• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Hjärtefröjd

    Precis som Holly ger jag gärna bort mitt ex av Is your body baby friendy om det är någon som inte har den ännu.

    Önskar så att ni som fortfarande kämpar ska få uppleva lyckan att tillslut få ett litet barn!

  • lill111

    Hej igen! Har skrivit i denna råd tidigare, blir galen av allt detta....sekundär infertilitet lider jag av fyra mf och misstänker att mitt immunförsvar är förstarkt, men läkarna skyller på mitt låga amh...0,7 om det nu stämmer...fick info om att alla prover är felaktiga....ngn annan som hört det är ju galet isf..??vi funderar att testa ivf til,hösten, då plockar de ju ut de bästa äggen och då kan de ju absolut se om det ju är kan ägg de är fel på, om inte så måste mitt bekymmer vara immunproblem. Det jag märker tydligt är att jag får många blåsor i munnen alltid en vecka efter äl, säkert tio st, svårt att prata....tror ni att det kan vara tecken på att kroppen motarbetet att embryot ska fästa? Testade nu på eget bevåg kortison 5 mg morgon och kväll men hjälpte föga, kanske behöver en högre dos?? Sedan ett år tillbaka lider jag även av spottings, vilket jag aldrig haft tidigare....blir knäckt av detta snart..... Har verkligen inte råd att ta mig till Athen, vill ju så gärna hitta ngn läkare här i Sverige som tar dessa två prover TNF-Alpha och NK-celler.....vad jag har hittat är det andra som fått hjälp av ngn läkare i Sthlm men han har tydligen gått i pension?. Ngn som vet.....läste även om en gyn på Strandvägen som var behjälplig....önskar och hoppas ngn kan svara mig??? Kram alla!

  • stumpan81

    Ni skriver att ni vill vet hur många som lyckats här i tråden, men jag är lite intressersad av hur många här som INTE lyckats. För vi finns faktiskt, vi som provat alla dessa fantastiska immunbehandlingar men ändå inte nått ända fram. Och som troligtvis aldrig kommer göra det heller. Nu låter jag bitter, men man måste veta att dessa behandlingar inte hjälper alla, och då står man där sliten och ledsen, tusentals kronor fattigare utan lösning. Ledsen och uppgiven när man läser tråden och inser att jag är en av dom som det inte funkade för... Är jag ensam?

  • Hallonet

    Fattar ni hur mkt ni har skrivit?? Jag har kämpat mig till typ sida 130 eller ngt... Haha! Ska läsa vidare, men har iaf köpt på mig den där boken; Is you body baby friendly, Fertile XX och även Inositol nu efter lite läsning här samt googling. Kan ju inte skada, tänkte jag! Nu ska jag läsa vidare och ta till mig fler av era tips. Återkommer om en vecka eller två. Flört

  • Hallonet

    Äsch, nu ser jag att ni är några som erbjudit den där boken - men då får ngn annan bli lycklig istället! Solig

  • Zwillinge86
    stumpan81 skrev 2013-07-29 10:57:50 följande:
    Ni skriver att ni vill vet hur många som lyckats här i tråden, men jag är lite intressersad av hur många här som INTE lyckats. För vi finns faktiskt, vi som provat alla dessa fantastiska immunbehandlingar men ändå inte nått ända fram. Och som troligtvis aldrig kommer göra det heller. Nu låter jag bitter, men man måste veta att dessa behandlingar inte hjälper alla, och då står man där sliten och ledsen, tusentals kronor fattigare utan lösning. Ledsen och uppgiven när man läser tråden och inser att jag är en av dom som det inte funkade för... Är jag ensam?



    Jag tänkte på precis det du säger igår när jag sträckläste de 150 första sidorna i tråden; det är ju helt uppenbart att immunologisk behandling visat sig vara lösningen för många som misslyckats naturligt och via IVF, men vad får de som inte lyckas efter immunoligisk behandling för svar? Är det möjligt att konstatera aggresivt immunförsvar och ändå inte lyckas med behandlingen, vad säger läkarna till dessa personer?

