• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • PeeWee44
    Stina B skrev 2016-10-15 13:58:37 följande:

    Hej! Jag skulle gärna köpa grekiska Clexane om det finns ngn som har några över som ni inte kommer använda.

    Jag har Utrogestan, Cyklakur och en Humiraspruta om någon vill ha. Dr D sa att jag skulle ta dem hela graviditeten men här i forumet har jag sett att ni slutat med era mediciner och först när jag frågade så sa han att jag skulle sluta med Utrogestan och Cyklakur nästa dag , rakt av. Undrar vad som hänt om jag inte sett det här I tråden och frågat....

    Rätt onödigt att jag köpt mediciner för 9 månader när jag bara skulle ta dem i 4. Han är inte alltid så tydlig i sin kommunikation. Tar nu bara Prezolone, Baby aspirin och Clexane. Är jättetrött på att ta Clexane.

    Tacksam för hjälp med grekiska sprutor. Vill gärna bli av med lite mediciner också.


    Vi åker till Aten på lördag. Kan köpa hem åt dig om du vill. Hur går det för dig? Vilken vecka är du i nu?

    Kram
  • Solkattan

    Sammet: Varför vara totalt "ärlig".... jag körde en fuling och sa att det var inför äggdonation när vi gjorde embryodonation. Tycker inte de behöver veta exakt jämt...

    Stina: visst är det pest med fragminet/clexanet...? Clexanet upplever jag som mycket snällare än fragminet. Har stora knölar på magen efter fragminet. Och blåmärke som är 10-12 cm stort.

    Du ligger några veckor innan mig va?

    Nu veck 15+3 idag.. är lite obegripligt .. men varje dag känns som en seger... :)

    Man brukar väl säga att en 5000 enhets pregnyl går ut på ca 9 dagar... tror jag hört nåt om att en 1500 kan vara ute ur kroppen på 3-4 dagar. Tog också 3 st pregnyler vid insättning. Borde minnas vilken dag jag gjorde blodprovet.. ah... var det ca 9 dagar efter återföringen tro?

  • dreamz
    Solkattan skrev 2016-10-15 15:21:28 följande:

    Sammet: Varför vara totalt "ärlig".... jag körde en fuling och sa att det var inför äggdonation när vi gjorde embryodonation. Tycker inte de behöver veta exakt jämt...

    Stina: visst är det pest med fragminet/clexanet...? Clexanet upplever jag som mycket snällare än fragminet. Har stora knölar på magen efter fragminet. Och blåmärke som är 10-12 cm stort.

    Du ligger några veckor innan mig va?

    Nu veck 15+3 idag.. är lite obegripligt .. men varje dag känns som en seger... :)

    Man brukar väl säga att en 5000 enhets pregnyl går ut på ca 9 dagar... tror jag hört nåt om att en 1500 kan vara ute ur kroppen på 3-4 dagar. Tog också 3 st pregnyler vid insättning. Borde minnas vilken dag jag gjorde blodprovet.. ah... var det ca 9 dagar efter återföringen tro?


    Åh vad roligt att det går bra för er!

    Jag har juh fått ett test datum men det e på lördag nästa vecka å då går liksom inte ta blodprov hemma här på en helgdag men tänkte på att jag kunde kanske ta blodprovet på fredag dagen innan testdag eller blir det missvisande?

    Förresten e de någon som fått klåda på magen av pregnylen?

    Hehe Tycker oxå Clexane e pest här med.. Fast bättre än progestronet som jag får i rumpan varje kväll, asså ja gillar verkligen inte sprutor alls....
  • Stina B
    Solkattan skrev 2016-10-15 15:21:28 följande:

    Sammet: Varför vara totalt "ärlig".... jag körde en fuling och sa att det var inför äggdonation när vi gjorde embryodonation. Tycker inte de behöver veta exakt jämt...

    Stina: visst är det pest med fragminet/clexanet...? Clexanet upplever jag som mycket snällare än fragminet. Har stora knölar på magen efter fragminet. Och blåmärke som är 10-12 cm stort.

    Du ligger några veckor innan mig va?

    Nu veck 15+3 idag.. är lite obegripligt .. men varje dag känns som en seger... :)

    Man brukar väl säga att en 5000 enhets pregnyl går ut på ca 9 dagar... tror jag hört nåt om att en 1500 kan vara ute ur kroppen på 3-4 dagar. Tog också 3 st pregnyler vid insättning. Borde minnas vilken dag jag gjorde blodprovet.. ah... var det ca 9 dagar efter återföringen tro?


    Är i vecka 18. Fortfarande overkligt å lite orolig. Läste att vissa känner sparkar i v. 18. Nojat lite över att jag inte gör det. Ska bli skönt att få komma på ultraljud nästa vecka för att se att allt är bra. Nojade lite över att jag skulle sluta tvärt med Utrogestan och Cyklakur. Läskigt med förändringar. Litar på Dr. D men han har så mkt på sitt bord. Han kan ju göra misstag. Blanda ihop mig med ngn. Vem vet? Ska i alla fall bli skönt att ta nytt blodprov och göra ultraljud å få se att medicineringen funkar.
  • Sammet
    Solkattan skrev 2016-10-15 15:21:28 följande:

    Sammet: Varför vara totalt "ärlig".... jag körde en fuling och sa att det var inför äggdonation när vi gjorde embryodonation. Tycker inte de behöver veta exakt jämt...


