• Anonym (arg mamma)

    fel av dagis

    ida ringde dagis och ville att jag skulle komma dit och prata med dom, när jag kommer dit så säger fröknarna att min dotter (3,5 år) har slagit och sparkat två pojkar (5 år).  dom undrar vart hon lärt sig detta, då frågarna jag om dom vet varför hon slog dessa pojkar och då kommer hela historien fram, det visar sig att dessa pojkar har dragit ner byxorna på min tjej och försökt trycka in en penna i henne och att hon då slagit och sparkat dom för att komma loss och vad gör då dessa idioter till fröknar, jo dom skäller på min dotter, hur dumma i huvet får man lov att vara egentligen. när jag kom dit så var min dotter jätte ledsen och helt i upplösningstillstånd... jag blir så jäklar förbannad, hur kan man agera som fröknarna gjorde.. jag är jätte glad att min dotter sa ifrån och kämpade emot för sånt beteende som pojkarna visade 'är fan inte okej...

    undrar nu hur andra skulle ha gjort i mitt läge,, hade ni tyckt som jag att pojkarna ska bestraffas eller som fröknarna att det var min dotter som gjorde fel???

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 13:13
    hej,, tänkte bara ge en liten uppdatering, har varit samtal fram och tillbaka dessa dagar, känns som att jag ständigt sitter i telefon just nu,, känns att det är en lång resa man gett sig in på men det är det värt för att barn inte ska fara illa. kommer inte att skriva så mycket här för har för mycket annat att fokusera, men jag kommer att uppdatera så fort jag får tid, tack alla som visat ett enormt stöd, känns skönt att veta att det finns människor som er.

  • Svar på tråden fel av dagis
  • ÖNadja

    Har bara läst TS.

    Men hade det varit min flicka så hade jag uppmuntrat henne!! Jag hade berömt hon och sagt att hon gjorde helt rätt, ingen absolut INGEN ska nånsin göra nånting mot henne som hon inte vill. Och ingen ska dra ner hennes byxor för att "prova" saker, så får man inte göra.

    Sen skulle jag ringa rektorn/förståndaren och berätta vad som hänt och berätta så fel pojkarna och fröknarna gjort, för sånt här får inte ske. Det är ju faktiskt en form av våldtäkt, även om pojkarna är för små för att förstå vad det är.

  • augustisten
    Anonym (TigGRIS) skrev 2011-02-16 09:53:27 följande:
    Ansvaret är den vuxnas , hur förklarar du då de mördade barnen som blev mördade av barn i England?
    Är det också den vuxnas fel?
    Barn är inte dumma!!!!
    Just det var ju ganska uppenbart barn som mådde väldigt dåligt. De kom från misserabla förhållanden, skolkade ofta, hade rymt hemifrån upprepade gånger och hade blivit ertappade många gånger med att tex sniffa lim och snatta - utan att någon vidtagit några som helst åtgärder för att hjälpa dem. Så det var nog i högsta grad de vuxna i omgivningens "fel".
    MammaMajs skrev 2011-02-16 10:08:23 följande:
    Fast om man uppfostrar barnen till at respektera andra och inte kränka genom att fysiskt eller psykiskt ge sig på någon så gör de i regel inte det. Barn som genom våld ger sig på ett annat barn på det viset har antingen inte fått lära sig att man inte gör så eller har en diagnos som gör att de inte känneer empati på ett normalt vis.

    Många verkar tro att barn inte aktivt kan göra elaka saker, det är otroligt naivt.
    Jag förstår faktiskt inte hur du menar. Visst kan barn - även de mest empatifulla och rättrådiga - hamna i situationer där de gör dumma och tom elaka saker. Speciellt i grupp eller i par. Och det gäller faktiskt precis alla barn.
  • Anonym (tvåbarnsmamma)

    Jag tycker du gör helt rätt i att inte släppa det här bara för att ni ska byta. Det hade varit att ta den enkla vägen ut och det är förmodligen vad de flesta hade gjort i ditt läge. Nu har du ju chansen att hjälpa de barn som faktiskt är kvar i den där miljön.  

