• cecilia a

    Mammalediga vänner i Göteborg (Krokslätt)

    Hallå där!! Har nu varit mammaledig i ett par månader. Spenderar dagarna med min underbara lilla dotter. Skulle dock vara trevligt att träffa andra mammor att umgås med på dagarna. Promenera, gå på öppna förskolan tillsammans, fika. Ja, you name it!! :) Bara att hojta!

  • Svar på tråden Mammalediga vänner i Göteborg (Krokslätt)
  • EmmaV

    Hehe nix, har inga erfarenheter av butik alls :) Har jobbat som vårdbiträde så hade planer på att plugga till sjuksköterska. Men efter att jag träffade min sambo som är affärskonsult fick jag upp ögonen för företagsekonomi, marknadsföring, försäljning och sånt och butikschefsutbildningen har lite av varje inom dom  områdena. Har försökt att hitta en utbildning som ligger i eller nära Gbg med, blev ju lite mer begränsad efter att Viktor kom...

    Stackars liten som har ont i magen. När jag ammade Viktor satt han ganska så upprätt, var lättare att få ut luften då. Han har nästan aldrig haft ont i magen så har lite svårt att komma med tips... Men är det luft som ska ut så kan du kanske testa att börja upp knäna mot magen. Då kan det komma ut andra vägen också :)

  • cecilia a

    Vad komiskt. Vi hade besök av en vän och hans nya tjej idag och diskuterade just den utbildningen för att bli aktiveringspedagog. Hon arbetade som det och var jättenöjd. Hade dock gått en liknande utbildning i Halmstad och inte här. Skulle så önska att jag fick en uppenbarelse om vad jag är ämnad för i jobbsvängen :) Då har vi allihopa varit i kontakt med vården. Något gemensamt :) Att hitta en utbildning som ligger i stan är ju en fördel när man har barn. Hoppas du kommer in på den du sökt Emma. När får du veta? Tack för tipsen! Jag helammar vilket går jättebra men man hör att hon sväljer mycket luft. Har försökt sitta mer upprätt. Att rapa henne tycker jag kan vara svårt då det inte alltid kommer något. Att böja upp knäna mot magen fungerar väldigt bra då hon får knip. Man ser hur hon kämpar och när det brakar loss i blöjan finns det ingen som blir gladare än jag :) på sistone har det dock varit lite kämpigt. Vi får väl se hur det fortsätter. Har ni några roliga planer för veckan? Mer än vår promenad på torsdag :)

  • LilaRos

    Det där med vad man ska bli när man blir stor är lite svårt! Jag ska lägga till nån spets kompetens sedan, frågan är bara vad :)
    I morgon ska jag till BVC med lillen, det är veckans största grej, mäta honom för första gången sen förlossningen! På tisdag flyttar en vän tillbaka från Dalarna och det ser jag också fram emot, sen ska det vara så fint väder!! Blir nog en hel del lek på gården!
    Själv då?

  • EmmaV

    Antagningsbeskedet kommer i sommar.

    Du har säkert redan fått tipset men testa att ändra läge lite när hon ska rapa, lägg på rygg, mage eller sidan och sen upp igen så hittar rapen lättare ut.

    Vi ska på babysim idag. Lite hatkärlek till den aktiviteten från Viktors sida :) Får hoppas att det går bra idag... Har precis börjat med vanlig mat till lunch o mellanmål så sitter här i och försöker planer vad jag ska packa med. Det är en djungel det här med barnmat, hur mycket som behövs, vad han ska få osv...

    Ska också till BVC på 6 mån-kontroll och så blir det dop på lördag :)

    Eller hur är det skönt med lite varmare och soligt väder!? Det är konstigt att man blir så mycket piggare av lite ljus. Får passa på att vara ute så mycket som det bara går. Har fått sova tre hela nätter på raken också och skyller på den friska luften :) Vi har hängt utomhus hela helgen och Viktor har sovit som en stock på nätterna!

