• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • cooco
    UndrandeSökare skrev 2019-06-25 10:36:33 följande:
    Info Ang om du ska göra hysto hos Serum:

    Här har jag klistrat in infon jag la in i Atentråden i november 2018 efter att jag hade gjort Hysto hos Serum i Aten:

    Jag har gjort hysto på Mitera sjukhuset genom Serum och allt har gått bra. De tog bort slemhinna och gjorde implantationssnitt. Vi bodde i ett lägenhetshotell som ligger mycket nära Mitera. Efter hyston tog vi buss 550 från Mitera till Serum och pratade med kirurgen och Penny.

    Efter vi lämnat Serum blev det lunch på resturang nära Serum och vi tog buss X95 till flygplatsen för hemresa med mellanlandning i Amsterdam. Så det var skönt att sova i sin vanliga säng i natt.

    Jag ska nu ta Prixina 600mg antibiotika i 10 dagar efter hyston (köpte på Serum).

    För de som ev är oroliga för att få ont efter hyston kan jag rekommendera att man endera köper och tar med sig Alvedon suppar från Sverige (Paracetamol 500mg) eller köper Depon 600mg på Apoteket i Aten. Det kostar 90 cent för 6st suppar. Det finns flera Apotek nära Yaia sjukhuset och Mitera sjukhuset. Suppar tas analt. Det är ett bra alternativ om man har svårt att svälja tabletter om man har ont.

    Eftersom man måste fasta sen kl 10 kvällen innan och inte får äta något föränn efter hyston så är ett jättebra tips att be ert hotell om en packad Breakfast box. Om frukost ingår på ert hotell. Jag hade läst om det tipset i Agathes FAQ på Fertility Friends. Så vi bad hotellet om en Breakfast box som sambon kunde ta med sig till sjukhuset sen och jag kunde äta efter uppvaket efter jag kommit upp på rummet.
    tack för en utförlig redogörelse! Jag har gjort lapro tidigare men min endo sitter så illa till att man inte kan ta bort den. Den sitter på urinblåsan. Däremot kan nog kejsarsnittet orsakat en del ärrvävnad som kanske behöver tas bort. 

    Jag har mejlat DrD och bett om en steg för steg genomgång av hans hysto :) får se om Eleanna har tid att svara. 
  • Nina05
    UndrandeSökare skrev 2019-06-25 10:02:26 följande:

    Sen som Steg 2 (efter att man gjort Mensblodtestet och både mannen och kvinnan ätit upp ev antibiotikakuren) brukar jag rekommendera att man bokar in besök hos Dr D för immunutredning och besök hos IvfSerum för hysto för kvinnan och Sperm dna fragmentationstest för mannen under samma Atenresa.

    Jag tror Dr D har bytt hemsida, jag vet inte vilken han har nu men jag har sett att han har en grekisk sida på facebook iallafall.

    Så här kommer man i kontakt med Dr D:

    Life clinic, Aten, Grekland

    Dr Dimitri (Dr D brukar vi kalla honom i Atentråden)

    Han är duktig på immunutredningar och immunproblem.

    Tar blodprover och skickar dem till ett speciallabb i USA för analys.

    De vanligaste medicineringen består av Intralipiddropp, Prednisolon, Fragminsprutor och Trombyltabletter. Men beroende på vad blodproven visar så kan man också behöva använda andra starkare mediciner som Neupogen och/eller Humira eller annat.

    Han brukar råda sina patienter att ta Omega3, D-vitamin och Folsyra varje dag året runt. Så om du inte tar det så kan du börja med det direkt.

    Jag kan rekommendera Eskimo3 Pure (Omega 3) säljs på tex apotea.se.

    Han brukar också rekommendera vissa kvinnor att ta Agnus Castus (Munkpeppar) för att förbättra äggkvaliteten så det kan du köpa via Graviditetskollen.se av märket Lamberts

    Du kommer sen efter provtagningen kunna få ditt första IL-dropp satt om du vill.

    Sen får man ett papper av Dr D vilka mediciner han rekommenderar att man köper i Aten. Sen efter hemkomsten, får man hans faktura via mail och efter man betalat får man sina provsvar via mail samt sin egen personliga behandlingsplan utifrån de saker som provsvaren visar.

    Sen under behandlingen så kommer du behöva ta blodprover regelbundet. Dessa prover kan man enklast ta och betala för själv via tex Werlabs.se eller Blodkollen.se och man mailar sen siffrorna till Dr D och han sköter medicineringen utifrån dessa.

    Men Dr D är konkurrent med Serum, så vi brukar inte nämna för honom vad vi gör på andra kliniker för han kan bli lite lynnig då.

