• Pelleping

    Vilken religion är rätt?

    Hur vet man som att man valt rätt religion?  Vad gör en religion mer rätt än en annan? Handlar det bara att den passar in med ens egen uppfattning hur det borde vara?

  • Svar på tråden Vilken religion är rätt?
  • absalon

    Tja, många strängt bibeltroende håller sig med en flera tusen år gammal åskådning och tror att jorden bara är 6000 år gammal och då skapad fix och färdig av Vår Herre.Cool 

  • Konservativ
    absalon skrev 2017-09-17 10:32:33 följande:

    Tja, många strängt bibeltroende håller sig med en flera tusen år gammal åskådning och tror att jorden bara är 6000 år gammal och då skapad fix och färdig av Vår Herre.Cool 


    Nej, du har fel. Det är inte särskilt stor andel av de kristna som tror det. 
  • Pentra
    absalon skrev 2017-09-16 18:29:23 följande:
    Kanske inte för dig. Men för oss, som tillhör olika samfund och vill förbli medlemmar, är det förstås rätt och riktigt.  Själv tillhör jag Svenska Kyrkan, trots att jag inte är troende. Ser inget problem eller fel i detta.

    Jag svarade inte enbart utifrån mitt eget perspektiv, utan utifrån ett övergripande. Att låta tro styra, och då sätta tro framför sant vetande, vilket religion innebär, är fel. ... Jag är också medlem i Svenska Kyrkan trots att jag inte är kristen. ... Med vänlig hälsning, Pentra
  • absalon
    Pentra skrev 2017-09-17 10:43:27 följande:

    Jag svarade inte enbart utifrån mitt eget perspektiv, utan utifrån ett övergripande. Att låta tro styra, och då sätta tro framför sant vetande, vilket religion innebär, är fel. ... Jag är också medlem i Svenska Kyrkan trots att jag inte är kristen. ... Med vänlig hälsning, Pentra
    Bra inlägg Petra!
  • themia
    Konservativ skrev 2017-09-17 09:45:47 följande:
    BEKLAGLIGT att så många ateister har en världsuppfattning som var modern på 1600-talet. Men annat är ju inte att vänta från lata människor som inte kan tänka själva.
    Antingen tror du på det där själv, och då är du bara att beklaga. Eller är du, vad jag misstänkt länge, ett litet troll som gillar att provocera.

  • Konservativ
    themia skrev 2017-09-18 10:30:40 följande:
    Antingen tror du på det där själv, och då är du bara att beklaga. Eller är du, vad jag misstänkt länge, ett litet troll som gillar att provocera.
    Ännu en som inte uppdaterat sina fysikkunskaper sen Copernicus. Eller var det något annat du inte förstod? Tomtar och troll får du själv ta hand om.

    HERREN är min herde, mig skall intet fattas
    HAN låter mig vila på gröna ängar
    HAN för mig till vatten där jag finner ro
    HAN vederkvicker min själ
    HAN leder mig på rätta vägar
    för SITT NAMNS skull
  • Rikard
    kt h skrev 2017-09-09 15:01:37 följande:
    Hur kan du dra den slutsatsen att om majoriteten tror på en sak så är det sant?

    Majoriteten trodde förut att solen snurrade runt solen, var det sant bara för att majoriteten trodde på det?
    Nu läste du väl lite fel. Eller tolkade JanX32:s inlägg lite fel.
    Så här skrev JanX32:
    "Och eftersom ingen religion har en majoritet av anhängare, så betyder det de flesta troende tror på något som är helt felaktigt. "

    Detta är inte detsamma som att påstå att majoriteten har rätt.
    Det är bara ett konstaterande att eftersom ingen enskild religion har majoritet så vet vi med 100% säkerhet att de allra flesta har fel. Ty vilken religon vi än tittar på, så tror de flesta något annat. Alltså kan vi med 100% säkerhet säga att de flesta har fel. Kanske alla.


  • kt h
    Rikard skrev 2017-09-18 11:33:16 följande:
    Nu läste du väl lite fel. Eller tolkade JanX32:s inlägg lite fel.
    Så här skrev JanX32:
    "Och eftersom ingen religion har en majoritet av anhängare, så betyder det de flesta troende tror på något som är helt felaktigt. "

    Detta är inte detsamma som att påstå att majoriteten har rätt.
    Det är bara ett konstaterande att eftersom ingen enskild religion har majoritet så vet vi med 100% säkerhet att de allra flesta har fel. Ty vilken religon vi än tittar på, så tror de flesta något annat. Alltså kan vi med 100% säkerhet säga att de flesta har fel. Kanske alla.
    Aha, är det så han menar?

