• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • pink lily

    Kan ni logga in på werlabs nya hemsida och köpa remisser? jag kan inte, och inte heller byta lösenord (för att komma runt problemet). De har själv gått ut med info att det är problem att logga in i journalen, och det kan jag inte heller. De fick maila ut provsvaren ... Jag jagar supporten på mail för att kunna ta flera prover imorgon, har ni fått hjälp vid liknande problem? Hur?

    Tack för svar om prog.start. ! Det är så mkt praktiskt tjafs nu så jag vill bara skrika ... Onödigt räkningstrassel från kliniken, och nu werlabs. Alla säger att man inte ska stressa. Va?

  • trex2013
    Solkattan skrev 2015-10-31 13:55:47 följande:

    Yehoo ... överlevde föreläsningen inför de 50-60 talet forskare. Var även med ett gäng läkare med på konferensen som lyssnade fick jag veta efteråt. Tog typ 40 min o inte de utsatta 45. Men 40 min på engelska där man lämnar ut det mesta ifrån sitt privata liv känns långt ! Många kom fram efteråt. En tjej undrade på fullt allvar hur jag kunde berätta allt som hänt oss under 4 år utan att gråta. En av forskarnas mentor har jag bytt maila adress med. De önskar samarbeta med barnlängtan föreningen. Jag ser ett litet hopp om att det faktiskt finns en chans att vara med o påverka. Var en ung forskare som faktiskt var inne på spåret immunologi och reproduktion. Han reagerade starkt på det jag berättade om svenska läkares misstro till immunologi och reproduktion. Jag hoppas att någon faktiskt kan tänka sig att forska i framtiden om immunologi o reproduktion. Känns så himla roligt att få träffa människor som brinner för sitt jobb. Som vill göra livet "bättre" för oss som kämpar. Även om många var blygsamma över sina jobb. Samtliga var ju unga forskare som har tiden framför sig. Kan bara sammanfatta det hela med en toppen konferens ! Så mycket spännande de forskar om ... som förhoppningsvis kommer leda fram till något gott.... ?


    Åh så roligt att höra att allt gick bra! Duktigt och starkt av dig! <3
  • Hanna333

    Oj så bra Solkattan!! Grymt jobbat! Jag läser just nu Allan Beers bok "is your body babyfriendly" och blir bara mer och mer upprörd över läkares inställning till immunologiska problem+ fertilitet! Har även upprört av en nedlåtande kommentar från en läkare i min frus journal. Skulle vilja att detta uppmärksammades i media här i Sverige. Tänk om man kunde samla ihop ett gäng som fått hjälp utomlands och kontakta tex tv4, Kalla fakta, Malou von Siewerts eller liknande. Proppa dom med fakta och berätta om svensk sjukvårds bemötande. Vad tror ni om det?

  • mom2012

    Hannah333 eloge till er som orkar fightas. För egen del helt slut. 11 st ivf senare med immunologisk support är vi äntligen gravida. Jag tror aldrig det kunnat hända utan....men har inte energi kvar till fighten med sjukvården och media. Jag tror malou är rätt ställe!

  • Zinfandel
    Hanna333 skrev 2015-11-02 14:03:13 följande:

    Oj så bra Solkattan!! Grymt jobbat! Jag läser just nu Allan Beers bok "is your body babyfriendly" och blir bara mer och mer upprörd över läkares inställning till immunologiska problem+ fertilitet! Har även upprört av en nedlåtande kommentar från en läkare i min frus journal. Skulle vilja att detta uppmärksammades i media här i Sverige. Tänk om man kunde samla ihop ett gäng som fått hjälp utomlands och kontakta tex tv4, Kalla fakta, Malou von Siewerts eller liknande. Proppa dom med fakta och berätta om svensk sjukvårds bemötande. Vad tror ni om det?


    Vi har gjort det flera gånger men gör det gärna igen, tiden är kanske mer den rätta nu!

    Jag kommer åt allt på Werlabs.
  • mom2012

    AnnC känner igen din situation. Efter en vecka utan IL- dropp tog jag blodprover  igår som DrD inte tyckte bra om. Min kropp kämpar emot och nu ordinrad Dropp var 48.e tmma nu. Jag hade hoppats på varannan vecka....

  • AnnC
    mom2012 skrev 2015-11-03 07:49:45 följande:

    AnnC känner igen din situation. Efter en vecka utan IL- dropp tog jag blodprover  igår som DrD inte tyckte bra om. Min kropp kämpar emot och nu ordinrad Dropp var 48.e tmma nu. Jag hade hoppats på varannan vecka....


    Ja hoppas kunde man ju alltid göra eller hur ;) nä det är verkligen inte kul! Hur såg din fbc ut då? Hcg stiger som det ska iaf?
    Jag ska få svar på gårdagens fbc om nån timme här, har höga förväntningar eftersom jag faktiskt blivit rejält förkyld och då måste ju immunförsvaret ändå va lugnt tänker jag. Men vi får se! Slutar säkert med dropp ikväll ändå haha!!
  • trex2013

    En fundering, är det någon av er alla som börjat hos SERUM och sen också tagit hjälp av Dr D? Samarbetar de på ngt vis? Tänkte bara så det inte blir "livat" om man får olika läkemedelsordinationer från två läkare.

  • pink lily

    Började på serum, övergick till Dr Ds support. Som andra skrivit skiljer det sig en del mellan deras behandlingar, kanske blir det motstridiga ordinationer, tex ang antibiotika där den ena är mer restriktiv och den andra förordar långa kurer. Den enas behandling känns mer individuellt baserad, vilket kanske blir en kontrast mot ett mer standardiserat koncept. Man ska nog inte blanda in för många kockar i en behandling överhuvudtaget ...

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!