• gintonic77

    Vems fel vid krock i rondell?

    Se bild och ha överseende för min svaga talang när det gäller ritning =)

    Om jag krockar vid den gröna plutten, vems fel är det då?
    En bil åker längs blå linje och ska köra rakt fram i vänsterfil. Den andra åker längs svart linje och ska rakt fram i högerfil. Svart kör in i sidan på blå. Blå blinkar höger och är på väg ut ur rondellen när det smäller. Svart blinkar såklart inte alls då denna ska rakt fram.

    Ska blå lämna företräde och i detta fall stanna i rondellen eller ska svart lämna företräde?

  • Svar på tråden Vems fel vid krock i rondell?
  • Binegar
    Grande Rock skrev 2011-12-29 19:30:17 följande:
    Om inte blå bil signalerar för utfart är "höger körfält" fritt, förstår inte hur du kan misstolka det.
    Det begriper vi nog allihopa att det körfält är "fritt", det kan man se med egna ögon, det ligger ju ingen bil där. Men den dagen man räknar iskallt med sina medtrafikanter, det är den dagen man smäller med sin bil, som i detta läget.
  • Grande Rock
    Alyssa skrev 2011-12-29 19:31:16 följande:
    Om hon blinkar när hon ska så dvs när man passerat utfarten innan den utfarten man ska ta så ska svart ha koll på det. Men nu framgår det ju inte kanske får TS informera om när hon började blinka.
    håller med
  • Majuni
    Mii skrev 2011-12-29 13:49:59 följande:
    till alla otrevliga jävlar som gör påhopp och märker ord: det är ingen rondell, det är en cirkulationsplats ;)

    Och till de som på riktigt undrar hur det ligger till så har man inga rättigheter i trafiken, endast skyldigheter. En bil som ligger i innerfilen och ska köra ut har skyldighet att lämna bilarna i ytterfilen företräde (Jag skiter i om ni kallar det filbyte, korsande av vägbana, stanna i samma fil osv osv. Bilen i innerfilen SKALL lämna företräde åt bilarna i ytterfinen då man kör ut, eller för den delen väljer att byta fil mitt i rondellen för att sedan köra ut i högerfilen).

    En bil som ska IN i en rondell skall lämna alla bilar som redan är inne i rondellen företräda. DVS du har VÄJNINGSPLIKT för allt och alla inne i en rondell.

    I det här specifika fallet är det svårt att säga vem som vinner tvisten då båda två har gjort fel. Den svarta bilen skulle varit uppmärksam på att den gröna var på väg att lämna rondellen och hade med lite vett och körvana kunnat förhindra en olycka.
    Det är dock den gröna bilen (som var på väg ut ur rondellen) som har gjort det tekniska felet.
    helt korrekt!
  • Fidelis ad urnam
    Binegar skrev 2011-12-29 19:31:11 följande:
    Du har väjningsplikt om du ska in i en rondell, no matter what.
    IN i cirkulationsplatsen har man väjningsplikt mot alla INNE i den, JA.
    Men är du redan inne i cirkulationsplatsen är den en annan femma.
    Precis som när man ska svänga ut åt "vänster" (eller vid tredje utfarten) och först ligger i vänster körfält för att efter andra utfarten byta körfält till det högra för att sedan köra ut. Då ska man signalera detta och se till att man INTE har någon i höger körfält redan. Ligger det någon i höger körfält har man väjningsplikt för denne, man får alltså inte köra in i den bilen utan får fortsätta runt ett varv till. 
  • Alyssa
    plusplusplus skrev 2011-12-29 19:26:17 följande:
    Nehej du
    Har du inte fått lära dig det på körskolan? Man ska ALLTID släppa ut/in bilar som ligger i innerfilen, om en bil ligger i vänsterfilen på en tvåfilig väg så MÅSTE du släppa in den i högerfilen.  Självklart ska den som byter fil också ha stenkoll på att det är fritt att byta fil. Man har inga rättigheter i trafiken, enbart skyldigheter. 

    Jag har gått i trafikskola och tagit BE CE samt skrivit teori för A men ja, alla mina lärare kanske har lärt mig fel.

    FÖ så gäller vanlig jävla trafikvett!  Känner man att det tar emot att släppa folk ut och in ur filer så kanske man ska ge fan i att köra bil. 
  • Colisa
    bizzan skrev 2011-12-29 13:27:05 följande:
    Filbytet har ingenting med saken att göra, den som är inne i rondellen har alltid företräde, hoppas att ni som inte har koll på detta håller ifrån rondeller 
    Fast om jag förstår ts teckning rätt är ju BÅDA inne i rondellen när de krockar, så att den som är inne i rondellen har företräde gentemot en bil utanför är ju helt irrelevant. Man behöver ju inte stå och vänta tills hela rondellen är tom innan man får köra in!

    Här följer en bil sin körbana rakt fram, en annan gör en sväng och lämnar sin körbana för att köra ur rondellen. Den korsar då den andra bilens färdväg och är vållande.
  • plusplusplus
    Grande Rock skrev 2011-12-29 19:34:02 följande:
    Vems felet är beror ju på var den svarta bilen befann sig när blå bil signalerade för utfart ur cirkulationsplats. Var svart bil redan inne i "höger körfält" när signal gavs så är det blå bil som felat, annars tvärtom.
    Du får skriva det en gång var tionde minut så alla kan läsa din utmärkta formulering
  • Grande Rock
    Binegar skrev 2011-12-29 19:34:40 följande:
    Det begriper vi nog allihopa att det körfält är "fritt", det kan man se med egna ögon, det ligger ju ingen bil där. Men den dagen man räknar iskallt med sina medtrafikanter, det är den dagen man smäller med sin bil, som i detta läget.
    Så man är vållande till olyckan för att man regelrätt agerade efter de förutsätningar som gavs vid infart i cirkulationsplatsen?

    Vi har inte nog information för att avgöra vem som var vållande.
  • DLX

    Citat ur Du och jag i trafiken, 28:e utgåva, tryckt 2009:

    " Ska du köra rakt fram väljer du antingen det högra eller det vänstra körfältet. När du passerat avfarten till höger, ger du höger blink. Har du valt det vänstra körfältet måste du tänka på att du byter körfält och då måste du vara extra försiktig. Glöm inte att ge tecken."

    Med andra ord: BLÅ bil har gjort fel.
    Punkt.

    Skrattande

  • Glädje58

    Att blå bil inte har blinkat borde inte spela någon roll, för man måste ändå släppa förbi den som kommer från vänster. Att man är tydlig med sin avsikt vart man vill ta av genom att blinka, gör att trafiken går smidigare, snabbare och säkrare.

Svar på tråden Vems fel vid krock i rondell?