• Elisa82

    Ngn som nyss börjat sin utredning som vill följas åt?

    Påbörjade våran utredning idag, har försökt att få barn i 10 månader. Inte så lång tid jämfört med vissa här inne men för mig känns det som en evighet. Så idag var alltså första besöket, fick lämna blodprov och maken fick också lämna prov. Svar om en månad, önskar tiden går fort fram tills dess. Någon mer som nyss påbörjat sin utredning eller ska, som vill följas åt?

  • Svar på tråden Ngn som nyss börjat sin utredning som vill följas åt?
  • Theresan
    Elisa82 skrev 2012-12-14 20:38:34 följande:
    @ intetnyttpåplusfronten: Vad är CD? Trodde jag hade läst på mycket inför det här men tydligen har jag missat ngt :) Gjorde det ont att spola äggledarna? Antagligen kommer jag att få göra det i januari, barnmorskan jag pratade med när jag bokade en tid med läkaren var lite osäker på det. Det enda jag vet säkert just nu är att vi får provsvaren från våra blodprover respektive spermaprov i januari och att vi sen tar det därifrån.

    Theresan: Vad är det för prov man tar efter att man har fått mens? Vet att bm sa det på när jag var där förra gången men minnet är ju lite si så där ;)


       Gå och dra ngt gammalt över dig!
    Jag ska ta ett blodprov på CD 3 (Lärde mig precis den termen), varför vet jag inte riktigt om jag ska vara ärlig.
    Hoppas att mensen kommer snabbt efter avslutad kur provera. 
  • intetnyttpåplusfronten
    Elisa82 skrev 2012-12-14 21:42:04 följande:
    Intetnyttpåplusfronten: nej, de tog endast blodprover på mig. Min make fick nöja sig med att lämna ett spermaprov, skrev slarvigt där. Cykeldag..då är jag med. Ja, BM sa att det skulle de göra på mig också men efter julledigheten. Ska bara lyckas hitta den där jädra ägglossningen. Blir så frustrerad, det är endast på Clearblues digitala stickor jag får utslag på, inga av de andra märkena. Och just Clearblue verkar vara populärt i Gbg då de ofta är slut när jag väl ska ha dem :/
    Går du privat eller på landsinget?
    Ah jag började fundera om vi missat nåt då de bara tog på mig :) Spermaprov lämnade han också, det såg bra ut... Hmm vad konstigt att du bara får utslag på digitala? När jag höll på med stickor så fick jag utslag på dem, har inte provat digitala. Fick även max på monitor. Blir så irriterad nu, har ju fri passage och får utslag så bör ha ägglossning, simmarna är bra... varför blir det då inget?? Får se vad blodproven visar i januari, kanske har jag inte ägglossning trots utslag. Hoppas på att dom ska hitta nåt fel faktiskt, vill inte bli förklarad oförklarligt barnlös...
    Jag går privat, med samma taxa som landstinget. Du då?
    Theresan skrev 2012-12-14 21:48:50 följande:
    Jag ska ta ett blodprov på CD 3 (Lärde mig precis den termen), varför vet jag inte riktigt om jag ska vara ärlig.
    Hoppas att mensen kommer snabbt efter avslutad kur provera. 
    CD 2-4 sa dem till mig, dag 1 är för tidigt och efter 4 är det försent. Dag 2 skulle vara bäst sa dem. Anledningen till att jag hade fler dagar att välja på var ifall mensen skulle komma på helgen, då kan man ju inte komma in.. Så då finns ju fler dagar :) Nu kom den på torsdagen så jag var in på fredagen och tog blodprovet... Vet inte heller varför faktiskt. de två första blodproven på dag 21 och 24 var ju för att försöka se om jag haft ägglossning eller vad hon sa...
     
    Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum. varedu.blogg.se
  • Elisa82

    Påplusfrontenintet nytt: Jag går privat. Orkade inte vänta vänta på att landstinget ska på tummen ur, och så har det ju faktiskt inte gått ett år än. Men jag var inne i "skaffa barnsvängen" när jag var yngre med min förra partner och det blev ju inget då heller så jag känner att det är lika bra att sätta igång med utredning så jag får svart på vitt om det är ngt fel eller inte, Lite lustigt att du resonerar precis som jag; tar faktiskt hellre ett "fel" än att få höra att vi är oförklarigt barnlösa. Men nu ska jag väl inte måla fan på väggen än... :)

    Måste skriva ner lite frågor till läkaren nästa gång. BM sa att de ska ta ett blodprov 6 dagar efter att ