• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Sammet
    Missne skrev 2017-06-19 20:38:43 följande:
    Ursäkta sent svar. Har inte varit inloggad på datorn pålänge. JAg har nu kollat och jag har en hel låda med 10 st 250 ml-påsar. De gick ut i mars 2017. Är du intresserad så skicka ett PM
    PM-skickat :D
  • Sammet
    Missne skrev 2017-06-19 20:38:43 följande:
    Ursäkta sent svar. Har inte varit inloggad på datorn pålänge. JAg har nu kollat och jag har en hel låda med 10 st 250 ml-påsar. De gick ut i mars 2017. Är du intresserad så skicka ett PM
    Bugger, pm landade i en 404a "den här medlemmens information är privat",kan du testa att pm-a mig? :)
  • MoM11

    Hej
    Nu har jag varit hos D igen och i måndags gjorde jag FET med två fina blastocyster. Medicinerad cykel med Synarela och progynon, insättningen 19 dagar efter jag började med progynon.
    Det var strapatsrikt då jag drabbades av matförgiftning och det var på håret att vi fick ställa in. Oroar mig för hur detta påverkar, om jag lyckats ta upp medicinerna och dessutom har jag nu ätit väldigt lite sedan i lördags, dvs känner mig inte alls i balans.
    Transfern gick bra, jag blödde inget vilket jag ibland gjort tidigare. Men efter ca ett dygn fick jag en blödning. Implantationsblödning hoppades jag såklart men den är fortfarande kvar (ca 30 h nu) och den är inte bara som spottings utan röd och ganska riklig. Mer som början av mens.
    Några frågor till er kloka.
    Har någon annan haft en riklig blödning på rd1 med 5dagars?
    Jag funderar också på om insättningen gjordes för sent. När jag mätte slemhinnan på dag 8 var den redan 8,5. Nu när D mätte den var den 8,2. Tycker det är konstigt om den blivit tunnare. Men mitt förra FET gjordes också på samma cykeldag. Då blev jag gravid men fick MF 5+0.
    Så jobbigt med all denna oro.

  • MoM11

    Hej igen

    Der blev världens kortaste ruvning, knappt hunnit börja hoppas. Det jag hoppades var implantationsblödning som började på RD1 var nog början på mens. Har riklig blödning nu. Jag tror timingen mlssbedömdes. Jag hade en follikel på 11 mm på ultraljudet dag 9 men både svenska gyn och D sa att det inte var något att oroa sig för. De tyckte inte jag behövde ultraljudet som var planerar en vecka tidigare. Slemhinnan var redan då 8,5. 3-4 dagar senare hade jag äl känningar. Frågade D om det. Men det var högst osannolikt. Så lätt att vara efterklok men åh vad jag ångrar att jag inte gockboch kollade. Håller med om att det vore konstigt men kan der ha varit något med dosen progynon (tog mycket lägre denna gång), att jag trots allt inte var helt nedreglerad eller att jag sv någon anledning inte lyckades ta upp Synarelan? Känns osannolikt att mensen kan börja redan på RD 1, om allt är normalt.

    Jag som var glad att transfern blev av trots matförgiftning, gissa om jag önskar den inte blivit det. Mina två finaste embryon som var från ett helt år sedan. Guld värda och nu bortkastade.

    Att de inte ens fick en chans.

    Längesen jag var såhär ledsen.

  • blåvingen

    Mom11

    Så ledsen för din skull. Vad säger Dr D?

    När du inte var tillräckligt nedreg?

    Är hos Dr Gorgy och skall ta första LIT hos honom har gjort en gång på Serum.

    Har sett debatten här på FL huruvida IL motverkar eller underlättar implantation.

    Jag har tidigt gjort NK panelen där man ser hur bra NK cellerna svarar på Ivig och IL. Det gör att jag har egen kunskap om hur min kropp svarar på detta. Jag har alltid haft bättre värden på ivig men får lite förbättring av täta IL . Så det blir nog till att ta till det tyngre artelleriet!

