• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Vallmo78

    Stort tack för ditt kommentar. Så mycket kunskap finns här hos er. Så härligt att ha en bra klinik som verkligen bryr sig om en. Det hjälper en så mycket med ens oro.


    UndrandeSökare skrev 2017-04-14 09:44:26 följande:

    Vallmo78- Innan insättning och efter insättning hos AvaRiga så tog jag Progynon 1 tabl 3 ggr dagligen. Efter insättningen fick jag min koordinators mobilnr och blev tillsagd att höra av mig när som helst oavsett tid på dygnet vid blödningar/spotings eller andra symtom.

    Några dagar efter insättning på kvällen började jag få spottings, skickade då direkt sms till kordinatorn och blev då tillsagd att ta en extra tablett den kvällen. Sen från och med nästa morgon ändra doseringen till 2 tabletter morgon och 2 tabletter kväll. Alltså 4 tabletter dagligen. Jag gjorde så och alla blödningar/spottings försvann ! Nu har jag inga blödningar alls !!! Spottingen berodde alltså på östrogenbrist !!!! Så skönt att gå hos en bra klinik som har koll ! Kan verkligen rekommendera AvaRiga !

    När det gäller valet mellan Lutinus och Utrogestan, så skulle jag aldrig tveka - jag rekommenderar absolut Utrogestan ! Så har du det hemma byt och testa ! Utrogestan är vita små runda bollar som man trycker in med fingret. Kladdar inte alls som Lutinus gör !!! Enligt AvaRiga ska man endast ta Utrogestan Vaginalt och samma dos som Lutinus. Jag tar Utrogestan 100mg 2st tabletter 3 gånger dagligen alltså 6st totalt per dag.

    Ta det inte oralt (man kan bli mycket yr i huvudet då, det blev jag när jag testade det vid en tidigare graviditet).

    Lycka till !


  • UndrandeSökare

    Vallmo - Ja, funderar du på att byta klinik i framtiden kan jag absolut rekommendera AvRiga. Man får svar direkt av koordinatorn och de bryr sig verkligen om sina patienter.

    Hos Dr D kände man sig ofta bortglömd, fick vänta länge på svar eller fick inget svar alls !

    Eller i värsta fall fick ett dåligt svar

    Det är helt klart en jättestor brist att Dr D jobbar ensam, han hinner inte med alla patienter själv....

    Nu känns det att kliniken har jättekoll på mig och min situation och de gör allt för att hjälpa till snabbt och på rätt sätt. Som en bra klinik ska vara

    Hoppas du blir hjälpt av mina tips om Progynon och Utrogestan !

    Ha en bra Påsk !

  • lill111
    UndrandeSökare skrev 2017-04-15 08:43:25 följande:

    Vallmo - Ja, funderar du på att byta klinik i framtiden kan jag absolut rekommendera AvRiga. Man får svar direkt av koordinatorn och de bryr sig verkligen om sina patienter.

    Hos Dr D kände man sig ofta bortglömd, fick vänta länge på svar eller fick inget svar alls !

    Eller i värsta fall fick ett dåligt svar

    Det är helt klart en jättestor brist att Dr D jobbar ensam, han hinner inte med alla patienter själv....

    Nu känns det att kliniken har jättekoll på mig och min situation och de gör allt för att hjälpa till snabbt och på rätt sätt. Som en bra klinik ska vara

    Hoppas du blir hjälpt av mina tips om Progynon och Utrogestan !

    Ha en bra Påsk !


    Hej! Det är väldigt viktigt att identifiera först vad man har för bekymmer innan man beslutar om klinik!!

    Har man tydliga immunologiska besvär är dr D absolut den bästa! Oavsett om man får vänta en dag extra el så!!

    Jag vet många som varit på ava Riga och gjort ÄD tex fler tal ggr och inte fått ett levande fött barn, men sedan vänt dig till dr D för specifik medicinering kring immunologi och lyckats på första försöket eftersom han behandlar utifrån immunologiska bekymmer - du/ni hade ju inte det (DNA - fragemenrering, om jag uppfattade rätt?)såklart man då inte rekommenderar dr D då...

    Som sagt, det jag vill säga är att det är viktigast identifiera sina bekymmer först, sedan val av klinik för att få en anpassad behandling utifrån ens egna problematik!
  • NinaCamilla

    Håller med Lill! Om jag hade lyssnat på Serum (armé med administrativ personal och bra kommunikation), hade vi gjort dubbeldonation eftersom de vägrade till slut hjälpa oss. Troligtvis hade vi lyckats på det sättet men vi vände oss till dr d istället. Vi ville ha en genetisk föräldrar eftersom vi har inga problem med simmare. Han har en teori att mannens simmare kan skapa immunattack efter insättning hos mig - problematiken var inte varken simmare eller min kropp utan immunologiska problem. Jag kan säga att javisst har han mycket att göra men när man har akuta problem, återkommer han med ett personligt svar. Bästa är att känna efter vad är problemet och sedan välja klinik. Tyvärr ska kliniker tjäna sina pengar oxå och de ger råd som funkar de flesta. Ibland får man gå genom några kliniker innan man hittar rätt (7 år, 13 insättningar och 6 donatorer, 4 hysteroskopi, 2 laproskopi). Det som passar mig, passar inte nödvändigtvis dig och tvärtom.

