• Lully Hill

    Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.

    Jag vill bara önska alla i denna grupp stort lycka till och delge vad jag nyligen fått lära!Jag önskar jag hade vetat detta när jag var yngre! 
     
    Jag har ändå kämpat länge, blev gravid första gången när jag slutade med ppiller för 10 år sedan. Pang-bom!  Oj så lätt det gick! Men så fick jag missfall i v 12.
    Efter det har jag under 10 års tid aldrig testat positivt!  5 IVFer och massor av FET av toppen ägg i frysen samt två eggdonation. Detta har varit "oförklarligt" för svenska doktorer men jag har känt att något är fel i min kropp. Nej, det är bara äggen även om de ser fina ut. Kämpa på sade doktorerna.

    Har nyligen lärt mig om immunologiska problem. Något som man jobbar mycket med i USA. Jag är ett klassiskt fall, tillsammans med de som fått barn en gång men sedan så går det inte, eller de har ägg som inte fäster eller massa missfall och inte ens blivit gravida med eggdontion.
     Kroppens immunförsvar känner igen en annan människas celler normalt taggar immunförsvaret ned och accepterar embryot. Men om immunförsvaret är för aggresivt och inte taggar ned så dödar det varje embryo. Detta är mycket färsk forskning (ca 7år) och är ännu inte accepterat i Sverige. Tecken på aggresivt immunförsvar är IBS, nässelutslag, ledproblem, stela fingrar o leder på morgonen och liknande symptom som underfunktion av sköldkörteln. Det finns fler.

    Jag åkte till Grekland och fick mina immunologiska problem konstaterade. Har man dessa problem så kan man behandlas med immunreglerande medel och därigenom "stödja" graviditeten. I USA är lyckande granden ca 80% av de som testas och behandlas. Kvinnor med upprepade misslyckade IVFer. 

    Googla om Dr Beer kliniken i USA, de har en bra hemsida.. Finns kliniker i USA, England och Grekland.  Jag önskar jag visste detta när jag var yngre och fortfarande hade goda chanser! Därför vill jag berätta för alla om det kan ge någon enda lite nya möjligheter!

    Nu vill jag ju prova IVF och eggdontion med samtidig immunterapi och kämpar alltså för det, även om timmen är sen för mig!

    Hör av er ni som vill veta mer!

    Kram och lycka till ni alla hjältinnor där ute!
    Ger man upp så blir det definitivt inga barn gjorda

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:34
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

    Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:48
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

  • Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.
  • Nikki GBG
    Den lilla M skrev 2011-10-14 16:46:28 följande:
    nikki: vissa gynekologer kollar i microskåp anrda går på lukttest. Fråga din gyn hur han/hon gör.
    glömde tacka dig så hemskt mkt för infon{#emotions_dlg.flower} är så glad att det finns hjälpsamma tjejer här inne som kan ge en svar när man inte har tålamod att jaga läkare per telefon.. nu när jag kollat mitt lilla "hemma-apotek" ser jag att jag har en helt oöppnad förpackning zidoval, det fick jag utskrivet för 1,5 år sedan då jag hade ngt med bakterier i underlivet.. kanske var just bakteriell vaginos minns inte.. det står att det "används för bakteriell infektion i slidan"
    är det den medicinen du fick för bv?? det är en kräm som förs upp med hjälp av en applikator..
  • Nikki GBG
    Nikki GBG skrev 2011-10-14 16:53:37 följande:
    glömde tacka dig så hemskt mkt för infon{#emotions_dlg.flower} är så glad att det finns hjälpsamma tjejer här inne som kan ge en svar när man inte har tålamod att jaga läkare per telefon.. nu när jag kollat mitt lilla "hemma-apotek" ser jag att jag har en helt oöppnad förpackning zidoval, det fick jag utskrivet för 1,5 år sedan då jag hade ngt med bakterier i underlivet.. kanske var just bakteriell vaginos minns inte.. det står att det "används för bakteriell infektion i slidan"
    är det den medicinen du fick för bv?? det är en kräm som förs upp med hjälp av en applikator..
    fast nu när jag googlat runt på bakteriell vaginos inser jag att det inte kan vara det för alla sidor skriver att det luktar "rutten fisk" från underlivet och mina flytningar, de små jag fått luktar ingenting..
  • Den lilla M

    nikki: ja men det är precis det som är problemet. Många gyn går bara på den gamla läran om att det luktar illa eller ruttenfisk. Men det nya dem har upptäckt  (ja det var väl några år sen men iaf) är att man kan precis som jag hade, ha "dold" bv. Dvs inga symptom eller lukt alls, men det måste alltså bekräftas via att man kollar i microskåp då lukttestet inte fungerar. Lycka till


