• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Zwillinge86
    Missne skrev 2014-04-22 21:42:33 följande:
    Solkattan och Snart lycklig: Beklagar verkligen era minus.

    Zinfandel och Zwillinge tack för era svar.

    TWH: Intressant artikel.

    Idag åkte jag från Stockholm och söderut och passade då på att stanna i Nyköping för blodprov efter remiss från Werlabs för att se att det funkade, nu innan jag påbörjat behandling för att se att det funkade och för att se mina bakgrundsvärden. Det var inte helt självklart att det gick. Sköterskan som jag träffade hade aldrig råkat ut för denna typ av remiss så jag hann bli rädd att jag inte skulle få ta blodprovet. Efter att hon konsulterat både labbet och en annan sköterska kunde de dock lösa det hela och jag fick lämna mitt prov. Sedan gick det snabbt. Fick provsvare bara en timme senare på mailen. Det var ju toppenbra med så snabbt svar.



    Jag tog också mitt första prov i Nyköping och skapade förvirring då också då de inte hade en aning om hur de skulle göra. Fortsätter vi att åka dit Missne så måste de ju bli vana till slut ;)
  • Solkattan

    Ni är så himla gulliga här inne !!! Tack för alla fina svar.... Självklart återkopplar jag med er vad dr d kommer ge mig för "svar". Tog ett grav test igår igen. När det var blankt också så hoppade jag över Fragminet. Inatt har jag inte svettats en droppe. Är det inte "lustigt"? ( eller hur man ska uttrycka det). Ni som kör ivf... Vet ni hur dr d ställer sig till stimulerat eller inte stimulerat FET.. ? Litar inte på min kropp vid FET. Tycker det är en chansning att åka vid äl omslag. Har långa cykler (allt från 33-38 dagar). vilka prover bör man ta innan FET för att veta att hormonerna är "rätt"? Att det är en bra cykel.. ? Angla: "kul" o se dig igen... Tänkt på dig... Hur går det för dig.. ?

  • Veronica1

    Solkattan & snart lycklig; beklagar verkligen , kramar till er!

    Hoppas ni har haft en bra & mysig påsk .

    Ni som är kunniga på det mesta, jag fattar ingenting! Mitt tsh var 5,6 för några veckor sen & i torsdags tog jag nya prover. Ringde HC idag & nu ligger det på 2,5, har ätit levaxin bara i en vecka. Vet inte om jag ska fortsätta eller hur jag ska göra....

    Ha en fin dag!

  • lill111

    Solkattan och Snart lycklig!!

    Vet inte vad jag ska säga, mitt hjärta blöder för er med, vet så innerligt hur ni känner...

    Jag vet faktiskt inte om jag orkar kämpa vidare - vi kanske stannar vid ett barn -det är bara det ett så stort hål i mitt hjärta, vill ju så gärna ge vårat barn ett syskon - funderar på ÄD, men det är ju inte heller säkert - usch, denna förtvivlan och sjukdom - har varit helt golvad - utvecklat Lunginflammation och fått stark penicilin här - har legat hela Påsken, inte kunnat göra ngt, inte blir psyket bättre av det direkt:(Immunförsvaret blev ju iaf rejält påvekat,,,,

    Känner så med dig det du skriver Solkattan med sonen, jag har haft sååå dåligt samvete alla timmar jag suttit vid datorn och letat och diskuterat samt alla resor och bråk som bara berott på vå sekundära infertilitet:((

    Han har fått lida så mkt och vill ha sin mamma hela tiden - inte konstigt när jag är totalt frånvarande och uppslukad av detta - mannen med dessutom - jag känner mig mer trygg med er här inne, bara för att ni vet exakt hur mankänner - ingen annan vet om man inte gått igenom detta helevete....

    Jag är totalt slut i hela kroppen och har ont över allt inte minst lungorna då( Är så ledsen och ursäkta mitt deppinlägg här med  - jag som gjorde allt känns det som immunmedicin, gic k ner 7 kg innan IVF allt rätt, perfekt embryo, men inte faaan gickd et för det...

    Kliniken uppmanade redan om ÄD - har jag så kassa ägg verkligen, ja, uppenbarligen,.,...

    Tycker det är knepigt med ett AMH på 0,9 men det styr väl inte kvalitén??

    Ja, det finns ju alltid ett näsa steg - funderar ju på om jag ska boosta kroppen/äggen med melatonin och DHEA och köra det nu tre månader och göra ett sista försök....vet inte, just nu är allt nattsvart....

    Tur jag har er här inne....

    Kraaam!

