• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Zwillinge86

    Jag har haft svårt att fatta det här med trötta binjurar och kortisol. Har ju sedan barnlöshetsresan började upplevt att det är nåt galet med mina hormoner. Det enda som har bevisats med prover här i Sverige är att jag utan behandling har för högt prolaktin. Men jag misstänker ju även lågt progesteron och de senaste månaderna har det ju även visat sig att E2 svänger kraftigt.

    Blev ju lite besviken på D som inte var helt på min bana med att prolaktinet var boven i dramat varför han var tveksam till att medicinera var lösningen. Det lilla jag förstod var att han menade att högt prolaktin var ett symtom på något annat och att orsaken därför var viktigare än att sänka värdet. Antar att det är därför han varje månad vill veta hur prolaktin, E2 och FSH ligger. Men mer införstådd i min behandlingsplan än så är jag inte, och han har inte sagt nåt mer om hur vi ska tänka eller gå till väga heller. Och nu har ju mina cykler varit än mer obalanserade än vanligt vilket D kopplar det till stress, och det låter logiskt då jag varit sjukskriven för utmattning. Men har ändå stört mig på att jag inte fattar om och hur min hormonella obalans ska lösas.

    Idag hittade jag dock en fantastisk översättning av en Dr.Lam-artikel, och nu äntligen trilla poletten ner :D

    Nu förstår jag sambandet mellan stress-binjurar-sköldkörteln-äggstockar. Antar efter att ha satt mig in i texten att D hoppas på att kortisonintaget på sikt även ska ha en positiv inverkan på min hormonella obalans och underfunktion i äggstockarna. Blev så lycklig över min aha-upplevelse att jag direkt vill dela med mig till er. Förstår dock att för många här inne (som besitter så enormt mkt kunskap) så är det här old news, men för de nybörjare som är lika förvirrade som mig så kanske det är till nån hjälp i alla fall.

    www.naringsmedicinsktidskrift.se/MichaelLam.html

    Går det förresten att testa om binjurarna är utmattade, och finns det något preparat förutom kortison som rekommenderas för att stötta binjurarna?

  • Redan47
    Zwillinge86 skrev 2014-05-08 16:02:13 följande:

    Jag har haft svårt att fatta det här med trötta binjurar och kortisol. Har ju sedan barnlöshetsresan började upplevt att det är nåt galet med mina hormoner. Det enda som har bevisats med prover här i Sverige är att jag utan behandling har för högt prolaktin. Men jag misstänker ju även lågt progesteron och de senaste månaderna har det ju även visat sig att E2 svänger kraftigt.

    Blev ju lite besviken på D som inte var helt på min bana med att prolaktinet var boven i dramat varför han var tveksam till att medicinera var lösningen. Det lilla jag förstod var att han menade att högt prolaktin var ett symtom på något annat och att orsaken därför var viktigare än att sänka värdet. Antar att det är därför han varje månad vill veta hur prolaktin, E2 och FSH ligger. Men mer införstådd i min behandlingsplan än så är jag inte, och han har inte sagt nåt mer om hur vi ska tänka eller gå till väga heller. Och nu har ju mina cykler varit än mer obalanserade än vanligt vilket D kopplar det till stress, och det låter logiskt då jag varit sjukskriven för utmattning. Men har ändå stört mig på att jag inte fattar om och hur min hormonella obalans ska lösas.

    Idag hittade jag dock en fantastisk översättning av en Dr.Lam-artikel, och nu äntligen trilla poletten ner :D

    Nu förstår jag sambandet mellan stress-binjurar-sköldkörteln-äggstockar. Antar efter att ha satt mig in i texten att D hoppas på att kortisonintaget på sikt även ska ha en positiv inverkan på min hormonella obalans och underfunktion i äggstockarna. Blev så lycklig över min aha-upplevelse att jag direkt vill dela med mig till er. Förstår dock att för många här inne (som besitter så enormt mkt kunskap) så är det här old news, men för de nybörjare som är lika förvirrade som mig så kanske det är till nån hjälp i alla fall.

    www.naringsmedicinsktidskrift.se/MichaelLam.html

    Går det förresten att testa om binjurarna är utmattade, och finns det något preparat förutom kortison som rekommenderas för att stötta binjurarna?


    Adrecomp från Alphaplus.

    Samt Aswanganda. Ayur vedisk "medicin" pulver. Kan blandas i ljummen mjölk så blir det som en mjölkdrink. Något beskt, men jag använde kanel att toppa med!
  • Zinfandel
    Snart lycklig skrev 2014-05-08 12:45:47 följande:
    Progesteron, vilket är bäst?:

    Lutinus vaginaltabelett 100 mg
    Crinone vaginalgel 8%
    Progesteron MIC APL vagitorium 400 mg

    Tänkte komplettera med någon av dessa, förutom Utrogestan oral tablett (från Grekland), tror den är på 200 mg.

    Blodförtunnande, vilket är bäst?:

    Fragmin 5000
    Klexan 6000
    Innohep 2500 (möjligen x2)

    Är det någon som har lite kunskap?
    Jag tror det är lite olika vilket man svarar bäst på. Jag personligen gillar utrogest bäst och i andra hand MIC.

