• dripdrop

    Baby led weaning

    Hej, undrar om det finns några som kör med BLW här?

    Dottern blir 6 månader snart och jag hade då tänkt börja med smakportioner. Än så länge har hon bara ammats. Är nyfiken på BLW-metoden och vill gärna köra på det (trots att jag är säker på att omigivningen kommer tjata och stressa om att hon inte äter tillräckligt osv...suck!). Tänker att det allra bästa ju ändå måste vara att få utvecklas i sin naturliga takt, utan trugande och matande... i alla fall så länge hon växer och mår bra! Skrattande

    Vet att man kan ge typ grönsaker osv i bitar, men hur stora bitar? De måste ju vara greppvänliga, men ändå är jag rädd att hon ska sätta i halsen. Hur gör ni?
    Tips på bra grejer att börja med?

  • Svar på tråden Baby led weaning
  • tutubi
    Cannelle skrev 2012-12-04 17:19:19 följande:
    Turtubi, vill du bli min mentor? :) 
    Haha, ja men så mycket kan jag ju inte... Skäms 

    Men allt jag kan kan jag lära dig Skrattande
    IceCloud skrev 2012-12-04 20:01:33 följande:
    Visst kan man göra det. Min son ville aldrig äta gröt så jag slapp det "problemet". Däremot har han har varit mycket för välling så jag gjorde en egen med kokosolja, havremjölk, hirs, äggula och grädde. Glutenfri dessutom :) så slipper man chocka magen.
    Den vällingen lät ju super :) Hur gör du den?
  • aztec

    Min tjej har inte sovit så här illa som i natt på flera månader, hon vred och sparkade flera timmar inatt, hon somnade till slut men sen när jag bytte blöja på morgonen var hennes bajs löst och heeeelt svart?!?! ;0 är det normalt? Hon har ätit lite leverpastej i några dagar fick även blodpudding igår som hon smaska i sig...

  • IceCloud
    tutubi skrev 2012-12-05 02:14:04 följande:


    Den vällingen lät ju super :) Hur gör du den?
    Jag gjorde så här:

    6 dl havremjölk
    3 tsk kokosolja (alltså inte det kokosfettet i silvrig förpackning bredvid smöret på Ica)
    3 msk vispgrädde
    2 msk hirsmjöl
    3 äggulor

    Koka upp havremjölk, kokosolja, och hirsmjölet. Koka några minuter, häll i grädden. Ta av från plattan och vispa snabbt ner äggulorna. Koka upp vällingen igen lite snabbt under omrörning. Känner du dig osäker på de råa äggulorna kan du koka tre ägg och blanda ner kokt gula istället.
    Klart!

    Om man vill kan man tillsätta lite nyponskalsmjöl (2-3 tsk). Det innehåller väldigt mycket c-vitamin och hjälper järnupptaget på traven :)
    ☆ Vincent ☆ 110817
  • IceCloud

    Ibland lyckades jag få klumpar i vällingen efter äggulorna. Men då tog jag bara fram stavmixer :)


    ☆ Vincent ☆ 110817
  • Aaglars
    aztec skrev 2012-12-05 20:29:55 följande:
    Min tjej har inte sovit så här illa som i natt på flera månader, hon vred och sparkade flera timmar inatt, hon somnade till slut men sen när jag bytte blöja på morgonen var hennes bajs löst och heeeelt svart?!?! ;0 är det normalt? Hon har ätit lite leverpastej i några dagar fick även blodpudding igår som hon smaska i sig...
    Min son älskar blodpudding och äter det minst en gång i veckan. Då är bajset alltid svart :)
    Men att din dotter var stökig i natt tror jag inte har med det att göra. 
  • aztec
    Aaglars skrev 2012-12-06 08:04:44 följande:
    Min son älskar blodpudding och äter det minst en gång i veckan. Då är bajset alltid svart :)

    Men att din dotter var stökig i natt tror jag inte har med det att göra. 



    Okej skönt att höra ;) kan jag ge det flera ggr och sen inte behöva oroa mig.. får jag fråga hur du tillagar den? Tyckte min blev så mosig & var ganska svår för henne att hålla.
  • Aaglars
    aztec skrev 2012-12-06 18:28:05 följande:



    Okej skönt att höra ;) kan jag ge det flera ggr och sen inte behöva oroa mig.. får jag fråga hur du tillagar den? Tyckte min blev så mosig & var ganska svår för henne att hålla.
    Jag steker den på ganska svag värme i mkt margarin - men länge så att den ändå blir "genomstekt". Sen ger jag en halv skiva i taget som han håller som en smörgås.

    Idag serverades tunnpannkaka för första gången. Blev ännu en favorit. Han fick ca 1/3 pannkaka som han fixade, trixade och hade sig med och lyckades på något sätt få in det mesta i munnen, mosa mot gommen och sväljaSkrattande .
  • Gnillib

    Alltså Victor SKA ha det som är på våra tallrikar. Även om det är stark indisk gryta. Idag fick han en bit avocado, 2 spagettistrån och BabySemp till lunch. Vi ska äta västerbottenspaj till middag. Ska bli intressant att se vad han säger om det!


    (¯`°?.¸ ღ ♥ Linus 070914 ♥ ღ ¸.?°´¯) (¯`°?.¸ ღ ♥ Victor 120509 ♥ ღ ¸.?°´¯)
  • Aaglars
    Gnillib skrev 2012-12-07 13:55:54 följande:
    Alltså Victor SKA ha det som är på våra tallrikar. Även om det är stark indisk gryta. Idag fick han en bit avocado, 2 spagettistrån och BabySemp till lunch. Vi ska äta västerbottenspaj till middag. Ska bli intressant att se vad han säger om det!
    Gustav (7mån idag) smakar gärna också på allt det vi äter. Det har alla mina tre barn gjort - med resultatet att mina två "stora" (4 resp. 2,5år) äter och tycker om ALL mat.
Svar på tråden Baby led weaning