• Anonym

    Ska jag försörja henne???

    Min fru och jag har ett barn ihop, hon är hemma och är mammaledig när manmma ledigheten är slut så kommer hon att vara arbetslös. Hon har dessutom ingen utbildning. Jag har alltid tjänat mer än henne, vi har haft delade ekonomi tidigare men sedan vi gifte oss och fick barn i sommras så har vi gemensam ekonomi.

    Hon har fått en stor summa pengar av sina föräldrar som de har sparat ihop till henne under hela hennes liv. Pengarna är tänkta att gå till studier och/eller bostad. Pengarna står idag som enskildendom, så jag har inte rätt till de om vi skiljer oss. Men nu när jag är och kommer vara den som drar in de stora pengarna i familjen , så känner jag att OM det skulle ta slut så har jag försörjt henne och hon har fortfarande en stor summa pengar som jag inte kommer att få tillgång till. 

    Så jag har bett henne att  "upplösa" den enskilda egendommen så vi har helt gemensam ekonomi. Det andra alternativet är att vi skriver ett äktenskapsförord och delar allt så att vi har helt delad ekonomi. Då får hon klara sig på det hon tjänar/får in alternativt ta av de sparade pengarna. Vilket betyder att vi kommer vara på helt olika ekonomiska plan.

    Missförstå mig inte nu jag delar gärna med mig av de jag tjänar så att vi kan ha en bra framtid tillsammans men de känns fel att vi inte delar allt. Är jag het fel ute? Hur ska jag göra? 

  • Svar på tråden Ska jag försörja henne???
  • och
    heter skrev 2011-05-30 00:27:57 följande:
    Du har visserligen rätt men jag hoppas för fruns skull att de skiljer sig. Tänk om stackars frun ska behöva leva på millimeter rättvisa i 50 år till fast hon inte tjänar lika mycket pengar som honom.  Hon förtjänar säkert en mycket bättre man än ts.
    Jo, fast tänk vad spännande en helt vanlig vardag kan bli. Tex vid frukosten, när man får väga osten före och efter man har tagit en smörgås för att se så att bådas ostskivor väger exakt lika mycket.

    Om jag var TS fru hade jag tagit fram en prislista för allt extraarbete som hon väl gör hemma då eftersom han bara jobbar.

    Nattning av barn: 1000:- (om barnet är svårt att lägga, annars kanske det räcker med en hundralapp), en kopp te 30:-, tvättning av kläder 200:- per maskin (man ska ju vika tvätten med). Extra tillägg om det är fartränder i kalsongerna, 500:-, och om barnet har kräksjuka får det nog vara värt minst 1000:- osv.
  • heter
    Anonym skrev 2011-05-30 00:40:57 följande:
    Du menar när frun ville ha barn och vlle ha alla dagar för sig själv? Just det, ts har faktiskt inte berättat om han ens hade fått vara föräldraledig mer än de få dagar han inte kan överlåta... Men du vet precis hur ts är och agerar, eller hur?
    Du menar som i början av tråden där ts skriver att han inte ville vara hemma pga sin karriär?
  • heter
    Anonym skrev 2011-05-27 12:32:21 följande:
    Jag ska inte vara föräldraledig, tappar för mycket på mitt jobb då.
    Där är ett citat av ts eftersom att du trodde att jag hittade på det.
  • heter
    och skrev 2011-05-30 00:43:15 följande:
    Jo, fast tänk vad spännande en helt vanlig vardag kan bli. Tex vid frukosten, när man får väga osten före och efter man har tagit en smörgås för att se så att bådas ostskivor väger exakt lika mycket.

    Om jag var TS fru hade jag tagit fram en prislista för allt extraarbete som hon väl gör hemma då eftersom han bara jobbar.

    Nattning av barn: 1000:- (om barnet är svårt att lägga, annars kanske det räcker med en hundralapp), en kopp te 30:-, tvättning av kläder 200:- per maskin (man ska ju vika tvätten med). Extra tillägg om det är fartränder i kalsongerna, 500:-, och om barnet har kräksjuka får det nog vara värt minst 1000:- osv.
    Ja, och tänk vad spännande det kan bli om frun tar ett glas mjölk av hans mjölk för att hennes är slut och hon ligger hemma med 40-graders feber och en lika sjuk bebis och hon inte kan ta sig ut och köpa egen mat. TS kommer ju inte heller att hjälpa till eller stanna hemma och ta hand om barnet ens en gång eftersom att han skulle "tappa för mycket på sitt jobb då". Men jag kan lova att han kommer att tvinga iväg frun på kvällen när han kommer hem och upptäcker att 2 dl mjölk saknas i hans förpackning som står till vänster i kylskåpet med hans namn på.
  • Anonym
    heter skrev 2011-05-30 00:47:20 följande:
    Där är ett citat av ts eftersom att du trodde att jag hittade på det.
    Jag skrev inte att han ska vara föräldraledig:) Läs om och läs rätt. Kolla även in ditt eget inlägg som jag citerade:)

