• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Zinfandel

    Jag väljer inte ekologiskt bara för att det står ekologiskt på förpackningen, det kan ju vem som helst trycka på och kontrollorganen hinner inte med längre Skrikandes. Jag har själv KRAV-certifierat mitt eget företag nyligen, det är lite meckigt och dyrbart. Å andra sidan finns det många som arbetar ekologiskt utan att nödvändigtvis marknadsföra sig så, t ex små handlare. Så försök gärna kolla märkningen och spåra dem om möjligt men köp helst direkt av producent om möjligt. Hudvård är jag själv inte jätteinsatt i men har rekommenderats Rosenserien.

    Lill: det är tyvärr ganska vanligt att man har sköldkörtelproblematik tros bra värden, kunskaperna här är tyvärr ganska kassa Skrikandes likväl som många tar Levaxin och har jättefina värden men fortfarande har alla symptom, andra behöver enbart tillskott av T3 och ändå sätter man in Levaxin som vore det Alvedon. Krångligt. Denna sida är bra, och vill få läkare att titta på annat än bara blodprover:
    hypotyreos.info

    Håller tummarna Ingrid {#emotions_dlg.flower}

  • pink lily

    Apropå kunskapsläget om immunproblematik. Information om immunfaktor och behandlingsalternativ till allmänheten är en jätteviktig del. Jag undrar i mitt stilla sinne om läkare som utbildats till att tänka på ett vedertaget sätt inom medicin faktiskt går att påverka via opinion, och efterfrågan. Förmodligen främst de privata aktörerna. Den privata klinik jag var på ger mig dock inget större hopp om att man kan lära gamla hundar... Känns som man även skulle behöva gå på unga förmågor på utbildningsnivå för att få in ett annat tänk i fertilitetsbehandling. Men det är kanske redan gjort? Är ju ny här. Jag tror det skulle finnas ett intresse bland uppsatsskrivande medicinstudenter att belysa frågan, då det anknyter till hypoteser och metoder som tillämpas i USA ( som ses som ett föregångsland), och då det betraktas som oprövat i Sverige och därmed erbjuder en möjlighet för studerande på grundnivån och forskningsinriktade studenter att profilera sig. Alla vill ju ligga i spetsen, och här finns ju ett uppdämt behov, ny kunskap och alla kan ju se att detta behandlingsalternativ kommer att få sitt genomslag (även i Sverige) förr eller senare. Studenter är därtill vetgiriga och öppna för ny information. De kan dessutom ställa krav på kurslitteratur och kursinnehåll. Har de väl fått information om sådant som cirkulerar, t ex diskussion/inlägg/filmer om immunfaktor och behandlingsmetoder, men detta inte tas upp på utbildningen, så är det så idag när utbildningsinstitutionerna slåss om studenterna, utbildningsplatserna och pengarna det ger, att studenterna faktiskt kan påverka innehållet i kurserna. Med det inte sagt att man automatiskt erkänner sig till A. Beers skola, men immunfaktorn tas upp och analyseras på kurserna. Jag tror det ger effekten att studenter faktiskt väljer detta ämne som examensarbete ( se ovan varför), och i förlängningen forskning och behandling. Alltså, kanske kan vara en ide att ta kontakt med de medicinska studentföreningar som finns på univ. runt om i landet samt medicinska inst. vid univ. och erbjuda dem ett föredag om immunfaktor och behandlingsalternativ?

  • pink lily
    leah2012 skrev 2014-05-20 08:28:18 följande:
    Pink lily jag var på en kur när jag åkte till aten och tog proverna. D sa det var inga problem

    Jippie! Tack för svar!
  • Zinfandel

    Pink: ja, det är helt rätt. Ibland dyker det upp högskolestudenter här som behöver underlag till x-jobb, intervjuoffer osv och jag med flera har ställt upp några gånger. För något år sedan läste jag även ett par uppsatser i ämnet. Men vad händer sedan..? Inte mycket verkar det som Skrikandes Men idén är god och jag tror att det kan vara ett sätt att angripa problemet. 

    Jag fick svar från Vetenskap & hälsa häromdagen att det är en "diskussion" de inte vill involveras i utan den får jag ta med RMC… Jag påpekade att det inte rör sig om en diskussion utan att vi är intresserade av att få veta om det överhuvudtaget bedrivs någon forskning och vilken i så fall. Det har jag inte fått svar på………………….

