• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • lill111
    NinaCamilla skrev 2013-10-27 18:33:31 följande:
    Lill: Endo behöver inte ha några symptom tyvärr. Om äggledarna är förstörda och läcker vätska i livmoder, kan de påverka att äggen inte fäster sig. Det är bra om du kan kolla upp det. Själv fick jag diagnos som 38-åring och då var det försent för mig. Jag avråder att söka hjälp från SÖS. De har felbehandlat mig nu flera år. Sofiahemmet är riktig bra.

    Ok,mack snälla för svar! Jag blir ju ändå trots gravid så jag hopas att endo inte är mitt bekymmer då??
  • Katt12

    Curly, jag har verkligen precis samma symptom av min Endo som det du beskriver. Ska bli intressant att höra vad du får för besked efter din lap. Funderar kring det här med adenomyos, jag har tidigare fått höra att just detta (till skillnad fr övrig Endo) brukar synas vid VUL som en förtjockad slemhinna. I ditt fall verkar det ju dock som att lap krävs för att säkert veta, så OM du har detta börjar jag fundera även för egen del... Som sagt, blir intressant att höra, skönt att ni nu fått besked när det blir av. Kram och jättestort lycka tillð??¸.

  • lill111

    När ska man då eventuellt gå på endspåret tro?? Kan ju vara det som gör att jag får alla mf/ma eller....blir ju gravid, men mf v 7-8.... Detta letande och sökande gör mig galen....i Sverige får jag ingen laparskopi har frågat och de säger att det inte kan vara endo, eftersom jag blir gravid, men ja, vad vet jag....litar ju inte på någon, bara på er här inne....kram....

  • Snart lycklig

    Ni som snart är på "G" för första eller ytterligare VUL, ett stort lycka till!!!

    Jag önskar också dig Curly, lycka till och hoppas du får några svar.

    Kram på er! 

  • Katt12

    Lill, har du inga symptom liknande det Curly beskriver och heller ingen kraftig mensvärk så skulle jag inte oroa mig jättemkt över Endo när du har relativt lätt för att bli gravid. Även om det skulle vara det bör förutsättningarna bli bättre med immunbehandling, eftersom det främst är den störda miljön som kommer från endoinflammationen som ställer till det.

  • Snart lycklig

    Naturligtvis kan det vara min ålder och numera bara dåliga cykler, men jag undrar lite över hög dos Q10 ubiquinol. Sedan jag började ta just denna sort och i hög dos, 700 mg/dag, har jag endast fått ett berfruktat ägg i frysen.

    Vad jag förstår ska just den sorten vara bra, men finns det något som säger det motsatta? Någon snäll själ som vet eller läst något om det? 
      
    Jag bytte också i samma veva Inositol (myoinositol) i pulverform från Italien till Inositol (myoinositol) i tablettfrom som jag köper här i Sthlm. Kan det vara sådan skillnad, så det skulle kunna påverka? 

    Jag vet, kanske är det bara åldern.........  

  • Fidelia

    Här går det undan, roligt att det är så aktivt i tråden.

    Jag vill tacka för bra råd, tips och länkar gällande flygning och blodproppar. Resa är nu bokad  =)

  • Katt12

    Vet inte om Zin läser här nu, men jag blev fundersam över inositol (som jag tar...) när jag såg på fertguiden att inositol sänker DHEA nivåerna? Det låter ju inte så bra..?

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!