• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Maxad

    TWH - stort grattis till lille Viktor.En fantastisk nyhet att läsa efter semester! Hoppas ni båda mår bra.

  • Maxad

    Snart Lycklig. Hoppas du mår bra och fått bila från plock och stimulering. Jag har ju också gått på några plock hos Dimitri och skulle meddela honom nu i augusti när mensen kom för nästa stimulation. Tyvärr svarade han inte förrän jag ringde och har nu börjat stimulera på dag 3 istället för dag 2. Nyfiken på om du har gjort det någon gång?

    Och sedan undrar jag hur er plan ser ut inför återförandet? Förbereder du kroppen på något vis med mediciner. Antar att ni gör återförandet utan ytterligare ett äggplock? Till mig har D sagt ett det optimala är en "ren" kropp.

    Jag planerar göra en hysto - fast hos Penny inför vårt återförande. Den är 550 euro dyrare. Vet inte om det är någon skillnad om dr D gör den eller Pennys sjukhus. Någon som gjort hos D?

  • Snart lycklig
    Maxad, tack jag mår hyfsat. Hoppas du också mår bra. Det har varit skönt med lite vila från allt. Har du redan gjort insamlingar eller är detta det första?

    Båda mina IVF i Danmark startade jag på dag 3. Hade jag gjort korta protokollet i Sverige (gjorde alltid det långa) hade jag börjat på dag 2 eller 3. Kommer ihåg att de sa att det inte hade någon betydelse.

    Jag kommer att återföra i en ren cykel, kommer alltså inte göra äggplock då. I övrigt har jag tänkt att göra hysteroskopi hos Dr D månaden innan. Han gör en mer diagnostiserande hysto, medan Penny gör en mera operativ. Dr D går också in och  tar bort ärrvävnader och gör snitt etc. Jag känner också en liten oro över vad som är bäst. En del säger ju atyt man inte heller ska röra för mkt. Jag har ingen aning och detta är en sak som ligger och gnager lite i mitt bakhuvud.

    En fråga till alla: Om man gör en hysto en månad innan återföring, bör man ändå göra ett implantionssnitt precis innan  mens ca två-tre veckor innan återföring? (Det blir i så fall ca två veckor efter hysto...)

    I övrigt innan återförande, kanske en så ren kropp som möjligt är bra. Jag ska dock fundera på om det är något jag själv ändå vill boosta med.

    Hoppas det går snabbare och utan komplikationer för dig i ditt samlande. Kanske ses vi. Du ligger dock lite före mig i cykeln.
  • Snart lycklig
    Maxad, förlåt att jag frågar dig (du behöver inte svara). Hur ser din bakgrund ut, antal IVF, naturliga graviditeter, ev.missfall, ålder etc?
  • april12

    Nu har jag varit på UL igen har varit en hemsk hemsk vecka. Enligt mig e jag i vecka 7+4. Första ul var förra veckan då var embryot 2 mm med hjärtaktivitet på SÖS. Igår (6) dagar senare på privat UL var den 7.9 mm och daterades 6+4. Hinnsäcken 11 mm. Klar hjärtaktivitet. Det var ju positivt men daterades 6+4...? Idag på SMV ( jag sa inget om att jag varit privat ville ha deras objektiva syn) Var den 6.0 mm embryo daterades 6+2 och hinnsäcken 12-13 mm. Hjärtaktivitet och läkaren sa att det såg fint o normalt ut.. Men man litar ju inte på dem... Men jag håller på att bli tokig.. Kan det vara så att olika maskiner visar olika saker?? Det var ju bara 1 dag emellan. Dimitri har inte kommenterat ultraljud men säger att med tanke på mina FBC o sakta stigande hcg så e han orolig o tycker jag ska ta nytt IL igen ( vilket jag ska göra idag) allt känns så oklart och de daterar graviditeten bakåt när jag trodde jag var i vecka 7+4. Detta e ju första gång vi ser hjärtaktivitet, efter 4 missfall. Vad säger ni andra om dessa mått o hur man ska tänka? Har inte hängt med intråden på en vecka, så känner mig dåligt uppdaterad. Kram

  • Påskliljan

    Tack för svar om IL vid äggplock! Skönt att veta att Dr D också ger det på samma dag ibland. Fick ut 16 ägg, vilket känns skönt eftersom jag brukar ha låg befruktningsgrad. Ska bli spännande att se om DHEA, IL m.m. har hjälpt och ger fler befruktade ägg än vad jag brukar få.

  • Påskliljan

    april12: jag har själv aldrig kommit så långt så jag vet inget om storlek i förhållande till vecka. Men jag tänker att finns säkert en viss mätosäkerhet, både i olika maskiner och var läkaren bestämmer sig för att mäta. Kanske råkade du få två ytterligheter. Skönt att du kan få IL idag, hoppas att det är det som behövs för att det ska gå rätt väg!

  • Cathy

    april: å, jag förstår din oro! Jag vet bara att dels mäter läkarna olika (tänk på att det är mm vi pratar om) och vissa är 'snåla' och mäter en eller två mm mindre än en annan läkare, dessutom är det skillnad på ultraljudsmaskinerna. De nyare har en bättre display som gör att läkaren mäter mer 'korrekt' (har hänt mig och en läkare med toppmaskin har sagt det här till mig). Jag skulle ta IL fort fort om jag vore du, det är vad du kan göra om det nu skulle vara immunförsvaret som ställer till det med tillväxten...Stor kram och lycka till!
     

  • Sunlight

    Hjälp, Jag skulle behöva göra il so fort som möjlig. Är tacksam för tips om var man kan få göra det utan att det är alltför dyrt i Stockholm.

  • Sunlight

    Vad tycker ni? Ska man ta il även om man har alla värden inom referensramarna på FBC?
    Dr D svarar inte på mail eller telefon, Ska man ta ett il innan transfer bara för att preppa i största allmänhet?
     

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!