• ohbaby

    Syjunta för gravida!

    Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

    Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

    Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

     

  • Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • Fiamedbarn

    Jag köpte min första symaskin för några dagar sen och har nu börjat komma igång med min första tunika! Har gjort ett eget mönster från en favorittunika och har idag sytt upp en ärmlös provtunika av påslakan. Och den sitter  fint!! Är så jäkla stolt!

    Nu är det bara knepet med ärmarna och halslinningen kvar. Ska ta med mig det jag gjort till syaffären imorgon och be om lite tips. Ska också utgå från mönsterhjälpen som länkats tidigare och försöka skapa en ärm utifrån provtunikan. Har redan sytt upp tre provärmar och kommit fram till ungefärlig längd och vidd. Men det är knepigt!!

    Hoppas nu på att sy den första tunikan under veckan i alla fall  


    Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • faglin
    Fiamedbarn skrev 2013-07-06 17:44:37 följande:
    Jag köpte min första symaskin för några dagar sen och har nu börjat komma igång med min första tunika! Har gjort ett eget mönster från en favorittunika och har idag sytt upp en ärmlös provtunika av påslakan. Och den sitter  fint!! Är så jäkla stolt!

    Nu är det bara knepet med ärmarna och halslinningen kvar. Ska ta med mig det jag gjort till syaffären imorgon och be om lite tips. Ska också utgå från mönsterhjälpen som länkats tidigare och försöka skapa en ärm utifrån provtunikan. Har redan sytt upp tre provärmar och kommit fram till ungefärlig längd och vidd. Men det är knepigt!!

    Hoppas nu på att sy den första tunikan under veckan i alla fall  
    Vad blev det för symaskin? :)
  • Fiamedbarn
    faglin skrev 2013-07-06 20:47:15 följande:
    Vad blev det för symaskin? :)
    Det blev en Husqvarna Eden Rose - dvs samma som 116 men i en rosa specialutgåva med två extra funktioner - att man kan välja om nålen ska stanna uppe eller nere och en inställning av maximal snabbhet vilket är bra för mig som nybörjare. Den kostade 4000 vilket var mycket, samma i ordinarie version kostar 3000.
    Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • faglin
    Fiamedbarn skrev 2013-07-07 11:19:43 följande:
    Det blev en Husqvarna Eden Rose - dvs samma som 116 men i en rosa specialutgåva med två extra funktioner - att man kan välja om nålen ska stanna uppe eller nere och en inställning av maximal snabbhet vilket är bra för mig som nybörjare. Den kostade 4000 vilket var mycket, samma i ordinarie version kostar 3000.
    Beställde faktiskt också en sån för några dagar, 3300 kr tror jag jag betalade. Har du prövat den? Bra?
  • Fiamedbarn
    faglin skrev 2013-07-07 13:56:13 följande:
    Beställde faktiskt också en sån för några dagar, 3300 kr tror jag jag betalade. Har du prövat den? Bra?
    Jag har inte så mycket att jämföra med Men jo den funkar bra tycker jag. Och snygg är den också - rosa däruppe och en ros där nere.
    Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • faglin
    Fiamedbarn skrev 2013-07-07 18:33:36 följande:
    Jag har inte så mycket att jämföra med Men jo den funkar bra tycker jag. Och snygg är den också - rosa däruppe och en ros där nere.
    Luck is what happens when preparation meets opportunity

    Jag har bara använt andras symaskiner innan så denna blir säkert bra som första egna.
  • jmynt

    Nån som har bra tipps på vart man kan köpa billiga fina bomullstyger att sy lakan o påslakan av till vagnen av? Sen är jag ute efter material till att sy skallra och en sån där mjuk spegel och nåt som piper och nåt som prassla, nån som vet vad man kan använda och vart man får tag i det?

  • Emmut

    Jmynt: Prassel vet jag att en del har bakplåtspapper till :) hur/om det går och tvätta grejen då vet jag inte

Svar på tråden Syjunta för gravida!