• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • singhali

    Jag får inget svar från kliniken i London men jag tror min undran misstolkades då det bara var lite input om andras erfarenheter om en medicin jag vet så lite om som jag egentligen önskade. Inte lätt skriva på rätt sätt när man är i ett pressat läge. I alla fall tack snart lycklig för dina lugnande ord.

  • HRE

    Singhali, jag är också ordinerad Neupogen, Prednisolon, IL, Fragmin och Trombyl.
    Jämfört med Snart Lycklig så är Fragmin och Clexane samma verksamma ämne och Baby Aspirin och Trombyl är samma.

    I mina öron låter det konstigt att börja med Neupogen 4 dagar efter transfer så det måste du kolla.

  • singhali

    Hre: Jag tycker också det är skumt börja så sent med Neupogen. Jag blir rädd jag kanske missuppfattat ordinationen totalt för har inte hört en enda som börjat med Neupogen så sent. Det kan ju förstås ha att göra med att blivit ordinerad av olika anledningar och man kanse ska ta det olika då, jag är ordinerad för KIR resultatet mest tror jag men även DQn gissar jag. 

    Går det bra för dig i behandlingen med Neupogen och blodproven är bra? 

  • Zinfandel

    Singall: självklart kan vi svara på hur vi har gjort och hur våra ordinationer har sett ut men eftersom du är mitt uppe i en behandling och har betalt och gett en läkare förtroendet så måste det ju vara han som avgör hur du ska gå tillväga. Allt baseras ju på våra åkommor, våra blodprover och våra resultat och då är det viktigt att följa ordinationen så att inget går fel pga det. Ring imorrn så får du säkert snabbt svar!

  • Isbella

    Jag har nu skummat igenom några sidor av er tråd och tänkte fråga om lite tips!
    Jag har haft fyra missfall på kort tid och misstänker att det är pga. min sköldkörtel. Mitt tsh värde är under 2 men jag har väldigt höga antikroppsvärden (TPO anti). Ni som verkar insatta i detta, vad skulle ni göra om ni var jag? Varska man vända sig? De dokorer jag träffat hittills har ingen kunskap om detta och fokuserar endast på min levaxindos...

    Tacksam för råd på vägen...känns så hopplöst nu...

  • singhali

    zinfandel: du har så rätt jag är så besviken så det finns i nte ord på kliniken då jag frågat 5 ggr idag utan respons och behöver svar akut. Jag ska sätta in embryon imorgon och vet inte hur jag ska göra. gällande Neupogen. På mitt recept så står det four days from embryo transfer men det kanske egentligen är menat att stå every four days from the day of embryotransfer, det skulle verka mer logiskt i mina öron men det är ju en ordentlig skillnad och om jag missar rätt ordination på grund av en felkråka så gråter jag.

  • Zinfandel

    Singall: det är skitdåligt av dem Skrikandes Riktigt, riktigt dåligt, Vi sätter all vår energi, tilltro och oftast sista pengar till dem för att de ska hjälpa. Och så gör de inte det. En del sätter faktiskt inte in Neupogen förrän implantation och är det 2-dagars (eller är det blastisar?) så kan det ju stämma ganska bra. En del får immunreaktioner just vid den tidpunkten och då sätter man inte det först då för att liksom "chocka kroppen" så att den inte har hunnit vänja sig vid medicineringen. Och en del sätter in det en veckan innan transfer och tom mer ibland. Finns många teorier och tillvägagångssätt. Hoppas det löser sig {#emotions_dlg.flower}

    Isbella: kortison brukar nog vara det vanligaste då.

  • singhali
    Zinfandel skrev 2015-02-26 21:13:32 följande:

    Singall: det är skitdåligt av dem Skrikandes Riktigt, riktigt dåligt, Vi sätter all vår energi, tilltro och oftast sista pengar till dem för att de ska hjälpa. Och så gör de inte det. En del sätter faktiskt inte in Neupogen förrän implantation och är det 2-dagars (eller är det blastisar?) så kan det ju stämma ganska bra. En del får immunreaktioner just vid den tidpunkten och då sätter man inte det först då för att liksom "chocka kroppen" så att den inte har hunnit vänja sig vid medicineringen. Och en del sätter in det en veckan innan transfer och tom mer ibland. Finns många teorier och tillvägagångssätt. Hoppas det löser sig {#emotions_dlg.flower}

    Isbella: kortison brukar nog vara det vanligaste då.


    Då kanske det ska vara fyra dagar efter transfer då som det står på receptet. Har försökt lkolla på nätet om någon blivit behandlad med neupogen för KIR och om det i sådant fall inte sätts in förrän så sent så det kan vara därför men hittar inte så mycket information. 
  • Cristine
    Isbella skrev 2015-02-26 20:55:35 följande:

    Jag har nu skummat igenom några sidor av er tråd och tänkte fråga om lite tips!

    Jag har haft fyra missfall på kort tid och misstänker att det är pga. min sköldkörtel. Mitt tsh värde är under 2 men jag har väldigt höga antikroppsvärden (TPO anti). Ni som verkar insatta i detta, vad skulle ni göra om ni var jag? Varska man vända sig? De dokorer jag träffat hittills har ingen kunskap om detta och fokuserar endast på min levaxindos...

    Tacksam för råd på vägen...känns så hopplöst nu...


    Vad har du för TPO-ak värde? Jag har också problem med sköldkörteln (hypotyreos) och mitt värde på TPO-ak är 322, TSH ligger stabilt runt 1 sen 1 år tillbaka. Jag har aldrig varit gravid trots många års försök och vi har även gjort tre IVF försök. Jag har varit hos Dr D i Aten och han konstaterade att våra problem kan bero på mitt immunfösvar (högt värde TPO-ak och även ANA-ak). Resultaten från USA-proverna var i övrigt bra. Jag har fått en behandlingsplan från Dr D inför nästa IVF försök som innefattar IL-dropp, prednisolon, clexane. Men Dr D poängterade att det kan finnas andra orsaker som kvalitet på spermier, ägg eller vår kompabilitet.
  • singhali

    Är det någon som vet om man kan ha för lågt NK cell värde eller om det bara är farligt med att ha för högt?

    Det är det jag är lite rädd med att kombinera prednisolon med neupogen eftersom jag har under refernsvärde i normal fall och vill inte pressa ner det för mycket samtidigt som jag vill pressa ner min TNF men dessa verkar gå stick i stäv och svårt pressa ner det ena utan att det andra påverkas.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!