  • lill111
    NinaCamilla skrev 2017-04-15 11:08:47 följande:

    Håller med Lill! Om jag hade lyssnat på Serum (armé med administrativ personal och bra kommunikation), hade vi gjort dubbeldonation eftersom de vägrade till slut hjälpa oss. Troligtvis hade vi lyckats på det sättet men vi vände oss till dr d istället. Vi ville ha en genetisk föräldrar eftersom vi har inga problem med simmare. Han har en teori att mannens simmare kan skapa immunattack efter insättning hos mig - problematiken var inte varken simmare eller min kropp utan immunologiska problem. Jag kan säga att javisst har han mycket att göra men när man har akuta problem, återkommer han med ett personligt svar. Bästa är att känna efter vad är problemet och sedan välja klinik. Tyvärr ska kliniker tjäna sina pengar oxå och de ger råd som funkar de flesta. Ibland får man gå genom några kliniker innan man hittar rätt (7 år, 13 insättningar och 6 donatorer, 4 hysteroskopi, 2 laproskopi). Det som passar mig, passar inte nödvändigtvis dig och tvärtom.


    Precis Ninacamilla! Du/ni är ju ett bra exempel på det:) är såå undebsrt roligt att ni till slut lyckades:)) är så glad för er skull följt dug så länge nu - vi är inne på sjätte året nu..

    ... skam den som ger sig... trägen vinner :) stor kram!
  • Mila

    Ser att det är många som pratar om Trak och Tpo prover. Jag har nyss tagit TSH och t4 som såg jätte bra ut. 1,3 i TSH, hade 2,5 för ett år sedan. Behöver man då ta Trak och Tpo? Det är väl bara om man har dåliga värden på de andra?


    Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ MF i juni, MA i december ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
  • UndrandeSökare

    Mila - Har du sköldkörtelsjukdom och äter Levaxin? Isåfall är det mycket relevant att få mäta Trak och Tpo. (Antikroppar mot sköldkörteln).

    Du måste inte ta Trak och Tpo, det tar man om man misstänker att man har sköldkörtelsjukdom och antikroppar mot sköldköreln. Men däremot är det jättebra om du tar T3, inte bara Tsh och T4.

    T3 visar hur hög nivå aktivt hormon det finns i kroppen, därför är det intressant.

    Vill du ta prover men din läkare inte är hjälpsam så kan du själv ta prover genom wwww.werlabs.se Gå in på deras hemsida så ser du på vilka orter de finns och hur man bokar in prover. Använder du rabattkoden "LCHF" så blir det billigare

    Lycka till.

  • Mila
    UndrandeSökare skrev 2017-04-18 14:41:41 följande:

    Mila - Har du sköldkörtelsjukdom och äter Levaxin? Isåfall är det mycket relevant att få mäta Trak och Tpo. (Antikroppar mot sköldkörteln).

    Du måste inte ta Trak och Tpo, det tar man om man misstänker att man har sköldkörtelsjukdom och antikroppar mot sköldköreln. Men däremot är det jättebra om du tar T3, inte bara Tsh och T4.

    T3 visar hur hög nivå aktivt hormon det finns i kroppen, därför är det intressant.

    Vill du ta prover men din läkare inte är hjälpsam så kan du själv ta prover genom wwww.werlabs.se Gå in på deras hemsida så ser du på vilka orter de finns och hur man bokar in prover. Använder du rabattkoden "LCHF" så blir det billigare

    Lycka till.


    Okej. Tack. Nej jag har inget fel på sköldkörteln, vad jag vet. Har tagits tsh och t4 ett antal gånger senaste 2 åren men bra provsvar.

    Jag ska höra med läkaren när mensen kommer när jag ska ringa in, hoppas att få svar på kromosonprov då med.
    Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ MF i juni, MA i december ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
  • Upprepade missfall

    Hej igen.

    Ätit prednisolon i ca en vecka nu.

    Har idag börjat må väldigt mäkligt o börjar undra om de har med det att göra. Men biverkningarna borde väl kommit redan efter någon dag kan jag tycka..?

    Någon mer som fått problem med att känna sig svimfärdig och svag i kroppen, samt illamående av prednisolonen? Har även frossa o kallsvettas till och från. Vet inte om jag bara är sjuk eller om de är en väldigt dålig reaktion på medicinen.

    Någon annan som fått liknande?

  • UndrandeSökare

    Upprepade missfall -Alla tål inte Prednisolon. Jag fick tex hjärtklappning och skakande händer efter en tid, så jag fick sluta med dem. Dr D satte mig på annan medicin istället.

    Hör genast av dig till läkaren som skrivit ut medicinen åt dig och berätta föreslår jag !

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!