     Ja, eftersom gamla läkaren redan sagt att det rörde sig om en embryodonation var det ju lite kört att mörka där :)

    Kör helst med öppna kort, men om det inte går så kan jag tänka mig att sy ihop en historia om äggdonation.
  • Savasana
    Stina B skrev 2016-10-15 13:58:37 följande:

    Hej! Jag skulle gärna köpa grekiska Clexane om det finns ngn som har några över som ni inte kommer använda.

    Jag har Utrogestan, Cyklakur och en Humiraspruta om någon vill ha. Dr D sa att jag skulle ta dem hela graviditeten men här i forumet har jag sett att ni slutat med era mediciner och först när jag frågade så sa han att jag skulle sluta med Utrogestan och Cyklakur nästa dag , rakt av. Undrar vad som hänt om jag inte sett det här I tråden och frågat....

    Rätt onödigt att jag köpt mediciner för 9 månader när jag bara skulle ta dem i 4. Han är inte alltid så tydlig i sin kommunikation. Tar nu bara Prezolone, Baby aspirin och Clexane. Är jättetrött på att ta Clexane.

    Tacksam för hjälp med grekiska sprutor. Vill gärna bli av med lite mediciner också.


    Jag har Innohep över. En motsvarighet till Clexane om du skulle vara intresserad av det.
  • MariaKojola

    Hej!
    Jag har en bakgrund med 7st ivf försök och har nu bestämt mig för att pröva något nytt. Har därför kontaktat dr D (läst så mycket positivt om honom här bland annat), och ska nu troligen ner om några veckor. Jag tänkte boka resa nu idag, men reagerade på något när jag gick igenom våra mail; är hans mailadress "sweden.lifeclinic@gmail.com?


    Jag har helt för mig att jag mailade den adress som fanns på deras hemsida, men reagerade först nu på att det stor såhär. Vi har ju haft konsultation och mailat flera gånger (och jag utgår ju från att det är honom jag pratat med), men ja, jag måste ändå fråga då jag reagerade på det och man läser om allt möjligt som händer. Så om någon vill kolla vad det står för adress från era matkonversationer med honom så vore det toppen! :) :) Tack!

  • PeeWee44
    MariaKojola skrev 2016-10-16 10:06:46 följande:

    Hej!

    Jag har en bakgrund med 7st ivf försök och har nu bestämt mig för att pröva något nytt. Har därför kontaktat dr D (läst så mycket positivt om honom här bland annat), och ska nu troligen ner om några veckor. Jag tänkte boka resa nu idag, men reagerade på något när jag gick igenom våra mail; är hans mailadress "sweden.lifeclinic@gmail.com?

    Jag har helt för mig att jag mailade den adress som fanns på deras hemsida, men reagerade först nu på att det stor såhär. Vi har ju haft konsultation och mailat flera gånger (och jag utgår ju från att det är honom jag pratat med), men ja, jag måste ändå fråga då jag reagerade på det och man läser om allt möjligt som händer. Så om någon vill kolla vad det står för adress från era matkonversationer med honom så vore det toppen! :) :) Tack!


    Hej,

    Det är samma mailadress som vi får mail från dr D.

    Han är fantastisk läkare, inte den bästa på att passa tider. Vi åker till Aten på lördag för vår första äd hos honom.

    Lycka till.

    Kram
  • UndrandeSökare

    Hej! MariaKojola! Välkommen till tråden !

    Köp gärna på dig mer av varje sort av medicinerna som Dr D vill du ska skaffa. Alla mediciner du behöver kan köpas receptfritt på apoteken i Aten. De vanligaste medicinerna är Baby Aspirin 100g,(motsvarande Trombyl) Clexane 6000ie,(motsvarande Fragmin) Prezolon 5mg,(motsvarande prednisolon) Intralipid 250ml, NaCl 100ml (koksalt att blanda med intralipiderna), Utrogestan 100 eller 200mg. (Progesteton som tas oralt eller vaginalt,).

    Man behöver ganska mycket mediciner, vissa här har köpt 30förpackningar av varje sort. Men apoteken har bara små lager - så man får springa runt till många apotek eller försöka hitta ett som vill beställa hem mediciner åt dig. Clexane och intralipid är beställningsvaror. Beställ och hämta dagen därpå.

    På helgerna kan det vara svårt att hitta öppna apotek.

    Alla sprutor, droppåsar, koksalt etc måste läggas i väskan du checkar in. Men tabletterna kan du ha i handbagaget. Ta gärna med dig en liten bagagevåg så kan du hålla koll så inte väskorna väger för mycket inför hemresan.

    Har du någon kompis som är sjuksköterska och vill hjälpa dig med droppsättningen så be att Dr D skriver ner på ett papper vad droppset och venflon heter på grekiska så behöver du bara visa upp det på apoteket.

    Annars finns det privata kliniker i Stockholm och

    Göteborg som kan sätta dropp mot avgift.

    Säg också till Dr D att du vill ha EU-recept på medicinerna. Med ett Eu-recept kan du lösa ut mediciner på apotek i Sverige. Men det kan vara krångligt och högkostnadskortet gäller inte, så man måste betala 109% av kostnaden. Därför kan det vara bra att handla på sig ordentligt i Aten.

    Många här itråden har bokat hotellrum nära Syntagmatorget, då hamnar man centralt och nära till både tunnelbana, resturanger och massor med apotek. De har ett rött eller grönt plus som skylt. Syns bra kvällstid. Från Syntagmatirget kan du åka tunnelbana till Dr Ds klinik. Lycka till i Aten !

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!