• ohbaby

    Syjunta för gravida!

    Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

    Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

    Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

     

  • Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • elinsc
    äralltupptaget skrev 2013-09-19 21:17:04 följande:
    elinsc- vad fina påsar!  Själv blev jag lat och har nu beställt en voksi påse :) Men då bor jag uppe i nordpoolen och får barn i januari , :)
    Jo dessa jag gjort är lagom höst/våråkpåsar. Vi har också en Voksi nu till vintern som är min sons storasysterns. Hade vi inte haft den redan hade jag nog gett mig på att prova sy en dunpåse. Det behövs nog här i Jämtland ;) 
  • äralltupptaget

    elinsc- vi bor i Luleå så vi har samma klimat, fast ni kanske har lite kallare och vi lite blåsigare :)
    Ja dom säger att voksin är bäst, man får hoppas det med tanke på priset. :)

     

    Tänkte köpa lite tyg och sy lite filtar i helgen! :)

  • ceakan

    Jag håller på att sy ett lapptäcke till spjälsäng. Framsida, stoppning (vadd) och baksida.
    Igår kväll skulle jag sy ihop dessa tre delar, men när jag sytt en sida så hade bakstycket inte hängt med  som det skulle och det fattades ca 5cm av det. Suck. bara att sprätta upp. Är det smartare ett först sy ihop fram och baksida och sen sy fast vadden? 

  • jmynt
    lalasmama skrev 2013-09-20 14:58:23 följande:
    Jmynt: Jättefina saker!!
    Sista bilden.. Vad är det för slags tyg? Tjockt? Bara ludd på ena sidan? Är mössan dubbel?
    Har ett fodrat trikåtyg jag funderar på att sy mössor av men vet inte om det blir för tjockt.. Men blir det riktigt kallt i vinter så..
    Är vantarna med eller utan tumme!
    Funderar på hur man gör tumvantar enklast..
    Tack för inspiration!
    Tyget är köpt på ohlssons tyger i Linköping, på deras hemsida kallas det för cuddlefleece eller nåt sånt, har äver sett på andra sidor att det kallas för korallfleece . Det är luddigt på båda sidor, ena stdan är helt luddig och på framsidan är det som konturer runt stjärnorna som inte är luddiga. Mössan är enkel men funderar på att göra en dubbel också. Vantarna är fodrade med tunn fleece och har inga tummar. I ottobre nr6 2010 finns mönster till tummvantar. Tyget är ganska tjockt men ändå lite glest på nåt sätt så ska man ha det mitt i vintern så kan det vara bra att fodra tror jag
  • sötare
    ceakan skrev 2013-09-21 08:40:33 följande:
    Jag håller på att sy ett lapptäcke till spjälsäng. Framsida, stoppning (vadd) och baksida.
    Igår kväll skulle jag sy ihop dessa tre delar, men när jag sytt en sida så hade bakstycket inte hängt med  som det skulle och det fattades ca 5cm av det. Suck. bara att sprätta upp. Är det smartare ett först sy ihop fram och baksida och sen sy fast vadden? 
    När man syr ett lapptäcke så ska man tråkla lite stygn här och där igeom alltihopa . Varför kom jag inte i håg riktigt , var så länge sedan jag gick min sömnadsutbildning men dock så kan det förhindra att fram, stoppning och baksida glider i från varandra. naturligt vis ska du se är du har sytt samman allt sprätta väck tråkelstygnen.
  • engladprick

    har en fleecetröja i stl 2XL ellr 3XL med blixtlås hela vägen..
    funderar om den kan sys om till en "åkpåse-overall" likt denna:


     detta genom att utnyttja den maximala längden av tröjan/blixtlåset...
    tips på nån formel jag kan räkna efter. tex är den dubbelt så hög som bred?
    tex 60 lång och 30 bred?

    några tips? finns bra mönster att inspireras av gratis någonstans på nätet? (hittar inget själv sådär på rak höger).. 

  • Stormorsan
    Booshiboo skrev 2013-09-22 14:37:38 följande:
    Måste man backa i början och slutet av sömmen när man syr med tvillingnål?
    Nej gör inte det, nålen går lätt av då. Fäst hellre trådarna efteråt med vanlig synål istället.
  • Dreamingbig

    Englaprick: denna fick ja av min svärmor!! Måste man använda en åkpåse också om man fått en sådan här?

Svar på tråden Syjunta för gravida!