• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • astmatiker

    Det är det jag inte riktigt vet. Vill gärna höra hur andra gjort. Känner mig ambivalent. Å ena sidan vill jag inte ta mediciner för länge i onödan om det inte behövs men är också rädd att sluta för tidigt. Har inte heller tillräckligt med medicin för att ta så länge den här gången.

  • UndrandeSökare
    astmatiker skrev 2019-04-04 21:56:07 följande:

    Det är det jag inte riktigt vet. Vill gärna höra hur andra gjort. Känner mig ambivalent. Å ena sidan vill jag inte ta mediciner för länge i onödan om det inte behövs men är också rädd att sluta för tidigt. Har inte heller tillräckligt med medicin för att ta så länge den här gången.


    Tog du några intralipiddropp under förra graviditeten?
  • UndrandeSökare
    astmatiker skrev 2019-04-04 21:56:07 följande:

    Det är det jag inte riktigt vet. Vill gärna höra hur andra gjort. Känner mig ambivalent. Å ena sidan vill jag inte ta mediciner för länge i onödan om det inte behövs men är också rädd att sluta för tidigt. Har inte heller tillräckligt med medicin för att ta så länge den här gången.


    Tog du några intralipiddropp under förra graviditeten?
    astmatiker skrev 2019-04-04 15:52:11 följande:

    Blåvingen: vad intressant det låter med LDN. Har du frågat din IVF-läkare om de hört något om detta?

    Sen undrar jag om ni som går hos Dr D nu kan berätta vilken dos prednisolon han brukar förskriva och hur länge han brukar rekommendera att man tar det under graviditeten? Jag har gjort ÄD i Ryssland och enligt deras behandlingsplan trappar man ut direkt efter insättning och sen slutar man vid v.6. Jag känner mig inte trygg med det så skulle gärna höra hur andra gjort.

    Tack på förhand!


    Doserna Dr D brukar ordinera ligger mellan 15mg och uppåt 25-35mg och i vissa fall högre. Hur länge man behöver ta pred verkar vara väldigt olika, vissa tar det till i slutet av graviditeten och några har fått tagit det till efter förlossningen. Dr D verkar vara väldigt mycket för att ta kortison länge. Tyvärr kan det leda till att man sen blir kortisonberoende och får mycket problem när man ska trappa ner och sluta.

    Försök hitta nån svensk läkare som vill skriva ut prednisolon åt dig föreslår jag. Låter som alldeles för tidigt att sluta med pred i v.6 som AvaPeter vill att du ska göra.
  • astmatiker

    Tack Undrande sökare. Jag tog inga intralipider förra gången. Jag använde mig dock av Dr Ds support när vi gjorde vanliga IVF-försök här hemma i Sverige men vid de sista två försöken så sa Dr D att mitt immunförsvar var stabilt och att det nog kanske var äggkvaliteten som var för dålig. Det var då vi började fundera på ÄD. Valde då att släppa Dr D eftersom jag var så trött på alla dropp och blodprover. Men tror ändå prednisolon är bra för mig.

    Om någon skulle ha prednisolon över som ni inte behöver så hör gärna av er till mig!

  • UndrandeSökare
    astmatiker skrev 2019-04-05 08:32:31 följande:

    Tack Undrande sökare. Jag tog inga intralipider förra gången. Jag använde mig dock av Dr Ds support när vi gjorde vanliga IVF-försök här hemma i Sverige men vid de sista två försöken så sa Dr D att mitt immunförsvar var stabilt och att det nog kanske var äggkvaliteten som var för dålig. Det var då vi började fundera på ÄD. Valde då att släppa Dr D eftersom jag var så trött på alla dropp och blodprover. Men tror ändå prednisolon är bra för mig.

    Om någon skulle ha prednisolon över som ni inte behöver så hör gärna av er till mig!


    Jag kan inte inboxa dig, kan du inboxa mig?
  • Skogskantarellen

    Tacksam för tips! 

    Jag har i de två föregående cyklarna tagit högdos östrogen för att tjocka på slemhinnan. Men det har aldrig blivit tillräckligt tjock och jag har varit tvungen att avbryta embryoåterföringar. 

    Denna cykel har jag helt låtit bli alla östrogenpreparat och inväntar en hysteroskopiremiss. Och så mitt i allt gjorde jag ett ultraljud på cykeldag 10 häromdagen och det visade att min slemhinna är 8,3 mm. Den har inte ens kommit upp i 6 mm med östrogentillskott. Nu till frågan om jag ska återföra ett embryo nu på torsdag eller inte. Jag har inte tagit ngr kostisontabletter denna cykel eller Intralipid. En del av mig vill köra en omgång i en så naturlig cykel som möjligt. Samtidigt vill jag inte slösa med fina embryon. Vad hade ni gjort? 

