• Anonym

    Vilket utrymme höjer värdet mest på ett hus?

    Nyligen köpt hus och har dragit dit hantverkare för byte av stammarna i hela huset samt totalrenovering av badrum, wc samt tvättstuga. Jag och sambon har under tiden totalrenoverat köket och fått ny el dragen m.m Innan renoveringen kunde banken konstatera att vår bostad var värd ca 12% mer än vad vi betalade för det några månader tidigare. I just det området som vi köpt går priserna upp kraftigt just nu trots att det står relativt still på andra ställen i Sverige. Vad bör man räkna med att de nya utrymmena höjer värdet med?  Höjer de oftast bara värdet med exakt det värdet som man faktiskt satt in (alltså om badrummet kostade 100 000kr så har värdet på huset ökat med 100 000kr eller hur brukar man räkna)? Förstår ju att det inte går att säga exakt, men hade vart skönt att ha en visning åt vilket håll det bör gå. Vilket utrymme är det som höjer värdet mest på ett hus?

  • Svar på tråden Vilket utrymme höjer värdet mest på ett hus?
  • Anonym (orolig, svärmor,)
    Anonym skrev 2012-01-09 15:39:11 följande:
     Vilket utrymme är det som höjer värdet mest på ett hus
    Läget.

    Om du funderar på utrymmen i huset är det kök och badrum.  Det är oftast svårt att räkna hem en större värdeökning endast genom renovering av befintliga utrymmen.
  • Anonym

    Så kan man inte säga det är inte säkert att renovering alls höjer värdet speciellt inte i dagens väldigt osäkra bostadsmarknad.

  • Smecker

    Kök och badrum är det som påverkar mest enligt mäklarna. Andra rum är lätta att fixa till med färg eller tapeter, medans kakel/klinkers/köksskåp och -luckor osv är ganska mycket svårare och dyrare.

    Det beror på vilken smak du har. Lägger du in orange kakel i köket och limegrönt i badrummet så blir det relativt svårt att få igen de pengarna eftersom smaken är väldigt individuell. Om du väljer mer neutral stil som passar flera så kan det mycket väl bli så att det höjer värdet på huset. Men några garantier får du aldrig. Sen spelar som ovan sagt läget stor roll. Ett hus i Rinkeby som du fixar till för 200 000 är fortfarande ett hus i Rinkeby.


    Är du bara pantad eller är du dum i huvudet på riktigt?
  • Anonym

    Du kan definitivt inte räkna med att få ut krona mot krona! Enklaste sättet är att be en mäklare om värdering, då tas marknadens parametrar med.

  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-09 15:54:42 följande:
    Du kan definitivt inte räkna med att få ut krona mot krona! Enklaste sättet är att be en mäklare om värdering, då tas marknadens parametrar med.
    Detta gjordes i samråd med mäklare och bank innan renoveringen och på de 3 månaderna som hade hunnit gå från att vi skrev på pappret tills dess att vi blev ägare hade huset redan ökat i värde med 12 %, detta utan renovering. Vår banktjänsteman har sagt att givet läget som är väldigt attraktivt och att renoveringarna senast gjordes 1969 på huset kommer värdet på huset öka rejält med tanke på att vi även passat på att byta stammarna i hela huset. Hur mycket han menar med rejält är jag ju väldigt nyfiken på. Jag funderar ju på ifall man skall värdera upp huset direkt när vi flyttar in då renoveringarna är klara eller om man skall vänta tills i sommar så man hinner gå på övriga utrymmen samt trädgårdarna etc.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-09 16:05:09 följande:
    Detta gjordes i samråd med mäklare och bank innan renoveringen och på de 3 månaderna som hade hunnit gå från att vi skrev på pappret tills dess att vi blev ägare hade huset redan ökat i värde med 12 %, detta utan renovering. Vår banktjänsteman har sagt att givet läget som är väldigt attraktivt och att renoveringarna senast gjordes 1969 på huset kommer värdet på huset öka rejält med tanke på att vi även passat på att byta stammarna i hela huset. Hur mycket han menar med rejält är jag ju väldigt nyfiken på. Jag funderar ju på ifall man skall värdera upp huset direkt när vi flyttar in då renoveringarna är klara eller om man skall vänta tills i sommar så man hinner gå på övriga utrymmen samt trädgårdarna etc.
    ja antingen får du gissa eller oxå får du vända dig till en mäklare igen... eller hur tänkte du räkna ut det annars?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-09 16:05:09 följande:
    Detta gjordes i samråd med mäklare och bank innan renoveringen och på de 3 månaderna som hade hunnit gå från att vi skrev på pappret tills dess att vi blev ägare hade huset redan ökat i värde med 12 %, detta utan renovering. Vår banktjänsteman har sagt att givet läget som är väldigt attraktivt och att renoveringarna senast gjordes 1969 på huset kommer värdet på huset öka rejält med tanke på att vi även passat på att byta stammarna i hela huset. Hur mycket han menar med rejält är jag ju väldigt nyfiken på. Jag funderar ju på ifall man skall värdera upp huset direkt när vi flyttar in då renoveringarna är klara eller om man skall vänta tills i sommar så man hinner gå på övriga utrymmen samt trädgårdarna etc.
    Vad har banktjänstemannen för utbildning och erfarenhet inom mäklarbranchen?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-09 16:05:09 följande:
    Detta gjordes i samråd med mäklare och bank innan renoveringen och på de 3 månaderna som hade hunnit gå från att vi skrev på pappret tills dess att vi blev ägare hade huset redan ökat i värde med 12 %, detta utan renovering. Vår banktjänsteman har sagt att givet läget som är väldigt attraktivt och att renoveringarna senast gjordes 1969 på huset kommer värdet på huset öka rejält med tanke på att vi även passat på att byta stammarna i hela huset. Hur mycket han menar med rejält är jag ju väldigt nyfiken på. Jag funderar ju på ifall man skall värdera upp huset direkt när vi flyttar in då renoveringarna är klara eller om man skall vänta tills i sommar så man hinner gå på övriga utrymmen samt trädgårdarna etc.
    Fast vad är det som säger att bostadsmarknaden alltid går uppåt? Nu gör den ju faktiskt inte det, den faller. Hus minskar i värde eller blir osäljbara. Så du kanske inte kan räkna hem någon värdeökning alls på renoveringarna. Renovera om ni har råd med det och behöver det, inte för att räkna hem en värdeökning. 
  • Snöankan

    För att kunna ge någon kvalificerad gissning så behövs det mer information om hur värdet på huset är och läget. Om du tex renoverar en lägenhet som kostar 400 000 med ett kök som kostar 200 000 så kanske värdet höjts med 30 000. Om du renoverar en villa för 10 miljoner med ett kök fö 400 000 så kanske värdet höjs med 1 miljon. Vi renoverade vår lägenhet för knappt 100 000. Köpte för 1 miljon, sålde för 1,3 och det var helt klart renoveringen som stod för höjningen. Priserna i området låg lika när vi köpte och sålde. Generellt så är det lättare att få tillbaka pengarna och höja värdet ju mer attraktivt huset är från början.

  • munterlitensak

    Ni får förmodligen inte ut en krona extra. Men möjligtvis att ni får huset sålt snabbast på gatan! :) 


    Om du tror att du är bra på någonting så finns det alltid en asiat på YouTube som är bättre
Svar på tråden Vilket utrymme höjer värdet mest på ett hus?