  • cecilia a

    Vad härligt att det ska bli fint väder. Hoppas det håller i sig lääänge. Det är ju underbart att vakna upp när solen strålar in genom fönstret. Då blir det så mycket lättare att påbörja dagen. Dessutom skönt om det har en sån positiv inverkan på barnen att dom blir tröttare :) Än har jag inte fått sova en hel natt utan det är fortf. amning vid ett par tillfällen. Har pratat med andra som har barn i samma ålder och många av deras barn har börjat sova hela nätter redan. Jag får väl vänta på min tur helt enkelt. :) Vi får besök av ett par vänner i morgon och på onsdag har vi vår andra föräldraträff. Lite tråkigt sist då vi bara var 4 av 11 som dök upp. Lite konstigt kan jag tycka. Jag testade att ändra läge på henne då hon skulle rapas och denna gång gick det som hejsan :) bra tips!! Babysim har jag funderat på men inte kommit längre än så :) Har du Sara också gått på babysim med ditt första barn? Nej, nu är det någon som ber om min uppmärksamhet här. :)

  • LilaRos

    Vädret har bra inverkan på minstingen här med. I natt sov han 5h i sträck. Men vi var ute nästan hela dagen i går så han fick väldigt bra sömn på dagen med.
    Baby sim har jag inte gått på, det blev aldrig av. Ändå började han dyka på åby vid ett års ålder :) stora killen älskar vatten! Så han hade nog passat på baby sim när han var bebis tror jag :)

  • LilaRos

    Det med föräldragrupp.. När jag gick på det med stora killen slog de ihop två vänta barn grupper vilket resulterade att folk droppade av.. Jag gick bara två gånger och kände mig väldigt obekväm med att sitta med en massa nya ansikten, mådde inte så bra en tid då. Tror set var några till som slutade gå ganska fort.. I bland undrar jag hur de satte ihop grupperna för det finns flera jämngamla barn på gården men de i min grupp Bode typ i Åby, jungfruplattsen o så.

  • EmmaV

    Han tycker det är jättekul att plaska runt och leka med leksakerna i poolen men när det kommer till dyk och sånt så är det inte lika populärt längre. Vi tar det inte tan så seriöst utan går mest dit för att alla tre ska få en kul stund tillsammans.

    Antar att ni går på föräldrargrupp på Krokslätts BVC? Våran är slut och vi var inte så många som dök upp varje gång heller men man lärde känna igen varandra och det är ju inte fel att ha några bekanta ansikten i området och på öppna förskolan...

    Hur gick det på BVC förresten? :) Viktor har åkt på sin första förkylning här. Han är lika glad som vanligt men får nog ringa och kolla om dom vill ha dit oss imorgon. Har era hållt sig friska? Och hur går det när man har två och en går på dagis? 

      

  • LilaRos

    Vi gick på krokslätt men barnen har bytt till askims BVC, tyckte inte alls om krokslätt och den sköterskan vi hade var inte alls trevlig...
    Det gick jätte bra i går, han väger bu 5300 och är 58cm lång, och bara en månad! Kör storebrors stil med att korsa kurvorna :)
    Det hår jätte bra med två, speciellt nu när man kan vara ute mycket. Men, Melwin får ju ligga och skrika lite själv.. När storebror bajsat, ska klä på sig o så.. Men det är inga långa stunder iaf

    Jobbigt med förkylning! Hoppas det blir lindrigt iaf. Här blev båda grabbarna förkylda när Melwin var en vecka, men de var mest snorigt bara. BVC sa iaf att förkylningar så tidigt är bra för immunförsvaret :)

  • cecilia a

    Vi går på Krokslätts BVC. Vilken sköterska hade ni Sara som du inte gillade? De som var i min föräldragrupp hade inte mötts förrut så alla var nya för varandra. Jag hade förhoppningen om att träffa fler mammor att umgås med när jag gick dit så därför var jag lite besviken på antalet som dök upp men de verkar trevliga och som du säger Emma är det ju bra med lite kända ansikten om man pyser iväg till öppna förskolan och så :) Usch då, jobbigt med förkylning. Isabelle var lite snorig när hon var runt 1 månad men det släppte fort som skönt var. Så hoppas vi slipper några sjukdomar på länge. Jobbigt med första barnet då allt är nytt och man blir orolig för minsta lilla grej. Kan tänka mig att man är mer cool med andra :) Snart ska vi försöka komma ut på promenad här. Är så seg på att gå ut trots det fina vädret. Men så får det bli. Sen kommer ett par vänner så igår bakade jag lite macarons. Ett lyxigt litet bakverk. Blev några till frukost också, haha. Går inte så bra att hålla sig ifrån sockret som jag gång på gång försöker med. Gick ni lätt ner efter graviditeten?

Svar på tråden Mammalediga vänner i Göteborg (Krokslätt)