
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    Plutteli skrev 2010-10-16 14:52:41 följande:
    Fast utifrån hur jag uppfattar de som liksom jag är emot denna resolution är ju just emot det av omtanke om kvinnor i andra länder. Att det här i Sverige inte kommer innebära någon större förändring är liksom inte saken, utan vad detta kan innebära i andra länder!
    Det kan innebära stora förändringar! Allt "Ja till livet" behöver göra nu är att ragga upp ett antal administratörer till sina led och få in dem som chefer på landets stora sjukhus och kliniker, och VIPS så har vi i praktiken abortförbud, även om vi i teorin aldrig förlorat rätten till fri abort!
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Plutteli
    Dorian Ertymexx skrev 2010-10-16 15:39:33 följande:
    Jag är mest fascinerad över att vi inte hört något från EU om att deras parlamentariska rutiner ska ses över. För om man får kuppa igenom sådant här, vad tusan hindrar inte högerextrema att på samma sätt kuppa igenom att, säg, främlingsfientliga tulltjänstemän inte ska "tvingas" släppa igenom invandrare? Eller på samma vis för anställda på migrationsverket?
    Ja, det vore ju vettigt att sätta in nån regel om att en viss procent av delegater måste vara med när resolutioner skall klubbas. Typ 60% eller så vore väll lagomt.
  • Dorian Ertymexx
    Lingonflickan skrev 2010-10-16 15:38:22 följande:
    Då ska kvinnan självklart inte nekas vård.
    Självklart? Det är ju inte självklart, eftersom fostret kan dö, och därmed i praktiken aborteras! Läkare, sköterskor och hela sjukhus kan nu neka kvinnan vård. Rakt av. Med EUs goda minne.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
Svar på tråden Hipp Hurra! Fira att svenska barnmorskor nu kan vägra abort.