  • Vilaa

    Alltså jag är så chockad nu =(


     


    Jag var till min vanliga gyn för att göra en spolning för att kolla igenom äggstockar och livmodern, och alltså jag har pco äggstockar där med?? Det har du alltid haft säger hon.. Men ingen har sagt det till mig förens jag var i Grekland! Alla läkare har bara sagt att det ser så bra ut, men nu helt plötsligt så är det allmännt kännt att jag har pco äggstockar? Och det är därför hon har pratat om ivf för mig... Va fan, alltså tro mig, jag hade inte missat om någon läkare sagt till mig att jag har pco äggstockar tidigare!

    Och sen så höll gyn med om att mina antikroppar är åt helvete, att det beror på en immunattack och att jag måste börja med kortison nu oavsett om jag blir gravid eller inte.. Alltså känner mig så matt, min kropp som förut var "perfekt" "vi hittar inget fel" är nu massa fel på.. Och visst, skönt att veta men va fan...Hur kunde åren gå såhär innan jag hamnade här?

    Gyn sa att man har en större chans med ägglossningen efter en spolning så det är väll bara sätta igång då, men jag önskar få tag i Dr D för att ta mitt första dropp om vi ska börja försöka nu.
    Om det inte tar sig tycker gyn jag ska testa älstimulerande medicin igen.
    Tydligen har jag bara typ ägglossning 3 gånger på år nu? Jaha, från att ha blivit gravid på varje försök, har jag pco och ägglossning ibland bara... Alltså... Åhhhh.... Bara ååååhhhh... JÄVLA KROPP!!

  • trex2013
    Ingrid1989 skrev 2014-05-19 23:05:11 följande:
    Hej tjejer! Ville bara hojta att efter tre dagars inbektioner och fem dagars pergotimeknaprande och en del predenisolon åkte jag idag till Falun. Tack o lov hittades både fina äggblåsor och min vänsta äggstock denna gång. Värdet var bra och jag fick även första påsen IL. Ett extra vul på fredag blir det för säkerhetsskull och förmodligen äp i början av nästa vecka. Jag vet dock inte när nästa il blir av. Det va tydligen lite olika? Vi pratade en hel del om il jag och sköterskan och hon tycker det är jättetrist att inte fler erbjuder den tjänsten. Varför ska det behöva vara så svårt?! Tittade nyss på alla fem filmer. Vackert och innehållsrikt!! Hoppas det blir många visningar på dem!! Bra jobbat! Håll någon tumme extra åt mig nu och att det går så långt som till ET, och denna gång med två ägg:)
    håller tummarna! :)
  • Redan47

    Det finns ett nytt märke med solskydd som heter Eco Cosmetics Solkräm, de marknadsför det så....

    Weleda gör inte längre solskydd då de inte kan garantera eko och det deras varumärke står för, och samtidigt hålla solfaktor.

    Det mest naturliga är cocos fett ekologiskt, solhatt och skugga. Samt som en hudläkare sa till mig; vit blus. Och låta bli att just sola mitt på dagen solen, var man än är på jorden. Det finns en bra lista på soltimmar på strålskyddsinstitutets hemsida. "Min sol tid" www.stralsakerhetsmyndigheten.se/start/Sol-och-solarier/berakna-min-soltid/

  • RobSab

    Hej tjejer!
    Jag var i Falun igår för äggplock. 10 ägg fick de ut.
    Nu ringde de och sa att 3 har blivit befruktade. Jag bad om att få 2 vid återförandet och det var inga problem (jag har aldrig fått två tidigare trots upprepade försök från min sida. Här i Uppsala sa de blankt nej) samt får IL vid återförande och har fått hjälp med alla blodprover.
    Testdagen kommer vara på min 28-årsdag och det är då vårt 7e ivf efter 7 års tid. Det kan banne mig inte bli ett minus, eller hur?! ð???

  • Blingbling

    pink lily - bra tankegångar du har gällande med. stud.! Har faktiskt ett litet filmprojekt till på gång och när det är klart tycker jag absolut att man skulle kunna göra det som du föreslår i ditt inlägg här ovan!

  • Zinfandel

    Vilaa: därför är det idé att alltid begära ut sina journaler, det står ofta mer i dem än vad man tror…...
    Robsab: åhhh I like!!! Grattis! Såklart är det bästa datumet, kan bara bli bra PlusKyssHjärta

    Jag personligen försöker få så mycket sol som möjligt (förutom om jag är i solstarka länder) eftersom våra kroppar här i norr aldrig får tillräckligt med D-vit någon gång om året så att det räcker för hela året och jag tror att risken för D-vitaminbristrelaterade (t ex infertilitet…) sjukdomar är betydligt större än risken för hudcancer Solig

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!