    Mvh 

  • UndrandeSökare
    Skogskantarellen skrev 2019-04-05 14:45:33 följande:

    Tacksam för tips! 

    Jag har i de två föregående cyklarna tagit högdos östrogen för att tjocka på slemhinnan. Men det har aldrig blivit tillräckligt tjock och jag har varit tvungen att avbryta embryoåterföringar. 

    Denna cykel har jag helt låtit bli alla östrogenpreparat och inväntar en hysteroskopiremiss. Och så mitt i allt gjorde jag ett ultraljud på cykeldag 10 häromdagen och det visade att min slemhinna är 8,3 mm. Den har inte ens kommit upp i 6 mm med östrogentillskott. Nu till frågan om jag ska återföra ett embryo nu på torsdag eller inte. Jag har inte tagit ngr kostisontabletter denna cykel eller Intralipid. En del av mig vill köra en omgång i en så naturlig cykel som möjligt. Samtidigt vill jag inte slösa med fina embryon. Vad hade ni gjort? 

    Mvh 


    Du kan ju testa att göra som Hjärtefröjd gjorde och börja med alla mediciner vid plus. Det gick bra för henne. Sök bakåt i tråden så hittar du hennes gamla inlägg. Hon var aktiv 2012-2015 tror jag.
  • Solhällan
    Skogskantarellen skrev 2019-04-05 14:45:33 följande:

    Tacksam för tips! 

    Jag har i de två föregående cyklarna tagit högdos östrogen för att tjocka på slemhinnan. Men det har aldrig blivit tillräckligt tjock och jag har varit tvungen att avbryta embryoåterföringar. 

    Denna cykel har jag helt låtit bli alla östrogenpreparat och inväntar en hysteroskopiremiss. Och så mitt i allt gjorde jag ett ultraljud på cykeldag 10 häromdagen och det visade att min slemhinna är 8,3 mm. Den har inte ens kommit upp i 6 mm med östrogentillskott. Nu till frågan om jag ska återföra ett embryo nu på torsdag eller inte. Jag har inte tagit ngr kostisontabletter denna cykel eller Intralipid. En del av mig vill köra en omgång i en så naturlig cykel som möjligt. Samtidigt vill jag inte slösa med fina embryon. Vad hade ni gjort? 

    Mvh 


    Hej!

    Wow vilken skillnad och vad konstigt. (Låter som att du inte reagerar på tillsatt östrogen utan bara kroppseget.)

    Hade det varit jag hade jag (som också har problem m tunn slemhinna) hade jag passat på att köra på transfer denna cykeln, om läkaren hade godkänt det. Du kan ju fråga din läkare om du kan börja m kortison i början av nästa vecka. Du kan nog också be stt få intralipid i samband med transfern om du önskar det. Lycka till!!
  • Skogskantarellen
    Solhällan skrev 2019-04-05 17:38:03 följande:

    Hej!

    Wow vilken skillnad och vad konstigt. (Låter som att du inte reagerar på tillsatt östrogen utan bara kroppseget.)

    Hade det varit jag hade jag (som också har problem m tunn slemhinna) hade jag passat på att köra på transfer denna cykeln, om läkaren hade godkänt det. Du kan ju fråga din läkare om du kan börja m kortison i början av nästa vecka. Du kan nog också be stt få intralipid i samband med transfern om du önskar det. Lycka till!!


    Tack för svar. Beslutat att köra på. :) Började med kortison idag och ska köra Intralipid till helgen första dosen. :)
  • Ulri
    Solhällan skrev 2019-04-05 17:38:03 följande:

    Hej!

    Wow vilken skillnad och vad konstigt. (Låter som att du inte reagerar på tillsatt östrogen utan bara kroppseget.)

    Hade det varit jag hade jag (som också har problem m tunn slemhinna) hade jag passat på att köra på transfer denna cykeln, om läkaren hade godkänt det. Du kan ju fråga din läkare om du kan börja m kortison i början av nästa vecka. Du kan nog också be stt få intralipid i samband med transfern om du önskar det. Lycka till!!


    Håller med, kör på transfer om det går ixh gör IL dropp vid transfern. Jag kan säga att jah får aldrig så tjock slemhinna när jag tar östrogenpreparat som vid naturlig cykel. Vissa kroppar kan inte ta upp det bra eller sim för mig så funkade det några år men sen kom jag aldrig upp mer. Funderar iofs om det var pga all död vävnad penny hittade i min livmoder som va rproblemet för slemhinNan.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!