• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • mumwannaB

    LinneaSvea: FBC står för full blood count o är ett blodprov som mäter de olika blodkropparna. Dr D använder det som riktmärke när han ordinerar vår immunbehandling

  • trex2013

    Behöver lite besluts hjälp!


     Och så ringde klinken..sköterskan pratade på och sa att allt ser bra ut - du är nedreglerad osv så i morgon tycker de jag kan starta med Menopur igen. MEN VÄNTA NU!


    De nämner inte ETT ord om att endometrios cystan blivit större. Jag frågade vad de anser om cystan som blivit större, något som bör göras? Det visade sig att de inte sett någon notering om detta från UL undersökningen som faxades till dem i går ef. WHAT?! Så planerad start är i morgon svarade hon. Jag bad henne fråga läkaren om min nedreglering bör vara länge nu när cystan är större.


     Jag är inne på 5:e veckan av synarelan. Vad jag förstår nu så är det vanligaste att man nedregleras minst 3-6 månader och detta sa jag till henne. Hon ringer upp på nytt och läkaren svarar att det nog gör nog ingen skillnad om jag har en kortare eller längre nedreglering men det är ju inte sämre att ha en längre nedreglering. Jag får nu välja själv, start menopur i morgon eller i slutet av juli.


     Min fråga till er som vet, visst bör jag välja en längre nedreglering? Vad har jag att förlora? Känner av rätt mkt biverkningar av synarelan nu så min fråga är om det kan bli mkt mer? Jag kan leva med som det är nu men blir huvudvärken värre så kommer jag bli sängliggandes hela sommaren och det känns ju mindre kul.


     Hur hade ni gjort?

  • trex2013
    LinneaSvea skrev 2014-05-27 09:23:14 följande:
    God morgon!
    Vet har ni några tips på vad man kan äta/göra för att få en bättre/tjockare slemhinna vid ägglossning? Är det östrogenplåster man ska ta och isf hur och när tar man dem. Funkar receptfria klimakterieplåster på apoteket?
    Sen blir jag lite nyfiken, vad är fbc prov för något och vad säger det??

    Ha en bra dag där ute alla kämpar!
    E-vitamin ska tydligen hjälpa till. Lycka till! :)
  • Cathy

    trex; det finns två olika typer av cystor, den ena typen försvinner av sig själv (oftast på ett par månader) medans den andra typen inte brukar göra det utan behöver opereras. Vet du vilken typ av cysta du har och hur stor är den? Hur länge har du haft den nu? Eftersom en cysta som kommer och går av dig självt växer tack vare LH och FSH så är det inte bra att påbörja en stimulering med en cysta, speciellt om den är lite större. Om du nu råkar har den andra sorten (som inte försvinner själv) så är det lika viktigt att få bort den så att den inte stör en implantation av ett embryo. Gå till en gynekolog som kan tala om för dig vad för cysta du har, din klinik verkar inte riktigt bry sig. Lycka till kram

  • Heidi82

    Trex2013: Jag hade nog väntat tills cystan är borta. När man ger sig in i en IVF-process och slänger ut så mycket pengar är det väl bra att ha dom bästa förutsättningarna. En cysta kan ju ev hindra en implantation och ev försämra miljön i livmodern. Men först och främst hade jag nog bytt läkare till en som är mer erfaren av endopatienter.

  • NinaCamilla

    Heidi: Inboxa gärna om mer info om laserbehandling. Jag opererades i Grekland och litar inte på svenska sjukvården vad gäller för operationer så att om jag behöver opereras igen, blir det utomlands. Tackar.

  • trex2013
    Cathy skrev 2014-05-27 15:24:30 följande:
    trex; det finns två olika typer av cystor, den ena typen försvinner av sig själv (oftast på ett par månader) medans den andra typen inte brukar göra det utan behöver opereras. Vet du vilken typ av cysta du har och hur stor är den? Hur länge har du haft den nu? Eftersom en cysta som kommer och går av dig självt växer tack vare LH och FSH så är det inte bra att påbörja en stimulering med en cysta, speciellt om den är lite större. Om du nu råkar har den andra sorten (som inte försvinner själv) så är det lika viktigt att få bort den så att den inte stör en implantation av ett embryo. Gå till en gynekolog som kan tala om för dig vad för cysta du har, din klinik verkar inte riktigt bry sig. Lycka till kram
    Vet faktiskt inte vad det är för typ men den här verkar ju inte minska/försvinna, de har nämnt chokladcysta och de enda undersökningar de har gjort är via UL. Cystan upptäcktes för ca 1½ år sedan och har växt lite under tiden.Vid förra ivf så hade den krymt lite men nu är den i den ursprungliga storleken igen så den växer ju inte snabbt även fast den är stor. 
    Grejen är den att det här är mitt sista landstings försök så just nu kan jag inte byta klinik.
    Så chansa och nedregleras till augusti och hoppas cystan krympt lite är ju mitt bästa val, då har jag nedreglerats i 3 månader. Om jag måste operera bort den väljer jag nog utomlands vågar inte göra det här i Sverige, lita rinte på sjukvården. Vill ju gärna nyttja det gratisförsök jag har men samtidigt rädd att det är "waste of time" liksom. :(


  • trex2013
    Heidi82 skrev 2014-05-27 15:34:54 följande:
    Trex2013: Jag hade nog väntat tills cystan är borta. När man ger sig in i en IVF-process och slänger ut så mycket pengar är det väl bra att ha dom bästa förutsättningarna. En cysta kan ju ev hindra en implantation och ev försämra miljön i livmodern. Men först och främst hade jag nog bytt läkare till en som är mer erfaren av endopatienter.
    Ja det är ju det bästa scenariot men just nu är jag tyvärr fast i den här kliniken eftersom det är via landstinget.
    jag får väl helt enkelt chansa och hoppas den minskar lite på två månader till.
  • Cathy

    trex; det låter ju som om den inte kommer att försvinna själv utan måste tas bort. Landstingsförsöket kostar ju inte dig nåt men tror jag ändå själv skulle avvaktat med försöket och fått veta exakt status på cystan och tagit bort den om det behövdes. För en cysta kan vara 'i vägen' vid en implantation. Du hade inte varit ner till Dr D? Han kunde ju gett dig exakt besked.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!