    bara om man inte ger upp finns chansen att lyckas
  • Nikki GBG
    Den lilla M skrev 2011-10-14 18:00:59 följande:
    nikki: ja men det är precis det som är problemet. Många gyn går bara på den gamla läran om att det luktar illa eller ruttenfisk. Men det nya dem har upptäckt  (ja det var väl några år sen men iaf) är att man kan precis som jag hade, ha "dold" bv. Dvs inga symptom eller lukt alls, men det måste alltså bekräftas via att man kollar i microskåp då lukttestet inte fungerar. Lycka till
    kan jag inte ta en kur av Zidovalen då eftersom jag har det hemma då? måste man gå och få det bekräftat? tänkte att om jag tar kuren jag har hemma så kan jag iallafall utesluta att det är bv efteråt...
  • mikroE
    Den lilla M skrev 2011-10-14 18:00:59 följande:
    nikki: ja men det är precis det som är problemet. Många gyn går bara på den gamla läran om att det luktar illa eller ruttenfisk. Men det nya dem har upptäckt  (ja det var väl några år sen men iaf) är att man kan precis som jag hade, ha "dold" bv. Dvs inga symptom eller lukt alls, men det måste alltså bekräftas via att man kollar i microskåp då lukttestet inte fungerar. Lycka till
    Inget konstigt egentligen, man kan ju också ha dold urinvägsinfektion, dvs rejält med bakterier i urinen men inga symptom.
  • Nikki GBG
    mikroE skrev 2011-10-14 21:45:58 följande:
    Inget konstigt egentligen, man kan ju också ha dold urinvägsinfektion, dvs rejält med bakterier i urinen men inga symptom.
    ingen urinvägsinfektion och det vet jag med säkerhet då jag lämnar urinprov inför varje läkarbesök jag gör hos min diabetes-läkare.. det kollas ofta eftersom diabetiker har mer utsatta njurar.
    har dessutom haft urinvägsinfektion flera gånger som tonåring och varje gång har det gått så fort och jag har fått extremt ont så jag knappt kunnat sitta i väntrummet på vårdcentralen ens och vänta på min tur..
    men det där med bakteriell vaginos hade ju varit skönt att kunna utesluta även om jag inte tror det är där problemet ligger.. ska genast ringa och boka tid i morgon ändå för undersökning!
  • Zinfandel

    Förlåt att jag bara lämnade ämnet igår men ni har ju rett ut allt redan Glad

    I somras bad jag min vanliga gyn kolla BV och jag poängterade hur viktigt det var att göra ett "ordentligt" prov. Det visade sig sedan att han förlitade sig helt på lukttest "som erfaren gyn med 30 års erfarenhet". Jag kontaktade då en BM jag känner och bad om hjälp och hon remitterade mig så till mikroklinisk provtagning. Det visade sig då att jag mycket riktigt hade förhöjda värden av anaeroba bakterier men inom referensramen. Hade jag varit en ung tjej utan barnplaner hade det inte behandlats men eftersom jag är 40 och misslyckats med några IVF så valde den spec.gyn att sätta in olika antibiotikum, det är en förutsättning att miljön i livmodern är gynnsam och att vi plockar bort minsta lilla hinder. Vilken tur att jag inte litade på den första gyn!!

    Nikki, om du har möjlighet så boka omedelbart tid hos Ludmila i Sundsvall. Det är bättre att ta en kur och vara på den säkra sidan. Googla lite på Grupp B Streptokocker, det är totalt galet att det inte är självklart att testa det när det är så vanlig förekommande anledning till MF. Vad du bör testa är:

    Bakteriell Vaginos (anaeroba bakterier & gardnerella)
    GBS Grupp B Streptokocker
    Gonokocker
    Dold klamydia
    UVI
    Candidasvamp

    Som du så bra fick svar så behöver inte något av dessa ge några som helst symtom. Det är därför viktigt att ta proverna långt upp på livmodertappen, vilket de flesta gyn inte gör. 

    Och du! Jag fick gjort en hel MF-utredning trots att jag inte haft ett enda... Det gäller att stå på sig, kämpa, stånga sig blodig och vara ordentligt envis - ta kontroll över din kropp och kräv svar! Det går att få! Jag har kört uteslutningsmetoden till varför vi inte lyckas och då ville jag få gjort en del prover så att jag vet, det är viktigt för mig. En sista sak - det krävs att både du & din partner behandlas om det visar sig finnas något att behandla, annars skickar ni det fram och tillbaks mellan er, ytterligare en sak som vanliga gyn oftast inte tänker på!

  • Nikki GBG
    Zinfandel skrev 2011-10-15 13:09:09 följande:
    Nikki, om du har möjlighet så boka omedelbart tid hos Ludmila i Sundsvall. Det är bättre att ta en kur och vara på den säkra sidan. Googla lite på Grupp B Streptokocker, det är totalt galet att det inte är självklart att testa det när det är så vanlig förekommande anledning till MF. Vad du bör testa är:

    Bakteriell Vaginos (anaeroba bakterier & gardnerella)
    GBS Grupp B Streptokocker
    Gonokocker
    Dold klamydia
    UVI
    Candidasvamp
    så här står det om gbs, har dessutom inga förändringar i immunförsvaret så tror inte det kan va det heller..

    Behandling av GBS


    Läkemedel


    GBS behandlas med antibiotika, i regel vanligt penicillin. Infektionen kan behandlas, men det kan vara svårt att få bort bakterien hos personer som är bärare utan att visa symtom. Därför behandlar man bara när du har symtom av infektionen, eller vid förlossning om urinodling har visat GBS.


    gonokocker och klamydia har varken jag eller min sambo för det har vi blivit testade för.
    svamp har jag haft förr så det vet jag symptomen på.. och det kan jag inte ha utan att få något som helst
    symptom.
    så då är det bara UVI och bv kvar att kolla..
  • Den lilla M

    nikki: jag fick flagyl (piller som man tar oralt) samt dalacin vagiatorer. Tog detta i 9 resp 14 dagar. Sen så hade jag en efter behandling på 14dagar med varannan dag lactal och varannan dag ovesterin. Å just det innan jag började med friskvårdskuren så tog jag en vagiator med canasten också. Det var min behandling. Även min man fick äta flagylen.


    bara om man inte ger upp finns chansen att lyckas
  • Zinfandel

    Nikki: Eftersom det är en av de vanligaste orsakerna till missfall och det tas genom ett enkelt blodprov så varför inte? Alltid bättre att vara på den säkra sidan!

Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.