• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • MariaKojola

    Radar7 - jag har också funderat väldigt mycket på detta med KS. Inte för atf det är aktuellt just nu, men den dagen det blir det skulle ks kännas säkrare än naturlig förlossning, just pga att jag är livrädd för ev komplikationer som kan uppstå vid en förlossning o att ngt skulle gå fel med babyn. Sen är jag lite nervös över fragminet, och jag har då trott att ks är att föredra framför naturligt pga att det sker under betydligt mer kontrollerade former men där tyckte alltså dina läkare annorlunda?

    Hursom så borde detta verkligen vara mammans val (såvida det inte finns särskilda hälsoskäl som gör ngt omöjligt då) men inte ngt kostnadsfråga! Jag hoppas du får som du själv önskar!

  • pipperoni
    Vallmo78 skrev 2017-04-03 10:29:11 följande:

    Jag skulle behöva ta akut dropp i Göteborg idag, vart vänder man sig? Mailadress? Telnr? Otroligt tacksam över tips och råd.


    Hagakliniken 031-380 20 20 eller Barnmorskehuset 031-300 70 01 är de två jag har fått hjälp hos. Prova där!
  • Vallmo78

    Tusen tack!


    pipperoni skrev 2017-04-03 10:16:01 följande:

    Hagakliniken 031-380 20 20 eller Barnmorskehuset 031-300 70 01 är de två jag har fått hjälp hos. Prova där!


  • Jovita
    Radar7 skrev 2017-04-01 15:23:04 följande:

    Jag tippar på att du har bra immunförsvar, för jag är sällan eller aldrig sjuk, och det upptäcktes att jag har starka NK-celler (mördarceller) som går till attack mot främmande objekt. Väldigt glad för det - men inte i detta fallet. :)

    Så jag fick Neupogen. En spruta i Sverige kostar nästan 1.000 kr, och varade i 4 dagar. Detta tog jag 2 veckor före samt fram till v 11. Tror det gjorde susen.

    Sen hade jag kortison till v 13, Intralipid-dropp i samband med insättning samt varje vecka efter till v 12. Detta tillsammans med Trombyl och Fragmin samt Vibramycin och Serrapeptase efter hysteroskopi i 3 veckor innan insättning.

    Kanske är det t.o.m så att flera missfall hade kunnat undvikas med hjälp av medicin i början, även i naturliga fall, för tror inte alltid det är som läkarna avfärdar fel på fostret utan kvinnan kanske har starkt immunförsvar? Fast varför stöta bort sitt eget ägg eg.? Ja, man är ju bara en lekman i ämnet =)


    Det känns som att jag har samma problem som du. Hoppas att de kan hjälpa mig med det :) ska göra utredningen i juni, få se vad doktor tycker. Hade du fått missfall innan eller varför sökte du hjälp? Tack för svaret :)
  • UndrandeSökare
    Mila skrev 2017-04-03 10:21:53 följande:

    När börjar man med Trombyl?


    Går du hos Dr D? Isåfall följ din behandlingsplan. Där står när man ska börja med alla olika mediciner. Vanligtvis börjar man med Trombyl samtidigt som man börjar med Fragmin.
  • MissWe
    MariaKojola skrev 2017-04-01 09:31:16 följande:

    För mig har det gått både bra och dåligt, men mest bra ändå. Hade mitt ul i förrgår och visst fanns där en liten krabat som låg o viftade. Var ju helt otroligt att se, men man kan väl kort sammanfattat säga att all oro (och förväntan och besvikelse) från dom senaste årens kamp kom ikapp mig då och jag kraschade lite känslomässigt. Har aldrig tidigare varit psyiskt ostabil (vilket väl är konstigt med allt alla vi som kämpar på måste gå igenom) men nu var det lite som att allt kom på en gång istället, när jag slutligen fick kvittot på att det kanske faktiskt kommer gå vägen den här gången. Mycket märkligt men jag tar det som det kommer och tänker att det kanske är bra att kroppen får vara lite svag en stund när man varit stark så länge. (Jag har kört på utan paus eller uppehåll under hela ivf tiden.) Och ja, v 11 nu. Och nu väntar NIPT test som bara MÅSTE vara bra. Men det har jag bestämt att det är.

    Och till UndrandeSökare, hållet tummarna för dig!!

    Och såklart till alla ni som ruvar, är gravida eller trasslar med blödningar. Heja heja heja era ägg!! <3 <3


    Vad underbart att läsa! Stort grattis!! 


    Förstår din känslosamhet helt och fullt - det är en helt omänsklig påfrestning vi går igenom här. 


    Jag håller tummar och tår för att NIPT testet är bra, och önskar dig all lycka! Må nu veckorna flyga iväg och må du få en fantastisk graviditet. 


     

  • Missne

    Jag skulle bli igångsatt två veckor innan BF p g a att ÄD och över 40 och förstföderska =högrisk. Efter 5 dagar med försök att sätta igång (inget hände trots att de använde allt som fanns att tillgå) mig så bestämdes att det skulle bli kejsarsnitt. Jag tog både fragmin och trombyl men fick bara låta bli att ta fragminen samma dag som kejsarsnittet. Minns inte om jag slutade med trombylen lite tidigare, har ett svagt minne av det. Jag blödde väldigt lite vid snittet så det gick bra. Fragmin håller ju bara i ett dygn. Det är ju därför man måste ta ny spruta varje dag.

    Om din barnmorska står på din sida borde inte hon få yttra sig om det så att du kan få igenom det?

    Radar7 skrev 2017-04-02 21:58:40 följande:


    Toppen AnnC.   Efter kejsarsnitt sa en läkare att det blir Fragmin 6 veckor efteråt också, det är nästan större risk för blodpropp då ja.
    Jag får alltid höra som äldre förstföderska med äggdonation att jag är högrisk, och kan få havandeskapsförgiftning, blödningar, högt blodtryck (fick jag och medicinerar för) etc... så när jag nämnde att jag av olika anledningar vill ha kejsarsnitt, så får jag höra av barnmorskor och läkare att det är bättre gå den naturliga vägen än att operera. Annars blir det psykolog och Aurora-gruppen snacka av sig.
    Jag förstår dem, men anser ändå att det borde vara var och ens val. De säger att när man går på Fragmin, Trombyl och Trandate så är det inte bäst att operera. Men det kan man väl fasa ut innan tänker jag. Känns lite som Landstinget vill spara pengar då snitt är dyrare.
    Jag läste att nånstans över 40-45 går en gräns då det faktiskt är säkrare för barn och moder att snitta än att föda vaginalt. När jag säger det så blir de tysta och har inga argument, så det kanske ligger nåt i det?
    Är inte rädd för smärtan men att det inte ska gå bra.

    Penny, min akupunktör samt barnmorskan som gjorde KUB hävdar bestämt att jag skall ha kejsarsnitt.

    Hur har ni andra resonerat?


  • mom2012

    Jag har:

    * prontogest injektioner 100mg/ml om någon behöver. Jag har 7 askar och det är 3 ampuller i varje

    * mänder av lutinus om någon behöver.

    *påbörjad burk med Agnus castus

    skicka pm :)

  • lill111
    mom2012 skrev 2017-04-04 15:13:26 följande:

    Jag har:

    * prontogest injektioner 100mg/ml om någon behöver. Jag har 7 askar och det är 3 ampuller i varje

    * mänder av lutinus om någon behöver.

    *påbörjad burk med Agnus castus

    skicka pm :)


    Hej, köper gärna dina prontogest!!
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!