• dripdrop

    Baby led weaning

    Hej, undrar om det finns några som kör med BLW här?

    Dottern blir 6 månader snart och jag hade då tänkt börja med smakportioner. Än så länge har hon bara ammats. Är nyfiken på BLW-metoden och vill gärna köra på det (trots att jag är säker på att omigivningen kommer tjata och stressa om att hon inte äter tillräckligt osv...suck!). Tänker att det allra bästa ju ändå måste vara att få utvecklas i sin naturliga takt, utan trugande och matande... i alla fall så länge hon växer och mår bra! Skrattande

    Vet att man kan ge typ grönsaker osv i bitar, men hur stora bitar? De måste ju vara greppvänliga, men ändå är jag rädd att hon ska sätta i halsen. Hur gör ni?
    Tips på bra grejer att börja med?

  • Svar på tråden Baby led weaning
  • Daeminimon
    Loviz skrev 2011-09-22 21:03:12 följande:
    Vilken insats du gör som svarar på frågor och hjälper oss nybörjare! Stort tack

    Jag har läst att man ska se till att barnet är utvilat och nyammat när man erbjuder dem mat. Allt för att skapa en bra situation med gott humör, antar jag. Ska man fortsätta att amma dem före maten? Hela tiden? Hur länge? Jag menar, de blir ju mätta av att amma. Får de i sig någon mat då eller leker de mest för de är ju ändå mätta på bröstmjölk?! Ska man efter ett tag prova att erbjuda mat först - och först efter måltiden amma? Eller reglerar barnen det där själv?
    Jag tycker det är så kul! BLW är så himla intressant! (Behöver komma ut mer, haha!!!)

    Jag brukade amma typ en halvtimme innan, så han inte var supermätt (han hamnade alltid i pattkoma!) men inte vrålhungrig. Vi följde hans signaler helt enkelt, för oss föll det sig ganska naturligt.  Det är nog bäst att göra det som faller mest naturligt- antingen låta barnet styra helt och hoppas på det bästa, eller lägga upp det lite mer planerat. Det är helt upp till varje familj och deras omständigheter och vad som känns bäst! Glad
  • lillgarden
    Ulaninen skrev 2011-09-22 22:13:28 följande:
    Nu när jag ändå bombarderar tråden med inlägg måste jag ju bara skriva en sak till: Fick hem ett reklampaket från Semper nu när dottern blev 8 månader. Tänkte kasta lapparna först, men ögnade igenom dem iaf och kunde inte annat att le. Det stod något i stil med "Nu är det dags att introducera mat med bitar i. Ju tidigare barnet lär sig att hantera bitar och utveckla munmotoriken desto bättre. Det främjar bl.a språkutvecklingen." Kände bara att de inte förstår hur de motsäger sig sjäva med tanke på all purémat som säljs i 4- och 6-månadersburkar. Då kändes vår metod ännu mer rätt Skrattande

    Inget ont om puréer egentligen - vår son är uppfödd på puréer/mosad mat, både köpt och hemgjord, och var en sån där bebis som gapade som en fågelunge vid varje sked och ammades enbart kvällstid vid 7-8 månader, så detta är nytt för oss. Känns betydligt mer naturligt att introducera mat enligt BLW dock.
    Då måste jag fråga dig som oxå har en stor hemma som är fågelunge med sked matad, hur är han med maten nu?
    Jag föll helt för det här med gröt och välling och pure och det vid fyra månader med sonen. Satt med sked och mata och mat fyra gånger om dagen. Gjorde egen mat och gröt, köpte inget färdigt utom vällingen.
    Har nu en son som vägrar allt grönt, smakar inte ens nya saker. Och är allmänt svår med maten...
  • lillgarden
    Daeminimon skrev 2011-09-22 23:33:26 följande:
    Jag vet inte om det är FL som ger en skev bild, men det verkar verkligen vara mathets i Sverige!
    Är extremt ibland kan jag känna.
    Jag fick panik när svägerskan börja så smått med fruktpure till sin lilla 2,5 månaders. Då var min egen minsta fem månader och helammades och hade inte fått ngt annat!
    Skoja inte bort alla börja titta skumt på mig och mitt ammande barn då, haha..
    Då man leta upp BLW ohch fick ett inre lugn :)
  • lillgarden
    Daeminimon skrev 2011-09-22 23:39:58 följande:
    Jag tycker det är så kul! BLW är så himla intressant! (Behöver komma ut mer, haha!!!)

    Jag brukade amma typ en halvtimme innan, så han inte var supermätt (han hamnade alltid i pattkoma!) men inte vrålhungrig. Vi följde hans signaler helt enkelt, för oss föll det sig ganska naturligt.  Det är nog bäst att göra det som faller mest naturligt- antingen låta barnet styra helt och hoppas på det bästa, eller lägga upp det lite mer planerat. Det är helt upp till varje familj och deras omständigheter och vad som känns bäst! Glad
    Ännu ett bra inlägg! Du är en ledstjärna du! Alltid bra tips och pepp!
  • Ulaninen
    lillgarden skrev 2011-09-23 09:40:01 följande:
    Då måste jag fråga dig som oxå har en stor hemma som är fågelunge med sked matad, hur är han med maten nu?
    Jag föll helt för det här med gröt och välling och pure och det vid fyra månader med sonen. Satt med sked och mata och mat fyra gånger om dagen. Gjorde egen mat och gröt, köpte inget färdigt utom vällingen.
    Har nu en son som vägrar allt grönt, smakar inte ens nya saker. Och är allmänt svår med maten...

