• Anonym

    Ska jag försörja henne???

    Min fru och jag har ett barn ihop, hon är hemma och är mammaledig när manmma ledigheten är slut så kommer hon att vara arbetslös. Hon har dessutom ingen utbildning. Jag har alltid tjänat mer än henne, vi har haft delade ekonomi tidigare men sedan vi gifte oss och fick barn i sommras så har vi gemensam ekonomi.

    Hon har fått en stor summa pengar av sina föräldrar som de har sparat ihop till henne under hela hennes liv. Pengarna är tänkta att gå till studier och/eller bostad. Pengarna står idag som enskildendom, så jag har inte rätt till de om vi skiljer oss. Men nu när jag är och kommer vara den som drar in de stora pengarna i familjen , så känner jag att OM det skulle ta slut så har jag försörjt henne och hon har fortfarande en stor summa pengar som jag inte kommer att få tillgång till. 

    Så jag har bett henne att  "upplösa" den enskilda egendommen så vi har helt gemensam ekonomi. Det andra alternativet är att vi skriver ett äktenskapsförord och delar allt så att vi har helt delad ekonomi. Då får hon klara sig på det hon tjänar/får in alternativt ta av de sparade pengarna. Vilket betyder att vi kommer vara på helt olika ekonomiska plan.

    Missförstå mig inte nu jag delar gärna med mig av de jag tjänar så att vi kan ha en bra framtid tillsammans men de känns fel att vi inte delar allt. Är jag het fel ute? Hur ska jag göra? 

  • Svar på tråden Ska jag försörja henne???
  • Anonym
    heter skrev 2011-05-30 01:36:44 följande:
    TS har verkligen inte skrivit att de kan fortsätta dela på allt oavsett vad hon vill göra. Han vill skilja sig om inte hon ger honom pengarna! Hur läser du???

    Det är inte så lätt för frun i det här läget för hur hon än gör så kommer hon att göra "fel". Mannen vill skiljas om han inte får något och föräldrarna är säkert inte så glada om hon delar med sig till ts eftersom att de har gett henne pengarna som enskild egendom. Jag tycker riktigt, riktigt synd om frun faktiskt.
    oavsett vad hon vill göra angående jobb eller studier (eller fortsat arbetslös).

    varför är det OK för TS fru att inte vilja dela men leva på TS, men inte OK för TS att tycka att de antingen delar allt eller inget?
  • heter
    Anonym skrev 2011-05-30 01:40:57 följande:
    oavsett vad hon vill göra angående jobb eller studier (eller fortsat arbetslös).

    varför är det OK för TS fru att inte vilja dela men leva på TS, men inte OK för TS att tycka att de antingen delar allt eller inget?
    Hur lever hon på ts? Hon har ju en egen inkomst som hon bidrar med och kommer säkert att bidra ännu mer när hon börjar jobba igen. Jag fattar inte vad den där miljonen har med familjens inkomster att göra överhuvudtaget. Familjen som enhet, dvs ts, frun och barnet, borde ju försörja sig på sina egna inkomster. Frun lever inte på ts! Vad är det du inte förstår? Han kanske betalar något mer än henne för att hon är hemma med deras gemensamma barn och inte kan jobba just nu men so fucking what? Det är väl det minsta en man kan göra för sin fru och barn?! Förresten så har hon ju delat med sig när hon har köpt sin del av gemensamma lägenheten med sina pengar.
  • och
    Anonym skrev 2011-05-30 01:40:57 följande:
    oavsett vad hon vill göra angående jobb eller studier (eller fortsat arbetslös).

    varför är det OK för TS fru att inte vilja dela men leva på TS, men inte OK för TS att tycka att de antingen delar allt eller inget?
    Hon gifte ju sig fastän hon inte visste om gåvobrevet, så hon var beredd att dela allt. Om hon drar åt sig öronen nu är väl inte konstigt, vem vill vara gift med någon som planerar så att han har ett ännu bättre utgångsläge vid sin kommande skilsmässa?