    Ang de andra så använde de flesta klinikerna bara Innohep tidigare. Om det berodde på att det bara fanns de då och att Clex & Frag har kommit senare och är billigare eller om de är bättre vet jag faktiskt inte. Jag tror nästan att det är en smaksak Flört
  • Zinfandel
    Ingrid1989 skrev 2014-05-08 14:42:17 följande:
    Tjejer! Bara en fråga; mannen i huset är skeptiskt till att skicka läkemedel mellan varandra. Är jag fel ute om jag fattat som att det är "vardag" för er? Kan man råka illa ut hos farbror blå
    Håller med solkattan helt & hållet. Tycker det är bättre att hjälpas åt när inte vårt samhälle gör det. 

    Zwillinge; visst är den bra Glad vi har refererat till den många gånger här inne Drömmer Verkligen bra förklarat!
  • aylak

    Äsch, mina lymfocyter har stigit IGEN!!! Så imorgon blir det dropp IGEN... Det är dropp nummer 7 denna FET-cykel. Hur många dropp kan jag behöva??? Snart rinner rent Intralipid i mina ådror!

    Jag får också 20 mg Pred (förutom blodförtunnande och Omega3). Dock har jag symptom på kortisolbrist och är hemskt trött... Borde jag höja?

    Finns det något mer jag kan göra?
    Dr D är konsulterad förstås, men ni kloka damer har sån erfarenhet... SNÄLLA finns det någon som kan tipsa och hjälpa!

    Försöker att inte bli stressad och det går ganska bra, men....  tja det är tur att jag nyss hämtade ut en helt ny kartong med IL...

  • leah2012
    Snart lycklig skrev 2014-05-08 13:36:50 följande:
    Jag mejlade ju i måndags (han sms:ade ju mig då för att han inte hört något från mig) och sms:ade att jag skickat ett mail till honom.

    Jag påminde igår med både mail och sms.

    Jag har för en stund sedan sms:at igen. 

    Ska resa bort imorgon bitti och över helgen och har inte så bra uppkoppling på mobil (dock bättre på mail).

    Usch, så här brukar ha inte göra.
    Konstigt att han inte svarar någon. Jag mailade tre frågor i lördags. Den ena var att jag bad om recept. Detta fick jag av Mina i söndags, men frågorna har jag inte hört ngt om...
  • astmatiker

    Jag tror han är väldigt upptagen just nu. Jag pratade ju med honom igår på vårt uppföljningssamtal för genomgång av provsvar men har fått påminna flera gånger innan vi till slut fick en tid. Det var ju dryga 3 veckor sen vi var där. Han lät ganska förkyld också och Mina ursäktade ock skrev att han var väldigt upptagen. Så man får nog ha lite tålamod vilket inte alltid är så lätt!

  • Snart lycklig

    Jag fick mailsvar strax innan 16:00 idag, där han svarade på det absolut viktigaste. Han skrev att det hade varit en del akuta fall där han var tvungen att engagera sig extra. Jag ska börja nedreglera med Suprefact på lördag morgon. Jag kommer också att sjukskriva mig ett par veckor före FET. Jag måste få sova!!!!

  • Zwillinge86
    Snart lycklig skrev 2014-05-08 21:55:55 följande:
    Jag fick mailsvar strax innan 16:00 idag, där han svarade på det absolut viktigaste. Han skrev att det hade varit en del akuta fall där han var tvungen att engagera sig extra. Jag ska börja nedreglera med Suprefact på lördag morgon. Jag kommer också att sjukskriva mig ett par veckor före FET. Jag måste få sova!!!!



    Skönt att du fick svar :)
  • Vilaa

    Jag har funderat lite på det här med pco, först kände jag liksom bara men gud vad konstigt egentligen, varför har ingen gyn sagt något om det här, mina äggstockar har alltid sett bra ut förut, det kändes lite som ja typ, vem har rätt här egentligen. Men! Jag såg supertydligt när han visade ultraljudsbilden, hur det låg massor som ett typiskt pärlhalsband som man ser när man googlar på pco. Och sen läste jag nu att man inte behöver ha haft det förut, det kan bryta ut efter en graviditet eller viktuppgång osv.. Så det förklarar ju att det förr kan ha sett bra ut och någonstans har det skett. Och symtomen sen då... Jo, jag har ju helt plötsligt fått svårt att bli gravid från förr bli gravid så fort jag velat, sen har jag senaste året gått upp väldigt i vikt för att vara jag, jag har alltid varit rätt smal förut. Nu väger jag 70 kg till mina 160 cm, och trivs inte alls med det men har tänkt att det är allt tröstätande från missfallen som hunnit ikapp. Sen att min mens är knäpp nu, den pendlar mellan 28-40 dagar från att förr ha varit bra och regelbunden, vilket min svenska gyn tycker är ett tecken på sämre fertilitet bara och att jag ska göra ivf. Jag känner när jag får ägglossning, jag får ont, det fick jag aldrig förut utan kom efter graviditet och missfall. Jag är så djävla hungrig hela tiden så jag äter helt fel med snabbmat och skit. Det känns verkligen som att symtomen hopar sig.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!