  • lill111
    Solkattan skrev 2014-04-23 07:01:21 följande:
    Ni är så himla gulliga här inne !!! Tack för alla fina svar.... Självklart återkopplar jag med er vad dr d kommer ge mig för "svar". Tog ett grav test igår igen. När det var blankt också så hoppade jag över Fragminet. Inatt har jag inte svettats en droppe. Är det inte "lustigt"? ( eller hur man ska uttrycka det). Ni som kör ivf... Vet ni hur dr d ställer sig till stimulerat eller inte stimulerat FET.. ? Litar inte på min kropp vid FET. Tycker det är en chansning att åka vid äl omslag. Har långa cykler (allt från 33-38 dagar). vilka prover bör man ta innan FET för att veta att hormonerna är "rätt"? Att det är en bra cykel.. ? Angla: "kul" o se dig igen... Tänkt på dig... Hur går det för dig.. ?

    Jag fick med nattsvettningar ruvardag 6-7 och då blev jag även rejält förkyld....

    Undrar ju med var det står för...Dr d har inte svarat ännu...
  • Vilaa
    Solkattan skrev 2014-04-22 07:39:22 följande:
    Usch mår skit idag. Har ångest för att gå ut genom dörren. Möta mina kollegor på jobbet som tror allt gått bra. Ångest för att syrran ska ringa o försöka trösta. Känner bara att jag kanaliserat min ilska mot henne. Vet precis vad som komna skall. Hennes missfall för typ 15 år sen. Hur jooooobbigt det var. Hur låååång tid det tog för henne att bli gravid igen. Tvingade henne en gång att räkna på det. TRE hela månader tog det....en evighet sure. Sen detta tjat om "men ni måste ju börja leva nångång..". "När ska ni åka med xxx (sonen) på typ solsemester?!" Hon fattar inte att hon bara strör mer sålt i såren. Igår sms jag mamma o cancelerade påskmiddagen. Orkade inte sitta med syrran o mamma o höra deras "tjat". Känner mig så förbannat misslyckad idag. Gav verkligen ALLT denna gång. Offrade min son o åkte till Stockholm fast han grät o ville att mamma skulle stanna hemma... :(. Till vilken j*vla nytta.. ?? Jag vet att det finns ägg kvar i frysen... Men vad säger att de inte är lika ruttna som de 7 vi hittills satt in.... ? Förlåt för en sånt negativt inlägg. Vet inte riktigt vad jag vill med det... Bara så ledsen, arg, frustrerad och tom... :(

    Ingen tröst men förstår precis hur du känner... Har dåligt samvete för att jag jagar så efter syskon när jag har en underbar son här hemma som får stå tillbaks typ, om jag ska åka till Grekland och vara borta några dagar och sen så alla gånger jag varit ledsen efter missfall, sånt förstår ju inte han =(


    Jag har också en familj med mycket åsikter, precis sådär säger min syrra med typ. Funderar också som någon annan sa att sluta prata om det, men det tar ju upp så mycket av ens liv så det är svårt att glida in på det, jag vill väldigt gärna ha bekräftelse att det jag gör är "rätt" men tyvärr tycker ju ingen det så då blir jag alltid så sjukt osäker på mig själv.

    Nu har det varit jobbigt här med för dom har inte svarat på min föreslagna tid jag mailade i torsdags om, så idag mailade jag igen..men känns jobbigt att jag måste tjata på en första tid redan nu eftersom jag vet att många sen har problem att få svar på mail, jag får ju inte ens svar på om jag kan åka ner haha..

    Sen blir jag skrockfull och tänker konstiga saker som att "det kanske inte är meningen att jag ska åka"..och så håller jag ju på med syskon med, kanske finns någon mening med att det inte blir, alltså syskonet kanske blir handikappat, min kropp kanske inte kan göra ett "bra" barn och då stöter bort dom som alla gyn i Sverige säger, att det varit fel på dom, fast dom aldrig hittat något fel... Eller typ att jag dör i havandeksapsförgiftning (läste om en i tidningen häromdagen =( ) och hade ju det med sonen, och då så blir min son mammalös bara för jag skulle jaga ett syskon och inte var nöjd med det jag fick.. Ja typ. Konstiga tankar som går runt runt.

  • lill111
    Hej igen...Zwillinger, Vilaa och ni andra med spottings och kronisk trötthet - jag är verkligen inne på detta med DHEA se text nedan....Samt detta med Östrogen - tror garanterat att mina spottings och hormonella obalans beror på Krtisolet och stress såklart, har ju varit sönderstressad de senaste två åren...klart att det påverkar kroppen och fertiliteten....