    Lider med dig stumpan!
  • lill111

    Hej! Jag tar tacksamt emot boken, tror jag behöver den, tyvärr, är så glad för alla dessa fina människor här inne, tror jag hade gått under om inte ni funnits...tack Hjärte! Vi funderar på här hemma jag och min man att samla lite fakta och skicka till ngn tidning eller vända sig till högsta ansvariga nämnd för detta och påvisa att så här många kvinnor har fått bevisat att deras immunförsvar är överaktivt genom provtagning i Athen eller USA t ex....det hade därför varit i trekant att veta hur många kvinnor b la i denna tråd som fått det konstaterat via prover utomlands, som de vägrar ta i Sverige det vore väl evidens om ngt! Tack dr D för att du är innovativ och han om någon bedriver ju absolut forskning, det finns ju klara samband och bevis, nä nu jäklar måste det göras ngt. Jag ska även prata med Leif Matthiesen igen, jag har god kontakt med honom...usch att man ska behöva kämpa med att få ta alla prover som behövs för at få hela kartan lagd, det är helt otroligt så besvikna på Sveriges sjukvård i detta sammanhang! Hjärte jag inboxar dig om jag nu vet hur man gör dvs! Tack alla här inne! Det är verkligen en otrolig tråd,mom bara läkarna visste....kan inte fatta att se blundar för detta...vi är så må ga nu....suck och pust!

  • Zinfandel

    Det är som sagt inte omöjligt att få ta både TNF & NK i Sverige men det finns ett par krux - dels så är de inte anpassade för reproduktionsimmunologi, vilket är det vi menar här när vi lite snabbt & slarvigt säger immunologi, dels så måste såklart eventuella avvikelser behandlas och än så länge finns det ingen i Sverige som ordinerar annan immunterapi än Fragmin, Trombyl & Prednisolon. Jag har varit i kontakt med forskare som är helt bakbundna och jag har en underbar läkare som hjälper mig med allt men i mina journaler står inget om (in)fertilitet... Ett par andra här i tråden har varit hos tillverkaren av IL och vi har mig veterligen minst 3 journalister och 2 läkare som följer tråden.

    Jag är en av dem som inte lyckats, jag har tittat på detta tidigare och jag skulle tro att en 1/4-1/3 av alla här inne  har lyckats, Det är alltså en majoritet som inte har lyckats, MEN - man ska då ha i åtanke att vi är "problemfall", vi är sådana som redan försökt i många år innan vi kom in på immunologi. Om vi hade fått rätt behandling från början och i rätt ålder så är jag övertygad om att betydligt fler av oss hade haft barn idag. Så att så många av oss problembarn trots allt lyckats är såklart oerhört bra, betänk att flera av dessa för länge sedan blivit helt utdömda i Sverige! En annan nackdel i sammanhanget är att Dr D har för få behandlingsalternativ och jag tror inte att jag/vi insåg det på tillräckligt tidigt stadium, flera av oss hade behövt en helt annan behandling och då hade säkert siffrorna sett annorlunda ut.

    För mig personligen har jag tack vare dessa kompetenta immunläkare åtminstone fått reda på vad felet är, att det inte funkar trots individanpassad behandling beror nog mest på ålder nu. Med andra ord är jag ändå tacksam att jag tog denna vägen eftersom vi inte längre är "oförklarligt barnlösa" vilket i sig är frustrerande, vi vet varför och det är betydelsefullt för att kunna gå vidare, om det kommer att behövas. 

    Lill: riktigt så enkelt är det inte med IVF heller, särskilt inte om man inte har så många ägg. Men chansen finns alltid!   

    Nu ska jag inte störa er mer i er läsning FlörtDrömmer{#emotions_dlg.flower} 

  • singhatjejen

    Håller med. Fantastiskt bra talat som vanligt Zin! Och tänk vilken enorm skillnad du gjort och gör nu för många med din hemsida. Hoppas innerligt du också lyckas snart.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!