• ohbaby

    Syjunta för gravida!

    Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

    Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

    Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

     

  • Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • weasley
    HannaS83 skrev 2013-07-09 16:46:56 följande:
    weasly, etsy har ju massa fina tyger, jag trodde dock att det blev urdyrt med frakt, men det verkar ju inte sè farligt pa tabellen. är det per tygbit man betalar frakt eller per sändning vet du?

    Det du kan göra är att skaffa ett konto (om du inte redan har ett) och lägga saker i varukorgen. På det sättet ser du vad den totala kostnaden blir, både med och utan frakt :) Går ju att ta bort om man inte vill handla sen.
    Tänk dock på att om du handlar från olika butiker handlar varje butiks grejer i en egen köpesruta, så man måste betala och checka ut flera gånger i så fall.  
  • jmynt

    Idag har jag impulshandlat en overlock, ska hämta den när vi åker hem från vår göteborgsemester den 27. Och det bästa av allt är att jag lyckats pruta ner en redan billig maskin från 1200 till 700. Känns så bra när folk bara vill bli av med saker ;). Nu undrar jag ju bara om ni har bra tipps på vart man kan köpa billig tråd?

  • Ninni85

    En icke "sy-till-barn" relaterad fråga men ändå.. ;) Nån som vet om det funkar att sy i en lättviktspressenning med vanlig symaskin? Med grövre nål såklart, kanske för jeans/läder?

  • jmynt
    Ninni85 skrev 2013-07-14 15:29:30 följande:
    En icke "sy-till-barn" relaterad fråga men ändå.. ;) Nån som vet om det funkar att sy i en lättviktspressenning med vanlig symaskin? Med grövre nål såklart, kanske för jeans/läder?
    Jag är inte så haj på presenningar men jag har sytt i två till tre lager kapellväv med min Husqvarna 6570. Med en nyare maskin tror jag det kan vara svårt men de äldre mekaniska maskinerna borde ju klara av det. Jag använde den näst grövsta jeansnålen och den gick inte av förens jag körde på en knappnål. 
  • Diabetikern Jojo

    Jag har nog frågat innan men nu ska jag ta tag i mig själv och sy två sittdynor till tvillingarnas vagn! Vad ska jag ha för stoppning? Skumdyna - var kan man få tag i det? Vadd - vad för slags i så fall och var kan man få tag i det? Två lager fleece?

    Jag har gjort ett eget mönster efter vagnen men vill ha hjälp att komma vidare! Gärna inköpsställen på nätet!

  • Ninni85
    jmynt skrev 2013-07-14 16:52:38 följande:
    Jag är inte så haj på presenningar men jag har sytt i två till tre lager kapellväv med min Husqvarna 6570. Med en nyare maskin tror jag det kan vara svårt men de äldre mekaniska maskinerna borde ju klara av det. Jag använde den näst grövsta jeansnålen och den gick inte av förens jag körde på en knappnål. 



    Men risk för att verka helt dum. Hur vet man hur mekanisk den är? Har en Husqvarna som är ca 8 år gammal. Väldigt enkel variant som bara har två rattar frampå. Inte en massa knappar och displayer och sånt...
  • oliviaz

    Har varit mycket sytt här i tråden men eftersom jag ännu inte fått ordning på min symaskin så har jag stickat och virkat lite senaste tiden istället. 



    Ett par byxor, färgen syns dåligt men är typ lite melerade i en ljus jeansblå färg. 


    Virkat innan jag ens visste att jag var gravid, tycker fågeln ser lite elak ut så ska nog göra om ögonen för att se om det blir bättre. Vet inte riktigt vad jag ska göra med den men har tid på mig att planera. 


    Också virkat sedan tidigare planen var att sälja eller ge bort men nu funderar jag på om man kan göra någon sorts mobil av dom men de kanske är för stora.... 

    På stickorna just nu sitter en kofta/jacka men ska också ta en dust med symaskinen idag och se om jag lyckas bättre den här gången. Kanske har trådspänningen bestämt sig för att börja samarbeta :)

     
Svar på tråden Syjunta för gravida!