    Min gyn vägrar ju ta mer prover på mig vill inte mästa kortisolet - visst fanns det ett labb i Gbg dit man kunde gå som privatperson utan remiss...kram

    Kortisol och binjureutmattning


    Kortisol är det hormon som gör att vi vaknar på morgonen och det är också på morgonen som kortisolhalterna i blodet är som högst. Utan kortisol, så orkar vi alltså inte gå upp ur sängen. Kortisol minskar DHEA i blodet eftersom DHEA är en av byggstenarna till kortisolet. För mycket kortisol ger alltså för lite DHEA, och också för lite östrogen (eftersom även östrogen tillverkas från DHEA). Detta är anledningen till att stress kan ge infertilitet ohc hormonrubbningar.
  • Vilaa

    Samtidigt kanske jag kan se det som att han inte är en doktor som är ute efter att tjäna massa pengar på en, när det är svårt att boka in en tid ;)

  • Vilaa
    lill111 skrev 2014-04-23 11:08:43 följande:
    Hej igen...Zwillinger, Vilaa och ni andra med spottings och kronisk trötthet - jag är verkligen inne på detta med DHEA se text nedan....Samt detta med Östrogen - tror garanterat att mina spottings och hormonella obalans beror på Krtisolet och stress såklart, har ju varit sönderstressad de senaste två åren...klart att det påverkar kroppen och fertiliteten....

    Min gyn vägrar ju ta mer prover på mig vill inte mästa kortisolet - visst fanns det ett labb i Gbg dit man kunde gå som privatperson utan remiss...kram

    Kortisol och binjureutmattning

    Kortisol är det hormon som gör att vi vaknar på morgonen och det är också på morgonen som kortisolhalterna i blodet är som högst. Utan kortisol, så orkar vi alltså inte gå upp ur sängen. Kortisol minskar DHEA i blodet eftersom DHEA är en av byggstenarna till kortisolet. För mycket kortisol ger alltså för lite DHEA, och också för lite östrogen (eftersom även östrogen tillverkas från DHEA). Detta är anledningen till att stress kan ge infertilitet ohc hormonrubbningar.
    Intressant! Kommer i princip aldrig upp på morgonen, är döende då.. Helt sjukt. Men är prednisolon inte sånt som ska hjälpa kortisol då? Eller heter det bara liknande?
  • Solkattan

    Lill: kram kram kraaaaaaaaam!
    Det är tur att vi har varandra...!!!
    Vad jobbigt med lunginflammation...!! Det positiva kanske är att pencillinet kan ta dö på både det ena o det andra..? Visa går ju på starka kurer för att döda mykoplasma..? (men det kanske inte är samma slags penicillin?). Boosta låter bra. Finns det nån boost för psyket också tro..?
    Hur många försök har du gjort..? Blir nyfiken på detta med rekommendationen med ÄD..? Hur motiverade dom det...?
    Vi kör ju redan med spermiedonation så då skulle det för våran del bli snack om embryodonation. Typ åka till Tjeckien eller motsvarande. Fattar inte varför det inte GÅR. Ser era ägg också "fina" ut...? 
    Vårt 10 celliga ägg hade runda fina celler... o knappt nåt fragmentering. Såg i embryoskopets snabbspolning hur det delade sig preeecis sådär från 2-4-6-8 osv. Allt perfekt. Embryologen var sååå positiv.
    På nåt sätt hade det känts "lättare" om de sagt att det såg dåligt ut. Då hade man kanske kunnat säga till sig själv att det faktiskt inte är lönt längre.
    Jag har själv 3 orsaker som jag tror på varför detta misslyckades:
    1. De sabbade allt med att mosa ägget vid återföring. Såg blod på kvällen efter ET.
    2. Jag hade på tok för högt E2 värde (7000 efter ET)... det triggade min kropp att producera fler NK celler som dödade embryot på ruvardag 7-10.
    3. Jag har ätit osunt. Gått upp 5 kg på kort tid. Varit uberstressad över allt med IL-dropp osv.

    Googlat lösningar på ovanstående. På Agate sida så står det om tocolytics. Ska vara nån medicin som gör att man slappnar av innan återförande av ägg. Så att inte livmodern krampar ihop vid införandet. Är så himla trött på att se blod efter ET...(FET)... :(. Är det någon som testat detta..?
    För nr 2 så är det väl FET som gäller. Då har man ju inte E2 påslaget.
    3. Stressa mindre, motionera o leva mer nyttigt...

    På fredag är dagis stängt. Då ska jag ägna HELA dagen åt sonen. Bara göra det som han vill... försöka kompensera för min frånvaro. Och njuta av det barn som vi faktiskt har. För hur "krävande" han än må vara ibland så är han ändå den största källan till glädje... det är ju hans närvaro som gör att man orkar fortsätta.
    Och för hans del så spelar syskon ingen roll alls i nuläget. Han har sedan länge räknat ut att ju fler barn desto mindre uppmärksamhet från mamma o pappa...

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!