• Cloudberry

    Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!

    Gillar inte barnmatsburkar så därför är det läge för en recepttråd anser jag.

    Jag börjar.

    Du behöver en stavmixer och en djup behållare.

    125-150 gram lax
    2 nävar broccoli
    1 dl kvalitetsmakaroner eller 1 stor potatis.

    Börja med att koka makaronerna. Lägg i laxen och broccolin när halva tiden gått.

    Häll av 75% av vattnet och spara lite i en kopp så att du kan späda ut mer om det skulle behövas. Häll över till behållaren ( jag använder en shake)
    Mixa ihop allt till en slät pure och späd ytterligare om du tycker att det behövs.

    Häll maten i en iskubslåda eller något annat lämpligt och lägg in i frysen.

    Klart!

    Jag tillsätter 2-4 msk kallpressad rapsolja i maten precis innan servering.

    Vilket är ditt recept?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-15 20:38
    Potatis ska alltid skivas innan kokning.

    Och sedan så måste man mixa(upp och ner) ordentligt till det är helt slätt.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-14 22:33
    Nej man måste inte skiva om man inte har bråttom..

    Men ett tips är att ha det man vill ha skivat i en sil i en kastrull med lite vatten+ lock och ångkoka allt. Det går fortare än traditionell kokning.

  • Svar på tråden Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!
  • Louella

    Min dotters favorit: I blomkålshuvud 1 dl mjölk En stor klick mjölk Ca 1/2 dl riven ost Koka blomkålen i bitar. Mixa alla ingredienser och frys in i burkar.

  • fridaand
    Maluttan skrev 2011-09-27 20:04:32 följande:
    OT
    Ett tips som inte är ett recept, jag gav aldrig burkmat till barnet, men burkarna är ju perfekt portionsstorlek. Jag gick till min öppna förskola och rensade deras återvinning. Tog hem typ 50 burkar, gjorde en massa olika storkok och frös in. När man kom in i rutinen behövde jag bara laga mat till barnet typ 1-2 ggr vecka. Tog fram 2 burkar ur frysen på kvällen att ha till lunch o middag.

    Yngsta bebisen vägrar ju äta, jag som älskade att laga mat till skitungen =/

    Kan man frysa in barnmatsburkar av glas?? Det vore ju smidigt :)
  • salta katten

    jag fryser in barnmatsburkar av glas.
    Locken kan skeva lite efter ett par ggr med upptining/diskning/infrysning 

  • Natulcien
    fridaand skrev 2011-09-28 19:05:30 följande:
    Kan man frysa in barnmatsburkar av glas?? Det vore ju smidigt :)
    Ja, visst. Det gör jag med. Fyll inte till toppen bara för så exploderar de...
  • snart bebis
    llotta skrev 2011-09-27 19:50:28 följande:
    Jag hakar också på här! Dottern är 5,5 månad och har fått prova mat sen dryga fyra månader. Nu äter hon ungefär en deciliter grönsakspuré till lunch och en portion gröt på kvällen. Tanken är väl att snart införa lite protein också.

    Jag har också muffinsformar (som inte sitter ihop) i silikon som är utmärkta att frysa i. Dock tidnar det ju snabbare om man har isbitsform.

    En fundering: Har ni hittat någon bra burk (plast) att lägga de frusna bitarna i när man ska ut på äventyr?
    Jag har små hjärtformade burkar i olika färger i plast som går att både frysa och micra. De är från STOCKHOME, 8 st för 59 kr.
  • Cloudberry

    Precis fyll inte hela burken så är det ok.

    Och gör inte barnmat med ris om ni inte har en riktigt bra mixer, risbitarna går inte att få tillräckligt finfördelade och min pojk kväljs av en enda tugga. Makaroner eller potatis är bra till riktigt små bebisar, ris är dåligt. 

Svar på tråden Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!