• Anonym

    Ska jag försörja henne???

    Min fru och jag har ett barn ihop, hon är hemma och är mammaledig när manmma ledigheten är slut så kommer hon att vara arbetslös. Hon har dessutom ingen utbildning. Jag har alltid tjänat mer än henne, vi har haft delade ekonomi tidigare men sedan vi gifte oss och fick barn i sommras så har vi gemensam ekonomi.

    Hon har fått en stor summa pengar av sina föräldrar som de har sparat ihop till henne under hela hennes liv. Pengarna är tänkta att gå till studier och/eller bostad. Pengarna står idag som enskildendom, så jag har inte rätt till de om vi skiljer oss. Men nu när jag är och kommer vara den som drar in de stora pengarna i familjen , så känner jag att OM det skulle ta slut så har jag försörjt henne och hon har fortfarande en stor summa pengar som jag inte kommer att få tillgång till. 

    Så jag har bett henne att  "upplösa" den enskilda egendommen så vi har helt gemensam ekonomi. Det andra alternativet är att vi skriver ett äktenskapsförord och delar allt så att vi har helt delad ekonomi. Då får hon klara sig på det hon tjänar/får in alternativt ta av de sparade pengarna. Vilket betyder att vi kommer vara på helt olika ekonomiska plan.

    Missförstå mig inte nu jag delar gärna med mig av de jag tjänar så att vi kan ha en bra framtid tillsammans men de känns fel att vi inte delar allt. Är jag het fel ute? Hur ska jag göra? 

  • Svar på tråden Ska jag försörja henne???
  • Anonym
    Anonym (lina) skrev 2011-05-27 21:36:17 följande:
    Ingen av oss känner ju TS fru, så om hon snyltar eller inte kan ingen av oss säga.

    Men om JAG hade varit henne, hade jag inte snyltat. Jag hade mer än gärna lagt alla pengarna från den enskilda egendomen på min familj. Och skapat en bättre framtid genom att för tillfället använda mer av mannens pengar för att gå runt i vardagen. Det gynnar ju allihop. Om hon nu tänker så.
    Ts fru verkar inte vilja vara som du och jag...
  • Anonym (lina)
    Anonym skrev 2011-05-27 21:34:47 följande:
    Va? Ts skriver tydligt att han har lån att betala på bostadsrätten men inte hon... Så hur får du ihop det?
    Jag menade ett framtida huslån... Där skulle hon antagligen inte betala hela sin del kontant.
  • sirisdotter
    Anonym (??) skrev 2011-05-27 21:27:32 följande:

    "En makes egendom är giftorättsgods i den utsträckning den inte är enskild egendom enligt ÄktB 7:1.
    Vad som är enskild egendom räknas upp i ÄktB 7:2 där det mycket riktigt föreskrivs att egendom är enskild om så sägs enligt ett äktenksapsförord. Även avkastning av sådan egendom är enskild enligt samma lagrum. Se Äktenskapsbalken här lagen.nu/1987:230.


    Detta innebär dock inte att en summa pengar som är enskild egendom automatiskt gör den egendom som pengarna investeras i till enskild egendom. Det är endast pengarna i sig samt avkastning, exempelvis ränta på banken, som är enskild egendom. Ert hus är ur denna aspekt giftorättsgods oavsett om det köptes för enskild egendom eller inte.


    Är ni gifta och din fru inte har barn från tidigare äktenskap ärver du din frus egendom oberoende av om den är enskild eller inte, se ÄB 3:1, lagen.nu/1958:637#K3."


     


    från lawline.se som är juridisk rådgivning. SÅ detta stämmer inte?


     


    Lite OT,  väl,  men jag tolkar den lagtexten som att det inte är självklart att enskild egendom i form av värdepapper(  kontanter som omvandlas t ex till kossor går tillbaka till ägaren vid skilsmässa.
  • Anonym (lina)
    Anonym skrev 2011-05-27 21:37:55 följande:
    Ts fru verkar inte vilja vara som du och jag...
    Nej, men nu menade jag att jag hade lagt pengarna på familjen trots att de stod kvar på mig, om jag var henne.