    Dessutom, och jag har sagt det tusen ggr redan, så ska man visa respekt för gåvogivarens önskan och enskild egendom går inte alltid att göra om till giftorättsgods. Är det enskild egendom så är det, och det är skillnad på kapital och inkomst. Men jag gissar att jag har en annan bakgrund än en majoritet av de som skriver här. I min värld köper man inte blöjor för kapitalet, det ska förränta sig så att det kan gå vidare till barn och barnbarn. Man använder det till att finansiera en bostad, eller till studier som kan generera pengar osv. Den löpande inkomsten använder man till levnadsomkostnaderna, för det är ju hyfsat osmart att göra av med mer än man tjänar.

    Sannolikheten för att man skulle få egendom i arv eller gåva utan villkor att det skulle vara enskild egendom är obefintlig i min värld (som kanske är liten, vad vet jag). Träffade jag någon ny som hade fått ärva pengar hade jag utgått från att han hade papper på att det var hans enskilda egendom redan från början och jag skulle aldrig i livet försöka norpa hans pengar som kommer från hans släkt. Inte för att jag har tänkt träffa någon ny, jag är nämligen gift med en riktig man som alltid ser till familjens bästa i första hand, men i alla fall.
  • Anonym
    Fluffskalle skrev 2011-05-29 18:47:32 följande:
    Japp, just det jag inte orkade kolla upp eftersom jag inte har lagboken i sängbordet och inte kan den utantill. Varför så otrevlig? Nonchalant får du väl tycka att det är, men har inte lagboken hemma. Det hade gått precis lika lätt för dig om du hade den framför dig i dokument t ex att klippa och klistra istället för att ge en privat tolkning. Och det var inte ett svar på det jag frågade heller. Det handlade väl ändå inte om deras gemensamma utgifter utan att hon inte ville bidra alls med sin förmögenhet till sina egna utgifter, dem som ligger utanför försörjningsplikten (tak över huvudet och mat).

    Men kanske räknas det som grund för försörjning även att maken köper kläder och väskor till kvinnan för att hon av princip inte vill betala för dem själv.
    Så det är jag som är otrevlig för att jag påpekar att du är nonchalant.... intressant du. Varför behöver du en lagbok? Är din dator blockerad från google eller ännu bättre notisum? Jag sitter inte och serverar färdiga länkar i parti och minut, för jag tycker att andra kan orka göra lite själv också. Men bara för att du är så charmig, så skall jag klistra in en direktlänk till äktenskapsbalken nedan.

    http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870230.htm
  • Anonym

    Från början hade vi bestämmt att min fru bara skulle vara hemma med vårat barn. Men det är jag som väljer om jag vill ge bort min del av föräldradagarna till henne (förutom de som är öronmärkta för mig såklart). Som ja tidigare sagt så kommer jag inte vara hemma, men jag kanske vill spara alla mina föräldra dagar till senare, så kan ja ta ut de istället för semester. Angående hushållsarbete så hjälper jag faktist till ibland, på helgen om jag orkar. Sen så hjälper jag till att bada vårat barn. ------ När jag startade denna tråden fanns två alternativ och aldrig någon tanke på skilsmässa. Vet inte om det kommer att funka att leva med en människa som inte verkar veta hur hon ska göra eller om hon kommer hon att stanna hos mig.

  • Laura03

    TS
    Ja det är du som väljer att ge bort dina fp dagar. Om du nu inte har tänkt att vara hemma med ert gemensamma barn så ger man bort dagar så den andre föräldern kan vara hemma tills barnet är 1år och kan börja på förskola. Om du nu är en sådan generös man som ger bort dina dagar, som alla andra pappor som sätter karriären först ser som en självklarhet att man ger sin fru för att inte behöva skaffa barnflicka när barnet är 7-8 månader. Det låter på dig att du offrar något, ser dig förbisedd och låter väldigt besviken. Va glad istället att din fru slipper ta studielån vid ev studier som du ändå som gift måste betala på om hon nu istället hade varit tvungen att låna. Var glad att ni kan lägga en bra kontantinsatts i lgh eller i huset så era lån inre blir så dyra, för då hade ju du fått betala mer. Och till slut. Va glad! Alla knullar inte en miljonär. Det gör du!

