• maand87

    min dotter äter vägrar äta kött.

    Min dotter 6 år gammal har sen hon var 2 år slutat äta kött. hon äter dock kött i nermald form som köttbullar köttfärssås och korv. 
    men sen e de stopp för kött som fläskfile lövbiff mm mm hon vägrar äta kött i fast form.
    vi har varit i kontakt med en dietist som sa att hon inte kunde hjälpa oss. en del säger de går över jue äldre hon blir laga separat mat till henne en 6 åring ska inte ha separat mat utan ska äta den maten som serveras. 
    men så fort de står kött på bordet och hon ser det så ser hon ut som hon ska kräkas . så fort hon smakar efter många om o men så spyr hon nästan eller hon framkallar kräkningar. .
    vad ska man göra ja kan jue inte ta med henne till folk o äta middag eller nåt.
    även med potatis gratäng så blir hon sådan.
    varenda en av våran måltider så slutar de med att hon störtgrinnar och vägrar smaka och jag går iväg med tallriken . detta måste få ett slut.
    hon förstör måltiden för både mig och min sambo . ja orkar inte mer nu vill jag ha som mina systrar ett barn som iaf kan smaka och inte grina vid matbordet.

    vi har prövat dessa metoder,
    Äta en liten liten bit kött = hon vägrar sen när hon smakar spottar hon ut den på tallriken.
    Indraget lördagsgodis om hon inte smakar = smakar inte samma där grinar dock efter godiset.
    får sitta kvar till hon ätit upp den pyttelilla köttbiten = sitter där o rör inte köttet utan grinar konstant vilket resulterar i att tallriken tas bort och hon får gå in på sitt rum.
    Äter hon inte eller smakar inte så får hon gå från bordet dock när de e kvällsmat så plockas den maten hon vägra smaka på fram igen . men de funkar inte heller.

    Ska vi föräldrar tvingas laga 2 olika middagar eller ska vi tvingas äta malt kött varenda dag?
    Behöver hjälp. 

     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-06 18:38
    hon äter malt kött.
    hon äter lite ris lite pasta lite potatis. hon äter gurka som tillbehör . sås äter hon inte. hon äter i skolan tex en knäckemacka o lite riven morot .

    Dem metoder som står där uppe är sådant vi testat som folk sagt ska fungera inget vi pysslar med nu.

    ägg ska ja ta tillvara på i ett av råden de har jag faktiskt inte tänkt på att ge till henne vid middagen.
    idag gjorde hon ett stort framsteg på lunchen utan att jag tjatade att hon skulle smaka så smakade hon på en liten köttbit och paprika och hon sa att hon gillade de . men ja kommer inte proxa på henne kött men nu vet ja att hon testat och gillat det köttet.

  • Svar på tråden min dotter äter vägrar äta kött.
  • La Lola
    Magdalena82 skrev 2012-03-06 11:42:12 följande:
    Exakt, så svårt är det inte. Tänk om hon vore allergisk?!
    Exakt.
    Eller väljer att bli vegetarian.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • maand87

    vi gör inte 2 sorters mat. i skolan hon började ett år tidigare fungerar riktigt bra. så äter hon inget hon äter en knäckebröds macka. o sen e de bra . Ska ja säga till skolan oxå att hon ska ha special kost hon äter inte skink såsen eller hon äter inte nåt förutom köttbullar ? eller köttfärs eller någonting eller ska ja skicka med henne matlådor? 

  • La Lola
    maand87 skrev 2012-03-06 11:46:50 följande:
    vi gör inte 2 sorters mat. i skolan hon började ett år tidigare fungerar riktigt bra. så äter hon inget hon äter en knäckebröds macka. o sen e de bra . Ska ja säga till skolan oxå att hon ska ha special kost hon äter inte skink såsen eller hon äter inte nåt förutom köttbullar ? eller köttfärs eller någonting eller ska ja skicka med henne matlådor? 
    Ja det tycker jag eftersom det är viktigt att äta. En knäckemacka mättar inte.

    Varför måste du göra 2 olika maträtter? Om ni äter kött kan du väl steka köttbullar till henne?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • castillo
    maand87 skrev 2012-03-06 11:32:06 följande:
    Min dotter 6 år gammal har sen hon var 2 år slutat äta kött. hon äter dock kött i nermald form som köttbullar köttfärssås och korv. 
    men sen e de stopp för kött som fläskfile lövbiff mm mm hon vägrar äta kött i fast form.
    vi har varit i kontakt med en dietist som sa att hon inte kunde hjälpa oss. en del säger de går över jue äldre hon blir laga separat mat till henne en 6 åring ska inte ha separat mat utan ska äta den maten som serveras. 
    men så fort de står kött på bordet och hon ser det så ser hon ut som hon ska kräkas . så fort hon smakar efter många om o men så spyr hon nästan eller hon framkallar kräkningar. .
    vad ska man göra ja kan jue inte ta med henne till folk o äta middag eller nåt.
    även med potatis gratäng så blir hon sådan.
    varenda en av våran måltider så slutar de med att hon störtgrinnar och vägrar smaka och jag går iväg med tallriken . detta måste få ett slut.
    hon förstör måltiden för både mig och min sambo . ja orkar inte mer nu vill jag ha som mina systrar ett barn som iaf kan smaka och inte grina vid matbordet.

