• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Angel00
    lill111 skrev 2013-10-02 09:25:12 följande:

    Måste bara fråga då?? Jag har nog inte fattat, när man gör FBC vart skickas den då för analys??
    FBC är Full Blood Count. Det heter Blodstatus på svenska och är prover som du kan få på remiss från vilken läkare i Sverige som helst. Då kan du ta dem på vilket labb landstinganknutet labb du väljer.

    Dr.D använder resultaten från FBC för att avgöra när IL behövs efter bland annat en IVF behandling.
  • Cathy
    che71 skrev 2013-10-02 09:31:55 följande:
    Tack för alla gratulationer!
    Måste fråga ni som kan ... tsh 0.66 under tidig graviditet är det normalt?
    Värdet är ju jättebra! Det kan stiga något när du kommer längre i din grav. Nu minns jag inte, tar du levaxin?
  • TWH

    Lill, precis som Angel skriver så tas blodstatus ofta i Ds behandlingsplan, för att se hur immunförsvaret "mår". Dock kan man inte se nk cellernas förekomst/sammansättning i fbc, utan de proverna har vi tagit hos D, G eller B och de analyseras i usa

  • che71
    Cathy skrev 2013-10-02 09:59:08 följande:
    Värdet är ju jättebra! Det kan stiga något när du kommer längre i din grav. Nu minns jag inte, tar du levaxin?



    Tack! Nej har aldrig haft sådana problem. Det var läkaren igår som sa att hon ville ta tsh o kolla. Testade det i missfall utredningen förra året också men då var jag inte gravid.

    Läste att cortison kan sänka tsh. Ska man kompensera för det o hur i så fall? Jag tar 10 mg om dagen nu.
  • Cathy
    che71 skrev 2013-10-02 10:22:14 följande:
    Tack! Nej har aldrig haft sådana problem. Det var läkaren igår som sa att hon ville ta tsh o kolla. Testade det i missfall utredningen förra året också men då var jag inte gravid.
    Läste att cortison kan sänka tsh. Ska man kompensera för det o hur i så fall? Jag tar 10 mg om dagen nu.
    Ja, kortison kan sänka tsh men det behöver inte göra det. Så länge du mår bra (och inte får hyper symptom) är det ingen fara. Behöver inte kompensera säkningen på något sätt.
  • che71
    Cathy skrev 2013-10-02 10:30:34 följande:
    Ja, kortison kan sänka tsh men det behöver inte göra det. Så länge du mår bra (och inte får hyper symptom) är det ingen fara. Behöver inte kompensera säkningen på något sätt.



    Ok tack då är jag lugn!
  • Katt12

    Cathy, tack för peppning, det behövs! Ja, jag släpper CFC nu, för min del har det varit för mkt strul och vi behövde ju inte ens betala den här gången pga allt krångel. Men man blir ju inte gladare för det, man vill ju ha rätt behandling o bemötande. Hade ju fått min IL efter tel kons m dr G, men överväger nu att åka t dr D (trots att han verkar lite överansträngd...) och göra en komplett utr.

    En fråga till er som kan detta m Chicago tester: hur lång tid ska ha passerat utan IL, IRAP o kortison innan man kan ta dessa prover? Antar att medicinerna måste gått ur kroppen ordentligt, annars påverkas väl provsvaren?

  • Katt12

    Förresten, cathy, nu har jag fått mina Q10 fr Finland, så nu ska här knapras tabletter:) Visst kan man ta dessa även parallellt m IVF mediciner, de är väl inte hormonpåverkande?

  • Cathy
    Katt12 skrev 2013-10-02 10:47:13 följande:
    Cathy, tack för peppning, det behövs! Ja, jag släpper CFC nu, för min del har det varit för mkt strul och vi behövde ju inte ens betala den här gången pga allt krångel. Men man blir ju inte gladare för det, man vill ju ha rätt behandling o bemötande. Hade ju fått min IL efter tel kons m dr G, men överväger nu att åka t dr D (trots att han verkar lite överansträngd...) och göra en komplett utr.

    En fråga till er som kan detta m Chicago tester: hur lång tid ska ha passerat utan IL, IRAP o kortison innan man kan ta dessa prover? Antar att medicinerna måste gått ur kroppen ordentligt, annars påverkas väl provsvaren?
    Vad jag förstått så går det rätt fort på CFC och det passar inte alla, plus att de verkar ha varit lite förvirrade där sista tiden (särskilt med din behandling). Bra idé att byta om det inte känns bra! Du tog inte NK panelen hos Dr G? Hör med Dr D om när du kunde ta den med tanke på medicinerna. Självklart kan du ta Q10 (även en hästdos Skrattande) tillsammans med alla mediciner. Q10 påverkar inte hormonerna direkt. Å, ska bli spännande att följa din fortsatta resa! Ta hand om dig nu (gör något riktigt roligt i helgen och ät gott) innan nästa försök! stor kram
  • lill111

    Hej igen!! Nya funderingar igen, hoppas ni kloka kvinnor kan hjälpa mig, blir ju galen av allt funderande! Jag är rh-negativ och jag vet att tror det var TWH som svarade att det inte kunde påverka, men jag har ju en lyckad graviditet och sedan alla mf för vad är det som säger att det inte kan stötas bort i tidig graviditet? Min man är ju positiv och vår son samma blodgrupp som mig.
    ...kan man inte kräva immunisering ändå, just för att vara på den säkra sidan???

    Drabbades av GBS under förra graviditeten behandlades med AB och jag kanske bildar mycket av dessa bakterier nu tidigt i graviditeten?? De är ju väldigt aggressiva!! Har rådfrågat läkarna me de avfärdar min hypotes med att behandla med AB tidig graviditet, varför är jag inte förvånad!! Tacksam för svar!!

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!