• Anonym

    Ska jag försörja henne???

    Min fru och jag har ett barn ihop, hon är hemma och är mammaledig när manmma ledigheten är slut så kommer hon att vara arbetslös. Hon har dessutom ingen utbildning. Jag har alltid tjänat mer än henne, vi har haft delade ekonomi tidigare men sedan vi gifte oss och fick barn i sommras så har vi gemensam ekonomi.

    Hon har fått en stor summa pengar av sina föräldrar som de har sparat ihop till henne under hela hennes liv. Pengarna är tänkta att gå till studier och/eller bostad. Pengarna står idag som enskildendom, så jag har inte rätt till de om vi skiljer oss. Men nu när jag är och kommer vara den som drar in de stora pengarna i familjen , så känner jag att OM det skulle ta slut så har jag försörjt henne och hon har fortfarande en stor summa pengar som jag inte kommer att få tillgång till. 

    Så jag har bett henne att  "upplösa" den enskilda egendommen så vi har helt gemensam ekonomi. Det andra alternativet är att vi skriver ett äktenskapsförord och delar allt så att vi har helt delad ekonomi. Då får hon klara sig på det hon tjänar/får in alternativt ta av de sparade pengarna. Vilket betyder att vi kommer vara på helt olika ekonomiska plan.

    Missförstå mig inte nu jag delar gärna med mig av de jag tjänar så att vi kan ha en bra framtid tillsammans men de känns fel att vi inte delar allt. Är jag het fel ute? Hur ska jag göra? 

  • Svar på tråden Ska jag försörja henne???
  • sirisdotter
    Laura03 skrev 2011-05-31 13:26:56 följande:
    Men frun har en inkomst på 8000:-
    Många i denna tråden får det till att hon har 0:- i inkomst och det är inte sant.
  • A von B
    Laura03 skrev 2011-05-31 17:04:26 följande:
    TS har löst det men inte vi andra.
    Nej det är en svår nöt att knäcka. Tur inte alla vi härinne är gifta med varandra.
  • sirisdotter
    A von B skrev 2011-05-31 13:31:10 följande:
    Ja men det räcker inte för hon och TS vill leva på en högre standard än vad 16000/månad kan ge och om de vill det så ska båda bidra efter förmåga vilket innebär att TS lägger till mer pengar från sin lön och frun ska ta från sitt kapital. Jag har mycket svårt att tänka mig att enskild egendom skulle kunna räknas bort från ens förmåga att bidra i äktenskapet men jag är ingen jurist så jag är ju inte säker.
    Har  du något belägg för att hustun kräver en hög standard?   Ts verkar göra det,  han nämnde att han köpt en finare bil än vad hustrun skulle ha valt.
  • sirisdotter
    heter skrev 2011-05-31 15:40:12 följande:
    Det är knappast troligt att en mammaledig tjej har kört lika mycket som någon som åker fram-och tillbaka till jobbet varje dag.
  • A von B
    sirisdotter skrev 2011-05-31 17:28:58 följande:
    Värderas inte alls hustruns arbete med barnet  så att man kan tänka sig att hon bidrar efter sin förmåga nu?   Var skulle Ts annar göra av sin/deras  baby?   Har lärt mig på FL  att förskoleplats knappast erbjuds idag för barn under ett års ålder.

    Minns att min mor ansåg att hon bidrog genom att sköta hemmet,  sy kläder och gardiner,  väva mattor, ordna allt som hade med maten att göra (för en familj på sex personer).   Jag läste aldrig  äktenskapsbalken då -  hon kanske lurade mig.
    Jo det tycker jag absolut. Men den stora frågan gäller väl om frun ska vara arbetslös efter mammaledigheten och TS då ska försörja henne. Han skrev nåt inlägg om att kräva henne på de pengar hon kostat nu under föräldraledigheten och det tycker jag är att gå till överdrift.

    Däremot är det inte motiverat att hon ska gå hemma och vara arbetslös och pilla naveln utan att betala för sig när hon har alla förutsättningar att utbilda sig och få ett jobb den vägen och dessutom har en mille på banken.
  • sirisdotter
    A von B skrev 2011-05-31 17:30:53 följande:
    Nej det är en svår nöt att knäcka. Tur inte alla vi härinne är gifta med varandra.
  • A von B
    sirisdotter skrev 2011-05-31 17:32:31 följande:
    Har  du något belägg för att hustun kräver en hög standard?   Ts verkar göra det,  han nämnde att han köpt en finare bil än vad hustrun skulle ha valt.
    Eftersom de är gifta ska de ha samma standard och då ska de komma överens om det. Anser frun inte att de har råd (för att hon inte vill ta av sin miljon) så måste hon övertyga maken om att de antingen ska gå ner i standard eller att han får stå för notan om han vill ha det lyxigare än vad 16000/månad kan ge. Kan de inte komma överens om något som hon är nöjd med så bör hon skilja sig från honom.

    Jag vet inte om frun kräver en hög standard men jag gissar att hon som de flesta andra gillar att lyxa till det, särskilt om någon annan betalar.
  • sirisdotter
    A von B skrev 2011-05-31 17:35:50 följande:
    Jo det tycker jag absolut. Men den stora frågan gäller väl om frun ska vara arbetslös efter mammaledigheten och TS då ska försörja henne. Han skrev nåt inlägg om att kräva henne på de pengar hon kostat nu under föräldraledigheten och det tycker jag är att gå till överdrift.

    Däremot är det inte motiverat att hon ska gå hemma och vara arbetslös och pilla naveln utan att betala för sig när hon har alla förutsättningar att utbilda sig och få ett jobb den vägen och dessutom har en mille på banken.
    Nej,  jag tycker inte heller frun ska strunta i utbildning och arbete framöver.   Känner henne inte,  så jag har ingen aning om om hon möjligen  råkar höra till den växande (?)   skara svenska unga kvinnor,  som tycker det är tjusigt att vara hemmafru.
  • Oligopol
    A von B skrev 2011-05-31 17:40:39 följande:
    Eftersom de är gifta ska de ha samma standard och då ska de komma överens om det. Anser frun inte att de har råd (för att hon inte vill ta av sin miljon) så måste hon övertyga maken om att de antingen ska gå ner i standard eller att han får stå för notan om han vill ha det lyxigare än vad 16000/månad kan ge. Kan de inte komma överens om något som hon är nöjd med så bör hon skilja sig från honom.

    Jag vet inte om frun kräver en hög standard men jag gissar att hon som de flesta andra gillar att lyxa till det, särskilt om någon annan betalar.
    Frågan var väl ändå inte om frun skulle bidra med pengar för att höja levnadsstandarden varje månad, utan snarare att maken inte ville dela (relativt) lika om hon satt och höll på sin miljon själv, men att ifall hon sa upp den egna egendomen så var det ok.?
Svar på tråden Ska jag försörja henne???