    Det kan lika gärna vara så att frun faktiskt VILL vara hemma hela föräldraledigheten... Inte ett helt ovanligt flsyndrom som jag ser det.
    och skrev 2011-05-30 00:43:15 följande:
    Jo, fast tänk vad spännande en helt vanlig vardag kan bli. Tex vid frukosten, när man får väga osten före och efter man har tagit en smörgås för att se så att bådas ostskivor väger exakt lika mycket.

    Om jag var TS fru hade jag tagit fram en prislista för allt extraarbete som hon väl gör hemma då eftersom han bara jobbar.

    Nattning av barn: 1000:- (om barnet är svårt att lägga, annars kanske det räcker med en hundralapp), en kopp te 30:-, tvättning av kläder 200:- per maskin (man ska ju vika tvätten med). Extra tillägg om det är fartränder i kalsongerna, 500:-, och om barnet har kräksjuka får det nog vara värt minst 1000:- osv.
    Vad löjlig du är. Ts fru, som bara går hemma får betala mer för hon slösar mer ström, mer vatten, äter under dagtid och nöter mer på parketten om man nu ska räkna som dig.. Tur att ts är klok och inte gör det!
  • Laura03

    Kan förstå att folk i denna tråd bara lever som sambo och inte som äkta par.

  • och

    Ni har helt rätt. Det måste man ta med i beräkningen med.


    Kanske separata kylskåp med hänglås? Timerinställda duschar och lampor inomhus? Förbud att beträda bostaden på vissa tider så det blir exakt lika?


    Tänk vad mycket mer det finns att spara in på så TS kan samla mer pengar på hög.


     

  • Anonym
    Laura03 skrev 2011-05-30 01:00:25 följande:
    Kan förstå att folk i denna tråd bara lever som sambo och inte som äkta par.
    Absolut, för det verkar helt otänkbart att en kvinna ska jobba och bidra lika mycket ekonomiskt till försörjningen och ännu mer omöjligt att en kvinna ska dela med sig av sin förmögenhet, medan det är självklart att männen ska dela med sig medan kvinnan går hemma och petar bort ludd från naveln:)
  • Anonym
    heter skrev 2011-05-30 00:14:41 följande:


    Jag fattar inte att ts river upp himmel och jord för så lite pengar som 1 miljon ändå är. Är det värt att sabba ett äktenskap för som mest 500 000 kr?  Då utgår jag från att frun har hela miljonen på kontot men det vet jag ju inte förstås eftersom att hon tydligen har betalat sin del av lägenheten cash.

    Sen verkar ts glömma att om frun också hade tagit lån som han gjorde så hade familjen förlorat mer pengar eftersom att en del av fruns inkomst skulle ha gått till lån och ränta i så fall.
    Jag fattar inte att TS fru river upp himmel och jord för så lite pengar som 1 miljon ändå är. Är det värt att sabba ett äktenskap för som mest 500 000 kr? 

    Sen verkar du missat att TS skrivit att de kan fortsätta dela på allt, oavsett vad hon vill göra, men om allt TS har ska vara deras borde väl detsamma gälla åt andra hållet?
  • heter
    Anonym skrev 2011-05-30 01:27:47 följande:
    Jag fattar inte att TS fru river upp himmel och jord för så lite pengar som 1 miljon ändå är. Är det värt att sabba ett äktenskap för som mest 500 000 kr? 

    Sen verkar du missat att TS skrivit att de kan fortsätta dela på allt, oavsett vad hon vill göra, men om allt TS har ska vara deras borde väl detsamma gälla åt andra hållet?
    TS har verkligen inte skrivit att de kan fortsätta dela på allt oavsett vad hon vill göra. Han vill skilja sig om inte hon ger honom pengarna! Hur läser du???

    Det är inte så lätt för frun i det här läget för hur hon än gör så kommer hon att göra "fel". Mannen vill skiljas om han inte får något och föräldrarna är säkert inte så glada om hon delar med sig till ts eftersom att de har gett henne pengarna som enskild egendom. Jag tycker riktigt, riktigt synd om frun faktiskt.
Svar på tråden Ska jag försörja henne???