    vi har prövat dessa metoder,
    Äta en liten liten bit kött = hon vägrar sen när hon smakar spottar hon ut den på tallriken.
    Indraget lördagsgodis om hon inte smakar = smakar inte samma där grinar dock efter godiset.
    får sitta kvar till hon ätit upp den pyttelilla köttbiten = sitter där o rör inte köttet utan grinar konstant vilket resulterar i att tallriken tas bort och hon får gå in på sitt rum.
    Äter hon inte eller smakar inte så får hon gå från bordet dock när de e kvällsmat så plockas den maten hon vägra smaka på fram igen . men de funkar inte heller.

    Ska vi föräldrar tvingas laga 2 olika middagar eller ska vi tvingas äta malt kött varenda dag?
    Behöver hjälp. 

     
    sen tycker jag att ni inte behöver straffa henne ifall hon inte eller vägrar äta den mat hon inte gillar. det är onödigt för er alla som familj att behöva bråka om det. jag vet att min bvc sa att om man låter barnen hjälpa till i själva matlagningen brukar det gå lättare att få i dom den. exemepl kan hon få hjälpa till att lagga maten kanske hon blir mer villig att smaka iallfall.
    men strafffa tycker jag inte du ska göra. det får henne bara att ogilla maten mera och desutom kan det senare i livet leda till ätstörningar då hon får en dålig relation till mat.

    mitt tips är att om det inte funkar så kan du alltid ha frysta köttbullar i frysen som du steker till istället för andra köttet eller ett ägg bara. det gör vi med våran son det finns massa mat han inte gillar men som jag och min man vill ha och då kör vi på köttbullar korv eller stekt ägg till sonen. går ur bra som hälst. jag får ofta laga flera olika maträtter. jag gillar inte malt kött så köttfärssås gör jag 2 av en veg en med köttfärs. när jag gör lasange får sonen något annat. det behöer inte vara något svårt. köttbullar kan man juh bara värma i ugnen.

    lycka till igen.      
  • La Lola
    La Lola skrev 2012-03-06 11:49:11 följande:
    Ja det tycker jag eftersom det är viktigt att äta. En knäckemacka mättar inte.

    Varför måste du göra 2 olika maträtter? Om ni äter kött kan du väl steka köttbullar till henne?
    Alltså att hon måste få nån form av specialkost.

    Tycker skolan att det är ok att hon bara äter en hårdmacka?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • DarkShades

    Skaffa en mixer och blanda ner i "hennes" sås :)

  • Neelah

    Min mans syster tål inte kött. Hon får ont i magen och mår jättedåligt av det och så har det varit sen hon var liten. Ägg, fisk och vissa mejeriprodukter går bra, men inte kött. Som spädbarn kräktes hon upp den barnmat som innehöll kött, men ingen annan mat, och ändå tog det flera år innan läkarna trodde på att nåt var fel. Men när hon började skolan fick hon i alla fall läkarintyg på att hon skulle få köttfri kost och sen dess har hon mått bra. 


    Följ dina drömmar var de än leder
  • castillo
    maand87 skrev 2012-03-06 11:41:17 följande:
    som sagt vad så e de så att de e inte bara kött de e kyckling file de e fisk inget passar förutom köttbullar korv o köttfärs. de e ett problem.
    o de e inte segt utan de e kokat flera flera timmar . de funkar inte ändå.
    hon behöver inte smaka flera gånger på samma sak. ja vill att maten ska fungera för oss alla, men ni kanske vill ha en unge som framkallar kräkningar som har en fix ide att kött går inte äta kyckling går inte inte fisk ens .  

    jag förstår din frustration hade som sagt samma problem med sonen när han va liten fast med kolhydrater eller idag också.
    men om hon framkallar kräkningar så ge henne inte det. stek ett ägg eller ha köttbullar som du tinnar i mikron till henne som serveras med resten.

    vet att det underlättar när maten funkar för alla men värkligheten är att vi är oika och gillar olika. tog mig ett tag att acceptera att sonen inte vill ha pasta finns få gånger jag lyckas få i honom det men inte alltid och orkar inte bråka med honom om det. i hälso syn så klarar han sig och klarar sig på kolhydraterna han får vi avälling , saft, juice. mjölk osv. så din dotter får i sig protein så försök istället att inte ha bråk. hon kanske gillar det med  tiden. kanske fiskbullar eller fiskpinnar funkar för henne. annars finns det omega 3 tab.

    hon kasnke ändrar sig som vuxen. jag vägra till fisk när jagva liten paprika. skaldjur, svamp och mjölk men äter allt sådant idag när jag är 24.   

        
Svar på tråden min dotter äter vägrar äta kött.