    Dr Gorgy använder fler mediciner för att mildra immunsystemet, bl.a. Prograf, tacrolimus, som används vid ex njurtransplantation.

    Vill även för de som genomgår svårigheter med Äd att kolla en extra gång på LAD panelen.

    Har man inte antikroppar mot mannens spermier så blir det största möjliga motstånd varje gång hos immunsystemet, som då avhjälps med Ex IL och Neupogen som ex Dr D använder. Men ibland kan tyngre verktyg behövas !!

    Ibland kan jag bli förvånad att ex Serum som är immunorienterade inte använder fler verktyg då man använder en del av immunologiska tester.

  • blåvingen

    Mom11

    Kanske en dum fråga, men varför inte extra progstöd efter ET i form av injektioner eller utrogestan?

    Nu när semestertider närmar sig för många. De flesta av immunmediciner går att få tag på förutom, just utrogestan och prog injektioner .

    Men dessa kan köpas receptfritt i ex Spanien.

    Tänk även på att IL i viss mån fungerar som lugnande för immunförsvaret som kortison ex pred medan ex Ivig ges som extra antikroppar då ens egna inte riktigt räcker till. Förut lade jag upp en animerad bild över detta. Då fettemulsionen är som en hinna och hindrar farlig kommunikation.

    En annan sak är att även om NK celler inte visar att de är förhöjda på blodprov så kan man göra uterine biopsy.

  • mom2012
    MoM11 skrev 2017-06-21 18:34:28 följande:

    Hej

    Nu har jag varit hos D igen och i måndags gjorde jag FET med två fina blastocyster. Medicinerad cykel med Synarela och progynon, insättningen 19 dagar efter jag började med progynon.

    Det var strapatsrikt då jag drabbades av matförgiftning och det var på håret att vi fick ställa in. Oroar mig för hur detta påverkar, om jag lyckats ta upp medicinerna och dessutom har jag nu ätit väldigt lite sedan i lördags, dvs känner mig inte alls i balans.

    Transfern gick bra, jag blödde inget vilket jag ibland gjort tidigare. Men efter ca ett dygn fick jag en blödning. Implantationsblödning hoppades jag såklart men den är fortfarande kvar (ca 30 h nu) och den är inte bara som spottings utan röd och ganska riklig. Mer som början av mens.

    Några frågor till er kloka.

    Har någon annan haft en riklig blödning på rd1 med 5dagars?

    Jag funderar också på om insättningen gjordes för sent. När jag mätte slemhinnan på dag 8 var den redan 8,5. Nu när D mätte den var den 8,2. Tycker det är konstigt om den blivit tunnare. Men mitt förra FET gjordes också på samma cykeldag. Då blev jag gravid men fick MF 5+0.

    Så jobbigt med all denna oro.


    Men gud va tråkigt. Men lite slarvigt av dr d att inte ha bättre koll. Han borde sett att äggstockarna va aktiva vid återföring och blåst av. En flygbiljett kan man köpa ny men inte detta/dessa ägg.

    Om man är nedreglerad korrekt ska det inte kunna hända. En aktiv äggblåsa ska tömmas innan start så att hormoner inte produceras. Eller vänta ut 1 cykel och se om den försvinner.

    Så ledsen för din skull. Verkligen. Du har haft så mycket stök så det räcker.