    Ungefär som att eftersom i Sverige idag finns det ingen majoritet i riksdagen, så betyder det att dom flesta riksdagsmän har olika ideologier?

    Men är inte det ganska intetsägande och logiskt självklart?

    Finns det någon poäng i att "de flesta troende tror på något som är helt felaktigt."?

    Detta är t.o.m. helt enligt bibeln, att dom flesta skulle gå den breda vägen:

    "Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den."(Matteus 7:13-14 Bibel2000)

    Det är i så fall bibeln som har en poäng i att ingen religion har en majoritet av anhängare.
  • Rikard

    Visst är det ett självklart påpekande att majoriteten av alla troende har fel och att det inte går att dra någon annan slutsats eftersom det inte finns någon majoritet för någon religion. Jag brukar dock själv finna det påkallad att påminna om detta då och då. Främst av två olika skäl:

    1) Många religiösa brukar i debatten om huruvida religionerna är rätt eller inte just dra fram antalet anhängare: "Det finns två miljarder kristna" eller "Det finns en och en halv miljard muslimer", "påstår du att alla dessa kristna/muslimer har fel!". Argument som dessa dyker förvånansvärt ofta upp i religionsdebatter.

    2) Om man inser att det rent objektivt och med 100% säkerhet förhåller sig så att en majoritet av Jordens befolkning tror fel angående religion, så borde man också inse att det finns skäl att pröva sin egen tro och lyssna på vad andra faktiskt har att säga, istället för att kaxigt hänvisa att man själv har rätt. Vi borde alla inse att vi själva kan tillhöra den där majoriteten som tror fel och ta reda på vad alternativen faktiskt säger. (Det gjordes en undersökning om religion i USA och där visade det sig att de med störst kunskap om religion i allmänhet var ateister. Det kan vara värt att tänka på.)

  • kt h
    Rikard skrev 2017-09-18 13:18:31 följande:

    Visst är det ett självklart påpekande att majoriteten av alla troende har fel och att det inte går att dra någon annan slutsats eftersom det inte finns någon majoritet för någon religion. Jag brukar dock själv finna det påkallad att påminna om detta då och då. Främst av två olika skäl:

    1) Många religiösa brukar i debatten om huruvida religionerna är rätt eller inte just dra fram antalet anhängare: "Det finns två miljarder kristna" eller "Det finns en och en halv miljard muslimer", "påstår du att alla dessa kristna/muslimer har fel!". Argument som dessa dyker förvånansvärt ofta upp i religionsdebatter.


    Som jag sade, om man har bibeln som riktlinje så är det motsatta som gäller, att dom flesta på jorden går mot sin undergång, medan det är få som finner vägen till livet:

    "Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den."(Matteus 7:13-14 Bibel2000)
    Rikard skrev 2017-09-18 13:18:31 följande:

    2) Om man inser att det rent objektivt och med 100% säkerhet förhåller sig så att en majoritet av Jordens befolkning tror fel angående religion, så borde man också inse att det finns skäl att pröva sin egen tro och lyssna på vad andra faktiskt har att säga, istället för att kaxigt hänvisa att man själv har rätt. 



    Eller tvärtom, att det finns skäl att majoriteten prövar sin egen tro och lyssnar på vad andra faktiskt har att säga, t.ex. om majoriteten hade lyssnat på Giordano Bruno på 1500-talet, istället för att kaxigt hävda att solen snurrar runt jorden.
    Rikard skrev 2017-09-18 13:18:31 följande:

    Vi borde alla inse att vi själva kan tillhöra den där majoriteten som tror fel och ta reda på vad alternativen faktiskt säger. (Det gjordes en undersökning om religion i USA och där visade det sig att de med störst kunskap om religion i allmänhet var ateister. Det kan vara värt att tänka på.)


    Precis, majoriteten på 1500-talet trodde fel om att solen snurrade runt jorden, bara några få, en otroligt liten majoritet hade rätt, men dom flesta följde med strömmen, och trodde på auktoriteter som präster och dåtidens vetenskapsmän.

    Idag litar majoriteten på att evolutionsteorin är rätt, bara för att man hänvisar till auktoriteter, men dom har aldrig själva undersökt detta och ta tagit reda på vad alternativen faktiskt säger.

    Jag upplever det som att det finns fler troende med störst kunskap om evolutionsteorin, än det finns ateister. Dom flesta ateister kan inte argumentera för evolutionsteorin, utan ofta säger t.o.m. att dom inte är insatta, och inte ens är intresserade av att undersöka, för dom litar på vetenskapsmännen.

    Det låter väldigt mycket som lekmännen litade på prästerna förr i tiden, samma auktoritetssystem och samhällsstruktur existerar idag, makten har bara flyttat från ena formen av präster till en annan. 

Svar på tråden Vilken religion är rätt?