  • schangol
    Anonym (arg mamma) skrev 2011-02-14 16:15:18 följande:
    nej dom hade inte skällt på pojkarna för dom ansåg att det bara var nyfikenhet och istället bara skällt på min lilla tjej. dom sa att dessa två pojkar ofta bråkar med andra barn så dom e väldigt nyfikna av sig som dom sa,  jag frågade om dom ringt pojkarnas föräldrar då frågade dom varför dom skulle göra det, pojkar e ju som pojkar e som den ena fröken sa... har nog aldrig varit så arg i hela mitt liv. jag har ringt och fått tid för att prata med rektorn imorgon jag hoppas på en bättre reaktion från henne.  min lilla tjej har suttit i soffan och varit hängig och gråtit och säger att hon aldrig mer vill gå till dagis sen vi kom hem.. jag lider så med henne..

    känns skönt att veta att det finns fler där ute som tänker som jag,, tack för alla svar.. 
    vadå pojkar är ju pojkar. vad är det för jävla kärringar?? dett aär det värsta jag hört någonsin!har nu ångest över att sätta min tjej på dagis..

    fröknarna ska gå kurs i jämställdhet, pojkarnas föräldrar ska kontaktas och de ska inte lämnas utan uppsikt. man ska också sätta sig ner med dom och förklara varför man inte gör sådana saker.

    undrar vad som hande hänt om en flicka drog ner brallorna på en pojk o drog i hans snopp och pojken sen slog tillbaka. hade ju SJÄLVKLARt varit tjejens fel återigen då "tjejer inte ska vara nyfikna"!!!!!!!!!!! FÖRBANNAD
  • Krokimodell

    En femåring borde fatta att man inte håller fast någon mot dennes vilja, och gör saker som den personen inte hade gått med på frivilligt. Däremot tycker jag inte att det är värre än om de hade slagit henne.

    Det riktigt oroande är hur vuxenvärlden beter sig mot dem. Fröknarna säger att pojkar är pojkar, och föräldrarna har vägrat att ens prata med rektorn om det. Barnen lär sig att man får göra vad man vill utan att ta hänsyn till andra människor. De kanske inte blir våldtäktsmän i vuxen ålder, men de kan mycket väl bli mobbare, vandaler och snattare.

  • Filoso Fisken

    Fy vilka vidriga människor till "fröknar", byt dagis säger jag bara!! Det hade jag gjort. Skulle iallafall ha väldigt svårt att stå ut med "förskollärare" (situationstecken p.g.a. att de inte gör sig förtjänta av titeln) som resonerade som de du beskriver.

    Det här får mig att tänka på när jag var... ptja.. 4 kanske? Jag minns inte exakt. Då blev jag slagen hårt (!) på läppen av en av pojkarna, så att det började blöda. Jag gick då till en av fröknarna för att berätta vad som hänt och fick följande reaktion:
    - "Skvallerbytta bing bong, går i alla gårdar...."
    Sedan vände jag om med huvudet sänkt.

  • Mirva
    ÖNadja skrev 2011-02-16 10:22:24 följande:
    Har bara läst TS.

    Men hade det varit min flicka så hade jag uppmuntrat henne!! Jag hade berömt hon och sagt att hon gjorde helt rätt, ingen absolut INGEN ska nånsin göra nånting mot henne som hon inte vill. Och ingen ska dra ner hennes byxor för att "prova" saker, så får man inte göra.

    Sen skulle jag ringa rektorn/förståndaren och berätta vad som hänt och berätta så fel pojkarna och fröknarna gjort, för sånt här får inte ske. Det är ju faktiskt en form av våldtäkt, även om pojkarna är för små för att förstå vad det är.
    Läs allt som ts skrivit istället. Klicka på "visa endast" under ts avatar.
  • Birka

    Klart din tjej gjorde rätt som sprakade killarna, önskade bara att min dotter gjort det när hon råkade ut för samma sak, hon mådde så dåligt efteråt. Jag uppmuntarde henne att vid sånna tillfällen får man slå och sparka.
    Fröknarna verkar inte kloka, jag skulle inte ha mitt barn där mer! På min dotters dagis så blev de så upprörda när jag och dottern kom dit dagen efter och tog upp vad som hänt, de skulle ta upp det med rektorn och de andra föräldrarna.
    Något som chockar mig är hur 4-5 åringar kan komma på en sån sak...

  • Birka
    Birka skrev 2011-02-16 11:41:12 följande:
    Klart din tjej gjorde rätt som sprakade killarna, önskade bara att min dotter gjort det när hon råkade ut för samma sak, hon mådde så dåligt efteråt. Jag uppmuntarde henne att vid sånna tillfällen får man slå och sparka.
    Fröknarna verkar inte kloka, jag skulle inte ha mitt barn där mer! På min dotters dagis så blev de så upprörda när jag och dottern kom dit dagen efter och tog upp vad som hänt, de skulle ta upp det med rektorn och de andra föräldrarna.
    Något som chockar mig är hur 4-5 åringar kan komma på en sån sak...
    missade, det var ingen penna min dotter fick i sig utan en pojkes finger.
  • Anonym

    Ursäkta,men vilka idioter till fröknar!! Bra att du ska byta dagis Ts,som jag läste i nåt inlägg här!!

Svar på tråden fel av dagis