    Styrkekram
  • MoM11

    Hej

    Har pratat med D. Han säger att äggstockarna var lugna och att slemhinnan var fin vid insättning. 11 mm follikeln såg han inte till. Han säger att jag inte kan ha ägglossat. Däremot tror han att det jag trodde var matförgiftning var någon immunologisk infektion i tarmen. Tydligen hade mina E2 och progesteronnivåer gått i botten då han tog proverna vid FET trots att de varit bra 3 dagar tidigare. Han tror jag inte kunde ta upp tabletterna pga detta .Sen tror han att jag fick implantation och att livmodern sedan "exploderade" på motsvarande sätt han tror den gjorde sist (iv5+0 som jag kom toll sist) men att det gick snabbare denna gång, möjligen pga graviditeten sist - att kroppen blivit än mer aggressiv. Han nämnde även att jag kan vara "allergisk" mot mannens sperma. Vet inte hir vi ska gå vidare i så fall, om vi tex ska testa LIT. Han vill också att jag vilar 3 månader nu. Sen lutar det åt en sista stimulering hos honom (om någon har Menopur säg gärna till). Förhoppningsvis får vi några fler embryon då, annars har vi de två sista. Efter detta får jag nog inte med mig mannen på fler försök. Känns så fruktansvärt snopet efter den långa uppladdningen inför FET att det var över så oerhört fort. Blödningen är över nu och nu vet jag inte om det var den "riktiga" blödningen och jag ska börja hålla utkik efter ägglossning om någon vecka, eller om det kommer ytterligare en blödning framåt testdagen eller senare. Cykeln brukar balla ur lite grann efter en insättning för min del så det återstår väl att se.

    Nu blir det till att försöka hitta ett sätt att njuta av sommar och ledighet utan att älta och tänka på vad som kunde ha varit. Just nu känns det svårt, och det känns även svårt att vara hoppfull inför framtiden, efter dessa 13 embryon vi satt in hittills.

  • lill111
    MoM11 skrev 2017-06-25 19:17:50 följande:

    Hej

    Har pratat med D. Han säger att äggstockarna var lugna och att slemhinnan var fin vid insättning. 11 mm follikeln såg han inte till. Han säger att jag inte kan ha ägglossat. Däremot tror han att det jag trodde var matförgiftning var någon immunologisk infektion i tarmen. Tydligen hade mina E2 och progesteronnivåer gått i botten då han tog proverna vid FET trots att de varit bra 3 dagar tidigare. Han tror jag inte kunde ta upp tabletterna pga detta .Sen tror han att jag fick implantation och att livmodern sedan "exploderade" på motsvarande sätt han tror den gjorde sist (iv5+0 som jag kom toll sist) men att det gick snabbare denna gång, möjligen pga graviditeten sist - att kroppen blivit än mer aggressiv. Han nämnde även att jag kan vara "allergisk" mot mannens sperma. Vet inte hir vi ska gå vidare i så fall, om vi tex ska testa LIT. Han vill också att jag vilar 3 månader nu. Sen lutar det åt en sista stimulering hos honom (om någon har Menopur säg gärna till). Förhoppningsvis får vi några fler embryon då, annars har vi de två sista. Efter detta får jag nog inte med mig mannen på fler försök. Känns så fruktansvärt snopet efter den långa uppladdningen inför FET att det var över så oerhört fort. Blödningen är över nu och nu vet jag inte om det var den "riktiga" blödningen och jag ska börja hålla utkik efter ägglossning om någon vecka, eller om det kommer ytterligare en blödning framåt testdagen eller senare. Cykeln brukar balla ur lite grann efter en insättning för min del så det återstår väl att se.

    Nu blir det till att försöka hitta ett sätt att njuta av sommar och ledighet utan att älta och tänka på vad som kunde ha varit. Just nu känns det svårt, och det känns även svårt att vara hoppfull inför framtiden, efter dessa 13 embryon vi satt in hittills.


    Åhhh, så himla tråkigt mom11!!! Vad ledsen jag blir:(( trodde så på er denna gång!!!

    Är ju så knepigt, när det har fungerat en gång och nu så jättesvårt att nr 2 ska bli till, vi siter ju i samma båt:(!

    hoppas ni orkar samla kraft mot nya försök till hösten...

    Det försöker vi nu göra..

    Jag har gonal-F här om du vill ha!! Stor varm kram!!
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!