    Här är hans epostadress:

    sweden.lifeclinic@gmail.com

    Så här kommer du i kontakt med Serum:


    Kliniken Serum, Aten Grekland

    Om du vill bli patient hos dem så börjar man med att fylla i deras Questionarie (Patientformulär) som du hittar här nedan.

    Efter du fyllt i det och mailat in så kommer Katie på Serum att svara dig via mail och erbjuda dig ett gratis telefonsamtal med någon av klinikens läkare eller klinikchefen Penny. Serum är mycket duktiga på Mensblodtest, Hysto med inplanteringssnitt, Sperm dna fragmentationstest (det bästa spermatestet, visar mycket mer än spermatesten som finns i Sverige, man får resultat på 4 timmar,) och gör också Äggdonation och Embryodonation.Vill du ha deras prislista så säg det bara till Katie så mailar hon dig prislistan.

    www.ivfserum.com/questionaire/
    Tack för svar! Jag gjorde mensblodstest för ett år sen, minns inte exakt. Inget fel. Inget fel vid missfallsutredning med tidigare partner. Har ett missfall med nuvarande. Inget avvikande på spermieprovet. Jag är övertygad om att problemet helt och hållet ligger hos mig och kan inte se något annat än immunförsvaret.
  • UndrandeSökare
    Nina05 skrev 2019-06-26 08:20:07 följande:

    Tack för svar! Jag gjorde mensblodstest för ett år sen, minns inte exakt. Inget fel. Inget fel vid missfallsutredning med tidigare partner. Har ett missfall med nuvarande. Inget avvikande på spermieprovet. Jag är övertygad om att problemet helt och hållet ligger hos mig och kan inte se något annat än immunförsvaret.


    Vilket spermaprov gjorde de på din man i Sverige? Det bästa i Sverige heter Spermaanalys med Morfologi. Obs ! Måste vara med morfologi, det är viktigaste delen ! Då tittar man på spermiernas utseende (hur många som har för små huvuden, för korta svansar etc ). Det räcker inte att bara mäta mängd och antal rörliga (det får man oftast bara göra i Sverige).

    Men även om man får ok på spermaprov i Sverige så kan det finnas dnafel på spermietna, men det finns inga tester som jan testa för det i Sverige tyvärr. Men det kanSperm dna fragmentationstestet göra. Finns ej i Sverige, endast utomlands.

    Min man har gjort det i Riga. Det kostade då 75euro, nu kostar det 130 euro, så det är inte dyrt att göra och man får svaret via mail efter ett dygn, men absolut värt att göra det !

    Vi trodde att allt var ok med min mans spermier, vi blir jättelätt gravida naturligt (men alltid missfall innan v.12). Vi fick inte göra spermaprov vid mussfallsutredningen och Dr D tar heller INGA prover på mannen Men vi märkte att jag fick missfall ändå med Dt Ds behandling.

    Så vi åkte då till Riga där min man fick göra Sperm dna fragmentationstest och det visade sig att det finns både dnafel och fragmentationsfel på spermierna, så de kommer aldrig leda till levande födda barn, så vi måste använda spermadonator. Det hade vi aldrig fått veta om vi inte gjort detta test. Hans spermiemängd och antal rörliga är fullt normalt.Så jag rekommenderar absolut Sperm dna fragmentationstestet.

    Samma sak med hysto, jag trodde inte jag behövde det eftersom jag hade lätt att bli gravid och inga baciller hittades vid mitt Mensblodprov. Men när jag gjorde hysto i nov 2018 så hittades förtjockad slemhinna (som är en orsak till missfall). Min mens blev också mycket förbättrad efteråt och svampproblemen jag haft då och då är helt borta numera ! Så det är absolut värt att göra hysto och städa upp därinne om man har problem med missfall.
  • cooco

    Om någon fler är intresserad av Hysto hos Dr D så var detta svaret jag fick


    Please find below some general information regarding the procedure:
    All the required tests will be done at the same day and prior to the procedure. (Cardiologist and anaesthetist). 
    The hysteroscopy is a simple, low risk procedure. Dr Dimitri will explain everything when it's time for the procedure. 
    The procedure will be done under sedation and not general anaesthetic. This means that we will put you to sleep and nothing more. Just to let you know that all the women having sedation they say that they had a wonderful sleep!!
    The only thing you need to do in the morning of the hysteroscopy, is not to eat or drink anything.
    The cost is 930 euros.