  • Anonym (Självklart)
    därför skrev 2011-05-29 23:55:31 följande:
    Men ts det är ju strålande att du ska ha din bil för dig själv! Kräks Låt oss hoppas att din lilla bebis inte dör i en olycka när han eller hon åker omkring med mamman i hennes gamla skruttbil! Fast det förstås, om bebisen och mamman dör så kan du i varje fall alltid minnas med stolthet att du inte blev utnyttjad av mamman ekonomiskt. Det blir nog lättare att leva med att du har förlorat dem om du tänker så.
    Gud så osmakligt inlägg!
  • Anonym (Självklart)

    En god princip för ekonomin i en familj är "till var och en efter behov, av var och en efter förmåga".

    Det som är problemet är att de som förespråkar att TS ska dela med sig ser bara till hustruns behov, inte till hennes förmåga, för hon har ju faktiskt, i form av sina pengar, förmåga att bidra till det gemensamma.

    Om hon nu inte vill det, är det då rimligt att hon ska få till sina behov av TS? 

  • Försök inte
    Anonym skrev 2011-05-30 06:16:31 följande:
    Från början hade vi bestämmt att min fru bara skulle vara hemma med vårat barn. Men det är jag som väljer om jag vill ge bort min del av föräldradagarna till henne (förutom de som är öronmärkta för mig såklart). Som ja tidigare sagt så kommer jag inte vara hemma, men jag kanske vill spara alla mina föräldra dagar till senare, så kan ja ta ut de istället för semester. Angående hushållsarbete så hjälper jag faktist till ibland, på helgen om jag orkar. Sen så hjälper jag till att bada vårat barn. ------ När jag startade denna tråden fanns två alternativ och aldrig någon tanke på skilsmässa. Vet inte om det kommer att funka att leva med en människa som inte verkar veta hur hon ska göra eller om hon kommer hon att stanna hos mig.

    Du och din fru verkar ha lite olika åsikter och det handlar inte om små saker. Kanske är det bättre att ni skiljer er. Redan nu tror jag att det slitit hårt på er relation. Ekonomiska faktorn brukar vara en vanlig orsak till att relationer kraschar.


    1. Om du nu vill spara dina föräldradagar till senare. Ska du anställa en barnflicka nu och din fru ska ut och arbeta?


    2. Sen blir jag faktiskt lite förvånad då jag läser i ditt inlägg att du "faktiskt" hjälper till ibland under helgen om du orkar. Din fru tar hand om hemmet månd-fred samt det mesta under helgerna. Min fråga är; Tycker du att det arbetet som din fru gör hemma har ett värde?


    3. Du skriver att det "fanns två alternativ och aldrig någon tanke på skilsmässa" men du har faktiskt skrivit i ett tidigare inlägg att du har gett din fru två alternativ annars blir det skilsmässa. Har du ändrat dig nu?


     

  • Anonym
    och skrev 2011-05-30 02:47:05 följande:
    Hon gifte ju sig fastän hon inte visste om gåvobrevet, så hon var beredd att dela allt. Om hon drar åt sig öronen nu är väl inte konstigt, vem vill vara gift med någon som planerar så att han har ett ännu bättre utgångsläge vid sin kommande skilsmässa?

    Dessutom, och jag har sagt det tusen ggr redan, så ska man visa respekt för gåvogivarens önskan och enskild egendom går inte alltid att göra om till giftorättsgods. Är det enskild egendom så är det, och det är skillnad på kapital och inkomst. Men jag gissar att jag har en annan bakgrund än en majoritet av de som skriver här. I min värld köper man inte blöjor för kapitalet, det ska förränta sig så att det kan gå vidare till barn och barnbarn. Man använder det till att finansiera en bostad, eller till studier som kan generera pengar osv. Den löpande inkomsten använder man till levnadsomkostnaderna, för det är ju hyfsat osmart att göra av med mer än man tjänar.

    Sannolikheten för att man skulle få egendom i arv eller gåva utan villkor att det skulle vara enskild egendom är obefintlig i min värld (som kanske är liten, vad vet jag). Träffade jag någon ny som hade fått ärva pengar hade jag utgått från att han hade papper på att det var hans enskilda egendom redan från början och jag skulle aldrig i livet försöka norpa hans pengar som kommer från hans släkt. Inte för att jag har tänkt träffa någon ny, jag är nämligen gift med en riktig man som alltid ser till familjens bästa i första hand, men i alla fall.
    Läs tråden... Ts vill att båda ska ha SAMMA utgångslänge vid en ev skilsmässa!
Svar på tråden Ska jag försörja henne???