• faceprimer

    Vi som väntar marsbebis 2012 :-)

    Här är tråden för oss som väntar tillökning runt/i mars 2012.
    Här kan vi följas åt och peppa, stötta, prata, och diskutera med varandra om allt vad det innebär att vara gravid och vänta barn.

    Själv plussade jag idag, 4/7-2011

    Häng på!

    Kram {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-10 23:53

    Då listan har blivit så pass lång (vilket betyder att det är många som plussat! ) Så har det kommit in tips att vi har en tråd för listan, och en för diskussion. Vilket jag nu har skapat:
    Här är tråden för listan: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m59919507.html
    Och denna tråd fortsätter som diskussionstråd Kram

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-12 18:05
    Fick tips om att ha en bildtråd och självklart håller jag med! Här har ni bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m59946875.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-12 10:20
    Fortsättningstråd för när bebisarna har kommit ut till världen:
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m62965812.html

  • Svar på tråden Vi som väntar marsbebis 2012 :-)
  • ThereseX

    Chetti- jag håller med ovanstående skrivare. Det är inte att ge upp.
    Ring bm och prata med henne, det kanske känns bättre bara av det.
    Och du kanske kan gå ner på halvtid, det kanske känns bättre.

    Hoppas det ordnar sig!

  • Stinis83

    Chetti, INGEN tycker att du på nåt sätt är dålig eller ger upp. Du är gravid, och det går åt väldigt mycket energi till att vara det. Speciellt nu är det en väldigt stor tillväxtfas för våra små bebisar.

    Kan det vara ett alternativ att prova att gå ner i arbetstid och vara deltidssjukskriven till att börja med? Så kan du känna att du iaf provade? Det gjorde jag, men det gick inte. Och jag jobbar på kontor och har inte ens i närheten av så fysiskt jobb som du har.

    Jag kände att det inte riktigt var värt att försöka fortsätta jobba och kämpa på när jag inte orkade vara mamma på kvällar och helger... Och för att jag hade så ont av foglossningen. Nu är jag heltidssjukskriven pga foglossning och smärtsamma sammandragningar och gör saker hemma i min egen takt, vilar mycket och orkar vara mamma på eftermiddagar och kvällar. Men när dottern somnat för natten ligger jag på soffan och har så ont så jag är som i en dimma. Så ta hand om dig! Ingen tjänar på att du sliter ut dig, allra minst du.

  • Stinis83

    Någon skrev att det är bra att söka graviditetspeng trots att man är sjukskriven ända fram till förlossningen... Varför ska man göra det? Jag frågade läkaren om det och han sa att nåt sånt inte behövdes, jag är sjukskriven och går på sjukpenning fram till förlossningen :S

  • Isavanna

    Håller verkligen med. Orkar man inte så gör man inte, att gå ner i arbetstid, eller bli sjukskriven är inte detsamma som att ge upp.

  • Isavanna

    En sak som jag faktiskt funderar ganska mycket över är namnet till bebisen. Jag vet att det är lite OT men ändå...

    Har ni bestämt er för namn? Med båda dem andra töserna har jag vetat precis vad jag vill ha för namn, denna gången har jag en del förslag men inget så wow!

  • Mary Jo
    Isavanna skrev 2011-12-10 21:28:35 följande:
    En sak som jag faktiskt funderar ganska mycket över är namnet till bebisen. Jag vet att det är lite OT men ändå...

    Har ni bestämt er för namn? Med båda dem andra töserna har jag vetat precis vad jag vill ha för namn, denna gången har jag en del förslag men inget så wow!
    Vi har kommit på ett pojknamn. Men kommer inte överrens om ett tjejnamn.
    Jag håller på att bli lite galen. Inte för att det måste vara bestämt,det kan vara kul att se hur bebisen ser ut också. Men jag vill ha några förslag men min man dissar alla namnförslag  
    Vilja 17/2-10 och bf 28/3-12 <3
  • jempalainen
    Evelinas skrev 2011-12-10 16:43:48 följande:
    Foglossning, har rejält ont i bäcken och rygg. Blir ju tyvärr en fara för patienterna om det inträffar nåt akut och jag inte kan vara snabb nog eller t.ex. ta mig ner på golvet och göra HLR. Allt sånt skrev jag i ansökan ockaå, att jag blir en arbetsbelastning för arbetskamrater och att patienterna inte får den vård de har rätt till. När en patient behöver gå på toaletten kan ju jag inte hjälpa den personen utan måste be nån annan vilket gör att patienten får vänta längre. Känns inte kul alls, men 50% får funka till grav.penningen som jag verkligen hoppas dem godkänner!!