    Regarding your fear for the sedation, it's like you are going to sleep and then you wake up all alone, like you do every time you sleep. There's nothing to worry about. They will give you something to help you sleep and that's all!
    It will take place in MITERA hospital and you can leave the next day of the procedure.
  • Nina05
    UndrandeSökare skrev 2019-06-26 08:56:24 följande:

    Vilket spermaprov gjorde de på din man i Sverige? Det bästa i Sverige heter Spermaanalys med Morfologi. Obs ! Måste vara med morfologi, det är viktigaste delen ! Då tittar man på spermiernas utseende (hur många som har för små huvuden, för korta svansar etc ). Det räcker inte att bara mäta mängd och antal rörliga (det får man oftast bara göra i Sverige).

    Men även om man får ok på spermaprov i Sverige så kan det finnas dnafel på spermietna, men det finns inga tester som jan testa för det i Sverige tyvärr. Men det kanSperm dna fragmentationstestet göra. Finns ej i Sverige, endast utomlands.

    Min man har gjort det i Riga. Det kostade då 75euro, nu kostar det 130 euro, så det är inte dyrt att göra och man får svaret via mail efter ett dygn, men absolut värt att göra det !

    Vi trodde att allt var ok med min mans spermier, vi blir jättelätt gravida naturligt (men alltid missfall innan v.12). Vi fick inte göra spermaprov vid mussfallsutredningen och Dr D tar heller INGA prover på mannen Men vi märkte att jag fick missfall ändå med Dt Ds behandling.

    Så vi åkte då till Riga där min man fick göra Sperm dna fragmentationstest och det visade sig att det finns både dnafel och fragmentationsfel på spermierna, så de kommer aldrig leda till levande födda barn, så vi måste använda spermadonator. Det hade vi aldrig fått veta om vi inte gjort detta test. Hans spermiemängd och antal rörliga är fullt normalt.Så jag rekommenderar absolut Sperm dna fragmentationstestet.

    Samma sak med hysto, jag trodde inte jag behövde det eftersom jag hade lätt att bli gravid och inga baciller hittades vid mitt Mensblodprov. Men när jag gjorde hysto i nov 2018 så hittades förtjockad slemhinna (som är en orsak till missfall). Min mens blev också mycket förbättrad efteråt och svampproblemen jag haft då och då är helt borta numera ! Så det är absolut värt att göra hysto och städa upp därinne om man har problem med missfall.


    Oj vilken tur att ni gjorde spermieprov i Riga så ni fann det! Jag har svårt att tänka mig att det är något fel på min sambo eftersom jag fått missfall med honom och även med min tidigare partner. Gemensamma nämnaren, är jag.. men såklart det skulle kunna vara någonting med min sambos spermier som vi inte vet. Hur går man tillväga för provet i Riga, har du någon hemsida?

    Det är vanliga spermieprover pga infertilitet som tagits på min sambo bara.

    Angående hysto så ingick jag i någon studie och fick göra det då jag gjorde ivf med tidigare partner. Har för mig att det var så det hette iaf. Hittades inget vad jag vet och gjorde ohyggligt ont minns jag. Tänker att jag inte borde behöva göra det igen..?
  • UndrandeSökare
    Nina05 skrev 2019-06-26 19:21:54 följande:

    Oj vilken tur att ni gjorde spermieprov i Riga så ni fann det! Jag har svårt att tänka mig att det är något fel på min sambo eftersom jag fått missfall med honom och även med min tidigare partner. Gemensamma nämnaren, är jag.. men såklart det skulle kunna vara någonting med min sambos spermier som vi inte vet. Hur går man tillväga för provet i Riga, har du någon hemsida?

    Det är vanliga spermieprover pga infertilitet som tagits på min sambo bara.

    Angående hysto så ingick jag i någon studie och fick göra det då jag gjorde ivf med tidigare partner. Har för mig att det var så det hette iaf. Hittades inget vad jag vet och gjorde ohyggligt ont minns jag. Tänker att jag inte borde behöva göra det igen..?


    Googla på Avaclinic i Riga så hittar du klinikens hemsida. Testet heter Sperm dna fragmentationstest och kostar 130 euro. Man går in på deras hemsida en vardag under kontorstid och börjar chatta med någon av klinikens koorinatorer.

    Denna person blir sedan er kontaktperson hela tiden i kontakt med den kliniken. Jag skulle råda dig att kolla på hemsidan och vänta tills att Veronika är online, hon är bäst. Duktig och svarar snabbt på alla frågor.

    Man kan även göra Sperm dna fragmentationstest hos ivfSerum i Aten. Vet ej priset där, men maila dem så får du veta det.

    Gör man hysto hos Serum blir man sövd och känner inget alls, man får gott om antbiotika och smärtstillande.

