• dripdrop

    Baby led weaning

    Hej, undrar om det finns några som kör med BLW här?

    Dottern blir 6 månader snart och jag hade då tänkt börja med smakportioner. Än så länge har hon bara ammats. Är nyfiken på BLW-metoden och vill gärna köra på det (trots att jag är säker på att omigivningen kommer tjata och stressa om att hon inte äter tillräckligt osv...suck!). Tänker att det allra bästa ju ändå måste vara att få utvecklas i sin naturliga takt, utan trugande och matande... i alla fall så länge hon växer och mår bra! Skrattande

    Vet att man kan ge typ grönsaker osv i bitar, men hur stora bitar? De måste ju vara greppvänliga, men ändå är jag rädd att hon ska sätta i halsen. Hur gör ni?
    Tips på bra grejer att börja med?

  • Svar på tråden Baby led weaning
  • 1969
    peka skrev 2011-10-07 21:41:32 följande:
    Vet inte hur mycket hon får i sig men efter att första barnet var så matstruligt så är det en lycka att se glädjen hos henne när hon får gnaga på lite broccoli. Hon sträcker sig efter mera trots att hon har munnen full. 
    Så tror jag det är för många. Vi blev lixom ofrivilliga BLW-are med vår första kille eftersom han inte lät sig matas med nånting. Jag är glad att vi "gav upp" att truga, det är verkligen kontraproduktivt.
    NollSjuTjugo skrev 2011-10-07 12:33:41 följande:
    Nu blev det ju som så att jag grät hos bvc för att inte åt och det enda rådet jag fick var att fortsätta trycka i henne.
    Hu, kan man ge något sämre råd? 
  • LadyWeaver
    NollSjuTjugo skrev 2011-10-07 12:33:41 följande:
    Nu blev det ju som så att jag grät hos bvc för att inte åt och det enda rådet jag fick var att fortsätta trycka i henne. Känns ju som att det liksom var bäddat för problem...
    Det där känns ju som om det bara är bäddat för att ge problem med maten för lång tid framöver, hur tusan ska man få barn att tycka att det här med mat är toppen om man tvångsmatar?
    Vi var hos vår bvc-sköterska igår och naturligtvis kom frågan om mat upp så vi la alla kort på bordet. Berättade att hon vägrar bli matad, oftare och oftare ratar puré och gröt och att hon därför får mat i bitar. Utöver att sköterskan blev förvånad så verkade hon inte ha något att invända och vi resonerade som så att om hon ansåg att vi skulle göra på något annat sätt så hade hon fått komma med konkreta råd som inte innefattade tvångsmatning.
  • Daeminimon
    1969 skrev 2011-10-08 06:03:01 följande:
    AHAA, funkar det att "steka" panerad fisk i ugnen? Gud vad bra, måste prova det. Hela familjen älskar "fish and chips" och det står på vår standardmeny som helg-TV-middag.
    Ja, det blev riktigt gott. Mycket smör bara så blir det fin "stek"yta också!
  • Loviz

    Gurkstavar och kokta morotsstavar ratas numera ofta till förmån för såsindränkta broccolibuketter. När vi lagar vår vanliga mat lägger vi i några lite större broccolibuketter i maten då den tillagas. I t ex risotto, indisk gryta och grönsakspastasås. Vi utesluter salt i maten (vi vuxna saltar vår mat på tallriken) men allt annat är med som t ex vitlök och andra kryddor. När maten är klar plockar vi ut de stora broccolibuketterna och langar dem till bäbisen. Aldrig har jag sett en broccolibukett bli så väl omhändertagen! Det sugs och slickas och tuggas för fulla muggar. En hit med andra ord

  • Jollah

    Jag skrev i den här tråden för en tid sedan och undrade otåligt när kladdandet slutar i mer mat i munnen än på golvet. Nu kan jag meddela alla slowstarters att det BLIR mindre och mindre att torka upp efter middagen :)


    Från 9 månader märktes det tydligt på tjejen min att det var "ätdags" och nu när hon är 10 månader tycker jag det börjar likna riktiga portioner. Är så glad att vi höll i och fortsatte BLW:a!


    Favoritmat:


    Allt som doppas i yoghurtsås (t.ex. turkisk yoghurt blandat med lite sweetchili) Salami och hackade oliver (inte för mycket förstås :) Bulgur Smöret på smörgåsen Tomatsås med tonfisk (till pasta, ris eller bulgur) Köttfärssås och makaroner Äpple, päron och delade vindruvor Söndagsstek Korv Majskorn och gurka (forna favoriten broccoli duger numera bara ibland)

    Potatis gillar hon inte alls, i någon form... men det kanske kommer :)

    Banankakan som Daeminimon tipsat om tidigare var också en favorit. Den passar bra att ha med i vagnen... blir lite smuligt men inte lika kladdigt som en riktig banan!

  • Jollah

    Sen har vi hittat en riktigt bra kladdmatta förresten! Som man har under matstolen. Det är en plast som fanns att köpa på rulle hos en lokal matthandlare (Mattbolaget i Västerås). Den kostade 169 kr/m och till IKEAs Antilop-stol funkar 120 cm bra (lite bredare än stolen eftersom maten som faller ofta studsar en bit också.

    Det är mycket lättare att torka upp maten som ramlat på den än om det landat direkt på golvet. Dessutom kan man enkelt rulla ihop den med alla smulor i, skaka av och skölja ren i duschen.

    Borde ju finnas även hos andra matthandlare.

  • Bonanza
    Jollah skrev 2011-10-10 14:45:09 följande:
    Sen har vi hittat en riktigt bra kladdmatta förresten! Som man har under matstolen. Det är en plast som fanns att köpa på rulle hos en lokal matthandlare (Mattbolaget i Västerås). Den kostade 169 kr/m och till IKEAs Antilop-stol funkar 120 cm bra (lite bredare än stolen eftersom maten som faller ofta studsar en bit också.

    Det är mycket lättare att torka upp maten som ramlat på den än om det landat direkt på golvet. Dessutom kan man enkelt rulla ihop den med alla smulor i, skaka av och skölja ren i duschen.

    Borde ju finnas även hos andra matthandlare.
    Hurdan plastmatta? Och hur ser den ut?
  • knittgirl84

    Skönt att höra att det blir bättre.

    Själv har jag fuskat en hel del senaste veckorna Skäms, men hon har ätit rån med varierat pålägg varje dag för att hålla gång "självätandet". När hon får ngt annat i handen så bara tittar hon på det...

    Jag ska nog testa lite mer sås till grejerna, verkar ju vara en del barn som tycker om det vad jag kan se i tråden.

  • fab

    Vad märkligt och tråkigt att så mångas BVC inte har någon aning om detta och vad det innebär. Själv hörde jag talas om BLW från just min BVC-sköterska på föräldragruppen. Kör det inte uteslutande men är glad att jag fick tipset så att jag kan bredda matupplevelsen för min dotter.

Svar på tråden Baby led weaning