    Oj ja det låter helt omöjligt och vad bra du beskriver det, ger mig tips på hur jag ska skriva att jag faktiskt inte kan garantera säkerheten för de minsta barnen genom att inte kunna röra sig som jag ska. Jag håller tummarna att de godkänner sjukskrivningen o det verkar ju verkligen konstigt om de inte skulle göra det!! Tack för svaret evelinas o ta hand om dig!!
  • jempalainen
    Chetti skrev 2011-12-10 18:42:17 följande:

    Ni som söker graviditetspenning tänk också på att ni ska begära omplacering av er chef. Går inte det så måste chefen fyll i varför och sådär.

    Jag beskrev mitt arbete kortfattat men eftersom jag är brevbärare och fått det beviljat två ggr tidigare och med samma yrke så var det inga problem.

    De tittar ju mycket på yreksgruppen, vad du jobbar med om dessa jobb brukar bli beviljade graviditetspenning, om man kan omplaceras till lättare uppgifter m.m.      



    Tack för tipset och skönt att du har blivit bevlijad gp! Ja jag tror det är jätteviktigt att verkligen beskriva arbetet och vad som påverkar och att man inte kan göra något lättare arbete etc.

    Sen låter det som du har gjort mer än du orkar under en längre tid o därav utmattningen! Det är ok att känna sig deppig och ledsen att man inte orkar med som man brukar! Jag känner precis likadant och tycker att jag borde jobba och orka som vanligt. Efter jag varit hemma så kom tröttheten och det har varit dagar jag gått mellan sängen köket och toaletten o vilat o sovit. Känner mig helt slut på alla nivåer o gör jag ett ärende så är jag trött sen! Så jag förstår dig verkligen o din kropp skyddar dig mot att inte bli helt slut! Så lyssna på dig själv och vila! Jättetråkigt att du inte har stöd och förståelse runtomkring dig, det gör det hela mycket svårare för då måste man dessutom övertyga sig själv om att man verkligen inte mår bra och att det är de andra som inte förstår. 

    Och jag håller med dig, dessutom är det jul och din son fyller år o allt sånt! Det är liksom kanske lite för mycket att kräva att man ska orka med allt! Jag har ingen som helst lust att fira jul i år, har inte en enda julsak i mitt hem och vill helst bara ligga i sängen och sova tills bebisen kommer!

    Du har rätt att vara slut o trött och ingen kan kräva att du ska orka mer än du kan. Det är bara du som vet vad du orkar och du har ju kämpat på som bara den. Ingen kommer tacka dig om du är helt slut o inte orkar upp ur sängen tillslut för du gjort för mycket. Ta hand om dig och ta några dagar ledigt och prata med bm o be om läkartid för att prata om det! Ta dig själv på allvar och klart du är en superstark människa som orkat med att jobba så fysiskt o vara gravid och ha två barn o hem o man o allt. Men det finns gränser för alla, det är mänskligt att kroppen säger ifrån när det är förmycket. en överlevnadsmekanism. Sen blir man ju inte mera pigg o glad av att det börjar mörkna vid två på eftermiddagen! Det är en tung tid också!

    Stor varm kram till dig och jag hoppas dina nära o arbetskamrater kan få upp ögonen att du inte mår bra o behöver vila! Ta hand om dig nu o vila så gott du kan!! kram kram kramHjärta          
  • jempalainen
    mermaid skrev 2011-12-10 19:01:09 följande:
    jempalainen: vi ska åka till Sälen (Lindvallen)
    Har varit osäkert in i det sista med tanke på snöläget, men igår bestämde vi oss för att åka!

    De har ett jättefint badhus där som vi kommer besöka en del och när dottern går i skidskola kommer jag blicka ut över backen med en latte i handen och en god kaka på fatet framför mig! :)

    åh vad mysigt, visst är det där det finns en enorm snögubbe? Har något minne av att jag varit där o det är riktigt bra backar! Så det finns gott om snö där? Annars får ni ta med rullskidor:) Eller plaska i poolen allihopa!

    Åh det låter som en härlig semester för dig också! Skönt att bara få byta miljö och andas fjälluft! Ha en jättefin resa!!   
  • jempalainen
    Stinis83 skrev 2011-12-10 19:35:08 följande:
    Någon skrev att det är bra att söka graviditetspeng trots att man är sjukskriven ända fram till förlossningen... Varför ska man göra det? Jag frågade läkaren om det och han sa att nåt sånt inte behövdes, jag är sjukskriven och går på sjukpenning fram till förlossningen :S

    aha, jag har ingen aning men har hört det! Blir alldeles snurrig av allt! Men jag kommer nog ändå skicka intyg att det inte går att omplacera mig o skriva en arbetsbeskrivning för att förklara varför det är svårt för mig att vara på just mitt jobb.
Svar på tråden Vi som väntar marsbebis 2012 :-)