    Hmm, det har gått väldigt i perioder måste jag säga. Han är 3 år och 3 månader nu och det skiftar. Kring 1,5-2 år åt han i princip allt, var förtjust i mat och slukade det han fick på tallriken. Mellan 2 och 3 år började han bli mer selektiv och har haft perioder då han ätit i princip bara kolhydrater (pasta, ris, nudlar, couscous) och ratat köttet. Sen har det kunnat komma veckor då han ätit bara kött, kyckling, lax osv så han har väl någon form av självreglering av det där :) Jag har varit orolig i perioder (särskilt kolhydratperioderna, men ju längre tiden gått desto lugnare har jag blivit, för han äter ju alltid något och har vuxit som han ska. Frukt och en hel del grönsaker har funkat hela tiden. Däremot vill han nu gärna bli matad/hjälpt, så jag vet inte om det är för att vi matade honom som liten eller om det är en effekt av att han fått småsyskon, som stjäl uppmärksamhet.... Men det känns lite knasigt ibland när jag sitter och hjälper sonen med frukosten medan dottern får kladda fritt Skrattande
  • Loviz
    Ulaninen skrev 2011-09-22 22:13:28 följande:
    Nu när jag ändå bombarderar tråden med inlägg måste jag ju bara skriva en sak till: Fick hem ett reklampaket från Semper nu när dottern blev 8 månader. Tänkte kasta lapparna först, men ögnade igenom dem iaf och kunde inte annat att le. Det stod något i stil med "Nu är det dags att introducera mat med bitar i. Ju tidigare barnet lär sig att hantera bitar och utveckla munmotoriken desto bättre. Det främjar bl.a språkutvecklingen." Kände bara att de inte förstår hur de motsäger sig sjäva med tanke på all purémat som säljs i 4- och 6-månadersburkar. Då kändes vår metod ännu mer rätt Skrattande
    "Tänk på att om du väntar för längre med att introducera större bitar och fortsätter med finmalda puréer blir det som regel svårare längre fram."

    ...stod det i reklamen från Semper vi fick hemskickat till oss då vår bäbis var 6 månader
  • Jast80

    Ulleuppsala: Tack! Du ger mig hopp. Jag ser ju på hennes bajs att nåt har börjat hända men det går ju som sagt väldigt sakta.

    Jag har en stor kille som är över 4 år som matades på det traditionella sättet och han tycker fortfarande att det är jobbigt att äta själv och ska helst bli matad. pust!

  • Jast80

    Ulleuppsala: Tack för skedtipset! jag har funderat lite på vilken sked som kan funka bäst.

  • LadyWeaver

    Såg att någon skrev om info från Semper om när man skulle introducera mat med lite mer klumpar. I häftet från livsmedelsverket jag nämde här ovan så stod det att vid sex månader så börjar man med puré eftersom barnen fortfarande inte kan tugga. Vår dotter började tugga betydligt tidigare än så så ibland undrar man vart de tar sin "fakta" ifrån.

    Vi hade en lite läskig episod här häromdagen. Hittills har tösen aldrig satt något i halsen, då och då har hon fått lite kväljningar men inte mer än så men då lyckades hon bita av en ganska stor bit morot som hon svalde hel och fick fel. Blev bra mycket hostande och kväljande innan hon slutligen kräktes. Helt oberörd unge men ganska så skakade föräldrar. Lär nog dröja ett tag innan vi vågar ge henne morotsstavar igen.
    Hur har ni andra gjort med just morötter och liknande rotfrukter? Hur mjuka har ni kokat dem?

    Igår gav vi blodpudding, var inte så säker på att det skulle uppskattas men jösses vilken nöjd unge vi hade, det var länge sen något var intressant under så lång tid men jäklar vad kladdigt det blev.
    Tidigare har vi ansett att det antagligen hade blivit lika kladdigt om vi hade matat henne men efter blodpuddingen igår och yoghurten hon fått det senaste har vi tagit tillbaka det.

  • lillgarden
    Ulaninen skrev 2011-09-23 10:58:55 följande:
    Hmm, det har gått väldigt i perioder måste jag säga. Han är 3 år och 3 månader nu och det skiftar. Kring 1,5-2 år åt han i princip allt, var förtjust i mat och slukade det han fick på tallriken. Mellan 2 och 3 år började han bli mer selektiv och har haft perioder då han ätit i princip bara kolhydrater (pasta, ris, nudlar, couscous) och ratat köttet. Sen har det kunnat komma veckor då han ätit bara kött, kyckling, lax osv så han har väl någon form av självreglering av det där :) Jag har varit orolig i perioder (särskilt kolhydratperioderna, men ju längre tiden gått desto lugnare har jag blivit, för han äter ju alltid något och har vuxit som han ska. Frukt och en hel del grönsaker har funkat hela tiden. Däremot vill han nu gärna bli matad/hjälpt, så jag vet inte om det är för att vi matade honom som liten eller om det är en effekt av att han fått småsyskon, som stjäl uppmärksamhet.... Men det känns lite knasigt ibland när jag sitter och hjälper sonen med frukosten medan dottern får kladda fritt Skrattande
    Känner igen det där. Sonen är inne i en sån kolhydratperiod nu. Är bara risifrutti(risgröt), flingor och mackor som duger.
    Men sen kommer det en dag då han äter bara kött i stort sett så ger ju sig i längden. BVC sa till mig att titta på vad han äter under en hel vecka istället för att nojja över en dag.

    Enda han verkligen inte äter är grönsaker. Inte en enda liten bit kan man få i han. Det som är mest frustreranade just nu är att han inte ens smakar eller testar.

    Tösen tittar och undersöker och smakar allt innan hon avgör om det är gott eller inte.
    Sonen tittar och sen "inte gott" och sen ger han det till pappa eller lillasyster...
Svar på tråden Baby led weaning