    Jag fick inte alls ont i Aten och blev avsevärt mycket bättre behandlad där, än jag blev i Sverige vid akut skrapning

    Vid aktu skrapning i Sverige fick jag ingen smärtstillning och antibiotika, och efteråt fick jag feber och hade ont och blödde i flera veckor efteråt, svensk sjukvård är under all kritik ;-(
  • Annanathalia

    [quote=79714161][quote-nick]cooco skrev 2019-06-25 11:55:12 följande:[/quote-nick]tack för en utförlig redogörelse! Jag har gjort lapro tidigare men min endo sitter så illa till att man inte kan ta bort den. Den sitter på urinblåsan. Däremot kan nog kejsarsnittet orsakat en del ärrvävnad som kanske behöver tas bort. 

    Jag har mejlat DrD och bett om en steg för steg genomgång av hans hysto :) får se om Eleanna har tid att svara. [/

    Hej, såg att ni skrivit och att du har frågor om hysto mm :) jag har gjort hysto via serum i januari, super nervöst och hade heller inte sövts innan så allt var nytt för mig. Stooor kontrast och lite kultur chock på sjukhuset då det var mycket folk, mycket skratt och grått osv. Dock inget negativt att säga och allt kändes egentligen väldigt tryggt. Skall göra en lapro om några veckor pga av ytterligare missfall, cysta och förmodad endometrios så hoppas att det är detta som ställer till det för oss och att vi kan få hjälp. Min sambo skall även göra tester. Hör av dig om jag kan hjälpa dig eller svara på andra frågor. Gillar Dr D väldigt mycket och går på hand immun behandling men Penny på Serum är fullständigt magisk!

  • cooco

    Hej, såg att ni skrivit och att du har frågor om hysto mm :) jag har gjort hysto via serum i januari, super nervöst och hade heller inte sövts innan så allt var nytt för mig. Stooor kontrast och lite kultur chock på sjukhuset då det var mycket folk, mycket skratt och grått osv. Dock inget negativt att säga och allt kändes egentligen väldigt tryggt. Skall göra en lapro om några veckor pga av ytterligare missfall, cysta och förmodad endometrios så hoppas att det är detta som ställer till det för oss och att vi kan få hjälp. Min sambo skall även göra tester. Hör av dig om jag kan hjälpa dig eller svara på andra frågor. Gillar Dr D väldigt mycket och går på hand immun behandling men Penny på Serum är fullständigt magisk![/quote]

    Åh skönt! Tack för att du delar med dig :)

  • Nina05
    UndrandeSökare skrev 2019-06-26 22:53:17 följande:

    Googla på Avaclinic i Riga så hittar du klinikens hemsida. Testet heter Sperm dna fragmentationstest och kostar 130 euro. Man går in på deras hemsida en vardag under kontorstid och börjar chatta med någon av klinikens koorinatorer.

    Denna person blir sedan er kontaktperson hela tiden i kontakt med den kliniken. Jag skulle råda dig att kolla på hemsidan och vänta tills att Veronika är online, hon är bäst. Duktig och svarar snabbt på alla frågor.

    Man kan även göra Sperm dna fragmentationstest hos ivfSerum i Aten. Vet ej priset där, men maila dem så får du veta det.

    Gör man hysto hos Serum blir man sövd och känner inget alls, man får gott om antbiotika och smärtstillande.

    Jag fick inte alls ont i Aten och blev avsevärt mycket bättre behandlad där, än jag blev i Sverige vid akut skrapning

    Vid aktu skrapning i Sverige fick jag ingen smärtstillning och antibiotika, och efteråt fick jag feber och hade ont och blödde i flera veckor efteråt, svensk sjukvård är under all kritik ;-(


    Jag håller med om att sjukvården i detta land många gånger är under all kritik.. Vi mitt MA hade jag fruktansvärt ont, satt på gynakuten när det drog igång och kunde inte hålla mig upprätt eller gå av smärtan. Efter att ha krupit upp i gynstolen och fått se ett embryo som avstannat vecka 5-6 sa hon till mig att åka hem och ta Alvedon mot smärtan. Sånt gör mig så förbannat arg! Att smärtan i samband med missfall, skrapning, spolning, äggplock osv negligeras så förbannat. Ibland underlag att om det hade varit männen så hade smärtlindringen flödat.
  • UndrandeSökare

    Cooco och Nina05- Om ni planerar att resa till Aten under sommaren, så tänk på att både Life clinic och Serum har semesterstängt hela Augusti månad varje år. Så kontakta kliniken snart om ni vill åka ner innan de stänger för semester.

    Ta med bra skor, värdebälte att bära närmast huden (mot ficktjuvar) och en bagagevåg (ifall ni vill handla hem tex mediciner. En låda med 10 påsar intralipid 250ml väger 3 kilo. Viktigt att man inte får övervikt på väskorna).

    Hör av er om ni har fler frågor.

    Hoppas ni får en bra resa !

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!