• dripdrop

    Baby led weaning

    Hej, undrar om det finns några som kör med BLW här?

    Dottern blir 6 månader snart och jag hade då tänkt börja med smakportioner. Än så länge har hon bara ammats. Är nyfiken på BLW-metoden och vill gärna köra på det (trots att jag är säker på att omigivningen kommer tjata och stressa om att hon inte äter tillräckligt osv...suck!). Tänker att det allra bästa ju ändå måste vara att få utvecklas i sin naturliga takt, utan trugande och matande... i alla fall så länge hon växer och mår bra! Skrattande

    Vet att man kan ge typ grönsaker osv i bitar, men hur stora bitar? De måste ju vara greppvänliga, men ändå är jag rädd att hon ska sätta i halsen. Hur gör ni?
    Tips på bra grejer att börja med?

  • Svar på tråden Baby led weaning
  • Bonanza

    Igår fick hon äta broccoli och hjälp, det var ju rena slakten! Jag har liksom inte förväntat mig att hon ska få I sig något nu i början, men det var inte mycket broccoli kvar när hon var färdig.


  • aud
    Bonanza skrev 2011-08-19 09:20:38 följande:
    Igår fick hon äta broccoli och hjälp, det var ju rena slakten! Jag har liksom inte förväntat mig att hon ska få I sig något nu i början, men det var inte mycket broccoli kvar när hon var färdig.

    Wow! Imponerande bebis. ^^ Kul att det börjar så bra.
  • Maluttan

    hallåhej!

    Jag har inte läst här nu på ett tag, behöver lite råd.
    Jag börjar bli stressad, bebisen äter inget mer än lite smulor, och jag ska snart börja jobba (3-8 veckor beroende på barnet)
    Jag förstår att barnet inte kommer att svälta och att hen efter några dagar kommer förstå att äta för att lindra sin hunger. Men det hade ju känts bättre om det var på hens egna vilkor.
    Jag erbjuder något varje gång familjen äter som hen är vaken. Det har snart gått tre månader, när släpper det?

    Jag vill inte tvinga mitt barn till något hen inte vill, så nu är goda råd välkomna=)

  • 1969
    Maluttan skrev 2011-08-19 21:42:51 följande:
    hallåhej!

    Jag har inte läst här nu på ett tag, behöver lite råd.
    Jag börjar bli stressad, bebisen äter inget mer än lite smulor, och jag ska snart börja jobba (3-8 veckor beroende på barnet)
    Jag förstår att barnet inte kommer att svälta och att hen efter några dagar kommer förstå att äta för att lindra sin hunger. Men det hade ju känts bättre om det var på hens egna vilkor.
    Jag erbjuder något varje gång familjen äter som hen är vaken. Det har snart gått tre månader, när släpper det?

    Jag vill inte tvinga mitt barn till något hen inte vill, så nu är goda råd välkomna=)
    Om jag var du skulle jag inte stressa med den fasta födan. När det väl blir pappas tur att vara hemma så kan han ju alltid ha en flaska beredd, flaskan brukar gå hem först när boobsen inte är på plats...

    Mina har inte ätit nämnvärda mängder fast föda första året, men alltid trivts vid matbordet  
  • lillgarden

    Kul att tråden lever och frodas!
    En liten fråga till bara.

    Min lilla tös tar ingen flaska alls eller mugg. Kan möjligen dricka lite lite ur ett glas men bara precis ngn klunk.
    Så blir en del amning mellan varven just för vätskans skull.
    Tror det är lite därför hon är småhård i magen oxå, ingen vätska.

    Är det bara att köra på så eller?
    Kommer hon någonsin att dricka...? Känns inte så nu men är kanske bara en svacka.
    Hon är väldigt mammig just nu och väldigt svår med allt känns det som.
    Extremt tålamodsprövande med allt från sömn till vätska!

  • Daeminimon
    1969 skrev 2011-08-19 23:06:00 följande:
    Om jag var du skulle jag inte stressa med den fasta födan. När det väl blir pappas tur att vara hemma så kan han ju alltid ha en flaska beredd, flaskan brukar gå hem först när boobsen inte är på plats...

    Mina har inte ätit nämnvärda mängder fast föda första året, men alltid trivts vid matbordet  
    Toopenbra rad! Glad
  • Daeminimon
    lillgarden skrev 2011-08-20 09:07:00 följande:
    Kul att tråden lever och frodas!
    En liten fråga till bara.

    Min lilla tös tar ingen flaska alls eller mugg. Kan möjligen dricka lite lite ur ett glas men bara precis ngn klunk.
    Så blir en del amning mellan varven just för vätskans skull.
    Tror det är lite därför hon är småhård i magen oxå, ingen vätska.

    Är det bara att köra på så eller?
    Kommer hon någonsin att dricka...? Känns inte så nu men är kanske bara en svacka.
    Hon är väldigt mammig just nu och väldigt svår med allt känns det som.
    Extremt tålamodsprövande med allt från sömn till vätska!
    Kor hart! Fri amning ger all vatska hon behover, sa se detta som ett tillfalle att testa olika koppar/muggar/glas for att se vad hon gillar. Eddie vagrar pipmugg, det ar Doidykopp eller vanlig mugg som galler! Om du kan pumpa sa kan du ju erbjuda mjolk i kopp, sa hon kanner igen smaken.

    Det tog lang lang tid for oss med vatska, mycket langre an med maten!
  • lillgarden
    Daeminimon skrev 2011-08-20 10:00:51 följande:
    Kor hart! Fri amning ger all vatska hon behover, sa se detta som ett tillfalle att testa olika koppar/muggar/glas for att se vad hon gillar. Eddie vagrar pipmugg, det ar Doidykopp eller vanlig mugg som galler! Om du kan pumpa sa kan du ju erbjuda mjolk i kopp, sa hon kanner igen smaken.

    Det tog lang lang tid for oss med vatska, mycket langre an med maten!
    har testat pumpa och får verkligen nästan inget alls. Men ska testa det igen.
    Är svårt det där med vätska minsann.
    Glas går rätt så bra men sen tycker hon det är så fräckt att hålla glaset och "prata" ner så då glömmer hon syftet... haha...
  • Daeminimon
    lillgarden skrev 2011-08-20 14:51:15 följande:
    har testat pumpa och får verkligen nästan inget alls. Men ska testa det igen.
    Är svårt det där med vätska minsann.
    Glas går rätt så bra men sen tycker hon det är så fräckt att hålla glaset och "prata" ner så då glömmer hon syftet... haha...
    Haha! Det kommer! Eddie dricker som sagt allra helst ur doidyn, eller våra Muminmuggar. Det enda han dricker ur pipmugg är kvällsmjölken, annars tycker han den är för bebisar.... Flört
  • Bonanza

    Jag googlar och googlar men hittar bara folk som har problem med att barnen äter för lite med blw, inte för mycket.

    Vi började ju erbjuda Majken mat i mådags och tänkte att det skulle ta låång tid innan hon faktiskt åt.

    Idag till middag åt hon fyra potatisklyftor innan jag tog bort maten från henne i rädsla för hur hennes mage kommer reagera.

    Med puréer börjar man ju med lite, sedan mer och mer och jag tänkte att det skulle bli så med blw också - men hon vräker ju i sig!

    Behöver jag vara orolig för detta, begränsa matmängden etc eller?


Svar på tråden Baby led weaning