    Där antar jag att du inte håller med mig?
  • riboflavin

    Antingen har man gemensam ekonomi eller så har man det inte...

    Om din fru absolut inte vill upplösa den enskiljda egendomen tycker jag att ni gör så här.

    Varje månad går ni gemensamt in med lika mycket pengar, du från din lön och hon från sin inkomst+tar pengar ur sparandet. Ni betalar sen gemensamt alla utgifter SAMT ett extra pensionssparande till din fru (som kompensation för att hon är hemma med barnen) De pengar som eventuellt blir över varje månad sätts in på ett gemensamt sparkonto som ni sen kan dela på.

    Hon kommer ha större delen av sin förmögenhet kvar även om ni skiljer er om 10 år och kunna använda denna till studier exempelvis, och du behöver inte känna dig utnyttjad.  

    Tycker hon inte att detta är ett bra upplägg så är det bara för henne att acceptera att du är skyldig att förse henne med en vettig levnadsstandard iom att ni är gifta, men utöver det så får hon ta av sina egna pengar så att du har möjligheten att spara till dig själv (givetvis som enskild egendom). 

  • sirisdotter
    Anonym skrev 2011-05-27 21:37:16 följande:
    Ts har betalat för bilen som frun och barnet använder. Varför ska ts även betala för fruns pensionsförsäkring när hon redan har en mille och inte han? Menar du att hennes pensionspoäng under föräldraledigheten är värd en miljon och att ts dessutom ska skjuta till mer???
    Var skrev jag att Ts ska betala privat pensionssparande för sitt barns mor?   Jag föreslog att  makan/modern placerar delar av sitt kapital i eget pensionssparande.
  • Umm Elias

    klart ni ska dela allt om ni har gemensam ekonomi men det gynnar ju er båda och er ekonomi om hon pluggar och då lever på pengarna, ni slipper dyra återbetalningar osv. HAr ni dessutom så tur att ni har en så stor summa pengar så se till att låta den vara sparad eller köp/använd dem väl. inte bara för att leva på liksom.

  • Smörf
    Anonym skrev 2011-05-27 21:34:35 följande:
    Jag har lån på lägenheten och för att slippa det dyra billånet så bakade jag in de i mitt bostadslån. Min fru använder den blien också.

    Vi har inte ordnat med någon pension på något sätt till min fru under föräldraledigheten. 
    Hur gör du om din fru sätter barnen i knät på dig och drar? Vad tror du en "Nanny" kommer att kosta dig i lön, sociala avgifter, pensionsinbetalningar m.m? Oavsett om hon valt hemmafru-tillvaron eller ej, så är det ändå dina barn som hon tar hand om. Fundera lite över kostnaden för deras omsorg om hon helt plötsligt inte finns där längre.
  • Fennyxx

    TS, du kan ju se det såhär i stället: Om ni skiljer er så är det hon som står med en lång mammaledighet, ingen utbildning, inga pensionspoäng och tydligen troligtvis arbetslöshet i bagaget. Plus visserligen en liten påse pengar. Du å andra sidan har uppenbarligen ett hyfsat välbetalt jobb och en utbildning av något slag. För mig låter det som om du kommer vara den som kommer ha den bästa situationen. Jag tycker du ska låta henne behålla pengarna till en utbildning eller er gemensamma bostad och inte försöka tvinga henne att köpa blöjor för pengarna bara för att du kommer ha en större inkomst ett tag.

  • Anonym
    Anonym (lina) skrev 2011-05-27 21:37:57 följande:
    Jag menade ett framtida huslån... Där skulle hon antagligen inte betala hela sin del kontant.
    Hur påverkar det ts om hon bara ser det som att hon har mindre att betala?
Svar på tråden Ska jag försörja henne???