• maand87

    min dotter äter vägrar äta kött.

    Min dotter 6 år gammal har sen hon var 2 år slutat äta kött. hon äter dock kött i nermald form som köttbullar köttfärssås och korv. 
    men sen e de stopp för kött som fläskfile lövbiff mm mm hon vägrar äta kött i fast form.
    vi har varit i kontakt med en dietist som sa att hon inte kunde hjälpa oss. en del säger de går över jue äldre hon blir laga separat mat till henne en 6 åring ska inte ha separat mat utan ska äta den maten som serveras. 
    men så fort de står kött på bordet och hon ser det så ser hon ut som hon ska kräkas . så fort hon smakar efter många om o men så spyr hon nästan eller hon framkallar kräkningar. .
    vad ska man göra ja kan jue inte ta med henne till folk o äta middag eller nåt.
    även med potatis gratäng så blir hon sådan.
    varenda en av våran måltider så slutar de med att hon störtgrinnar och vägrar smaka och jag går iväg med tallriken . detta måste få ett slut.
    hon förstör måltiden för både mig och min sambo . ja orkar inte mer nu vill jag ha som mina systrar ett barn som iaf kan smaka och inte grina vid matbordet.

    vi har prövat dessa metoder,
    Äta en liten liten bit kött = hon vägrar sen när hon smakar spottar hon ut den på tallriken.
    Indraget lördagsgodis om hon inte smakar = smakar inte samma där grinar dock efter godiset.
    får sitta kvar till hon ätit upp den pyttelilla köttbiten = sitter där o rör inte köttet utan grinar konstant vilket resulterar i att tallriken tas bort och hon får gå in på sitt rum.
    Äter hon inte eller smakar inte så får hon gå från bordet dock när de e kvällsmat så plockas den maten hon vägra smaka på fram igen . men de funkar inte heller.

    Ska vi föräldrar tvingas laga 2 olika middagar eller ska vi tvingas äta malt kött varenda dag?
    Behöver hjälp. 

     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-06 18:38
    hon äter malt kött.
    hon äter lite ris lite pasta lite potatis. hon äter gurka som tillbehör . sås äter hon inte. hon äter i skolan tex en knäckemacka o lite riven morot .

    Dem metoder som står där uppe är sådant vi testat som folk sagt ska fungera inget vi pysslar med nu.

    ägg ska ja ta tillvara på i ett av råden de har jag faktiskt inte tänkt på att ge till henne vid middagen.
    idag gjorde hon ett stort framsteg på lunchen utan att jag tjatade att hon skulle smaka så smakade hon på en liten köttbit och paprika och hon sa att hon gillade de . men ja kommer inte proxa på henne kött men nu vet ja att hon testat och gillat det köttet.

  • Svar på tråden min dotter äter vägrar äta kött.
  • maand87

    skolan anser inte att det är ett ätproblem och att hon ska äta det som serveras. vi har haft flera möten om att skolan vägrar ge henne special kost. 

  • astro

    Alla mår inte bra av kött. Mitt äldsta barn valde bort kött tills han var i skolåldern, då gick aversionen över.

    Låt flickan slippa köttet helt enkelt och ersätt proteinet med andra saker, t ex ost, bönor, linser - fisk, om hon äter det.

    Barn vet vad de behöver. Tänk vad alla sa förr att bara bortskämda barn smet från spenaten; sedan har det ju visat sig att spenat är raka motsatsen till nyttigt för småbarn. 


  • La Lola
    maand87 skrev 2012-03-06 11:56:52 följande:
    skolan anser inte att det är ett ätproblem och att hon ska äta det som serveras. vi har haft flera möten om att skolan vägrar ge henne special kost. 
    Oj. Och det accepterar ni?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • castillo
    maand87 skrev 2012-03-06 11:46:50 följande:
    vi gör inte 2 sorters mat. i skolan hon började ett år tidigare fungerar riktigt bra. så äter hon inget hon äter en knäckebröds macka. o sen e de bra . Ska ja säga till skolan oxå att hon ska ha special kost hon äter inte skink såsen eller hon äter inte nåt förutom köttbullar ? eller köttfärs eller någonting eller ska ja skicka med henne matlådor? 

    men i skolan kan hon ta sallad eller bara pasta potatis eller vad det finns. och skicka med ett frukt. hon kommer att överleva. såg ett program förut om barn som är porblematiska i maten , de sa att visa födds med fler smaklökar eller känsligare och då blir de väldigt kinkiga för allt smakar väldigt beskt och då  väljer de istället mat som smakar ganska neutralt eller sött. kanske det är det hon har.
  • astro

    Tycker du att skolmaten inte förslår ts så kan du ganska enkelt skicka med något litet som kompletterar den. Nu vet ju inte jag exakt vad hon äter, men ett hårdkokt ägg eller ett par oststavar tar inte lång tid att paketera.


  • Lena

    En av dagen måltider kan hon utan problem skippa proteinerna. Kokt ägg och ostsmörgås till frukost och mellanmål. Sallad med bönor/linser/ärtor till lunch och middag. Köttfärsbaserad eller vegitariskt till lunch eller middag.

  • Mariella81

    Har själv en son som kinkar med maten och mitt tips är att inte göra detta till en kamp. Koppla inte maten till vare sig belöningar eller bestraffningar. Ju mer ni gör detta till en stor grej desto värre blir det antagligen. Så länge hon växer och verkar må bra så tycker jag inte att det behöver vara ett så stort problem.

    Servera köttbullar eller korv eller ägg eller vad som nu passar till och låt det vara så ett tag. Ni kan ju kanske lägga en bit av det ni äter på hennes tallrik som ett erbjudande att smaka men tjata inte om det och tvinga inte. De gånger ni äter nån annanstans än hemma kan ni väl ta med er några köttbullar eller så kan hon väl äta av det som inte är kött eller fisk. Sen om det blir enbart potatis den kvällen så är ju inte det hela världen.   

  • La Lola
    castillo skrev 2012-03-06 12:00:17 följande:
    men i skolan kan hon ta sallad eller bara pasta potatis eller vad det finns. och skicka med ett frukt. hon kommer att överleva. såg ett program förut om barn som är porblematiska i maten , de sa att visa födds med fler smaklökar eller känsligare och då blir de väldigt kinkiga för allt smakar väldigt beskt och då  väljer de istället mat som smakar ganska neutralt eller sött. kanske det är det hon har.
    Och hon behöver kanske nån vuxen som hjälper henne, som är ett stöd och som sitter hos henne.
    Nu vet jag ju inte om hon har detta redan dock, jag hoppas det.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • maand87

    la lola eller va du heter vi acepterar det pga av att våran skola tycker det. vi anser att hon ska äta det som serveras.
     

Svar på tråden min dotter äter vägrar äta kött.