• MeMyselfoJag

    Idrottar din femåring regelbundet i nån organiserad idrottsaktivitet?

    Vi funderar på att låta sonen börja i nån idrott i alla fall en gång i veckan men är lite rådvilla. Jag är lite nyfiken på hur ni har det. Tack på förhand.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Idrottar din femåring regelbundet i nån organiserad idrottsaktivitet?
  • Min lycka

    Sonen började på familjegympa när han var 3år.
    När han var 4 började han även med vanlig gymnastik.
    När han var 5 var det gymnastik o simskola.
    Nu är han sex har gått på simskola o fotbollsskola.
    Får se vad han vill gå på till hösten.Något med dans skulle jag tro.

    Prova på lite olika aktiviteter så får han se vad han tycker om.Första gången brukar ju vara gratis. 

  • fortsätt paddla

    Min åttaåring red när hon var 5 ( gör fortfarande) och min femåring simmar ( rider men inte varje vecka). Allt beror ju på vad barnet gillar, man kan få testa lite av varje.
    Mina har även testat dans, fotboll, fiol, karate men det har inte passat;)

  • Archandra

    Vår tjej som snart är fem dansar en gång i veckan och kommer att fortsätta med det till hösten.

  • MajaVira

    Sonen är nu drygt 6 år. Förra året gick sonen på gymnastik och simskola. Nu i sommar är det fotboll två gånger i veckan. Till hösten blir det simskola plus något mer, funderar på antingen innebandy eller ev. hockey.

  • mianyckelpiga

    Sonen på 5,5 går på fotbollsspelare nu på sommaren, och brottningslek och innebandy i vintras. Allt är mest på lek fortfarande.

  • Mrs Green

    När hon var 5 år spelade hon fotboll, men tyckte inte det var så kul så det blev bara ett år. Sen fastnade hon för handboll istället.

    Sen har det varit simskola 3 terminer och hon provade på det som nu heter Knatteskutt (det hette något annat tidigare) men det var inte så bra.

  • Boost

    Kika runt lite vad som erbjuds där ni bor. Vid 5 års ålder finns det säkerligen lite saker att välja på.

    Vår son är 4½ och spelar fotboll 3 gånger per vecka och innebandy 2 gånger. 

  • MeMyselfoJag

    En följdfråga - hur hittar man idrottsföreningar och klubbar? Vi bor i västra Skåne btw.

  • cloudberry79
    MeMyselfoJag skrev 2012-06-17 21:45:47 följande:
    En följdfråga - hur hittar man idrottsföreningar och klubbar? Vi bor i västra Skåne btw.
    Här brukar de lokala föreningarna annonsera i god tid innan terminsstart i vårt lokala annonsblad, annars finns det säkert föreningsregister hos kommunen (eftersom de flesta föreningar med barn- och ungdomsverksamhet söker LOK-stöd så finns de i kommunens register).
    Sur, grinig och på smällen.
  • SarahAli

    Min son är 3 år och dottern är bara 2 år men vi har redan anmält dem till en "grupp" där de gör olika aktiviteter tillsammans med föräldrarna närvarande. 

    Eftersom vi adopterar har de inte kommit hem ännu men gruppen startar så sent som i September och vi tyckte det var ett bra alternativ för dem och förhoppningsvis hittar de kompisar och lär sig svenska snabbare!


    Snart är våra barn hemma! Elisa och Sam <3
  • Busbellan

    Min 4-åring (snart 5) rider och går på redskapsgymnastik. På det är dte uppehåll just nu men under sommaren är det fotboll istället. Och under vintern spelar hon innebandy. Låter kanske mycket men hon älskar allt och skulle nog vilja ha 10 aktiviteter till om hon fick


    Mamma till Nora, August och Ella
  • MeMyselfoJag

    Tack för alla svar - hittat föreningsregister på kommunens hemsida. Det blir till att prova på judo, simning och nån bollaktivitet så får vi se vad det blir.

  • annca

    Beror på vad man menar med idrott, men fysisk aktivitet då, så dans en gång i veckan hade hon vid 5.
    Nu vid 7 inget alls, annat än skolgympan.


    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Butterscotch

    Nej. Vi har provat dans eftersom hon älskar att dansa, men hon vägrar släppa ut mig ur rummet och de tillåter inte att föräldrarna sitter med. Så hon får tuffa till sig och bli lite mindre klängig innan vi testar med något nytt.

  • LFF

    De fyller 5 år i november. Började på sin första aktivitet i början av maj i år, fotboll en gång i veckan.

  • tulip79

    När sonen var 5 år gick han på simskola. Fortsatte tills han började förskoleklassen. Detta pga skolan simmar en gång/v och fritids en gång varannan vecka. Det blev för mycket med sim 3 ggr/v. Nu är han 6 år och är inte med i någon organiserad aktivitet, med det blir alldeles säkert fotbollsträning i sommar/ höst.

Svar på tråden Idrottar din femåring regelbundet i nån organiserad idrottsaktivitet?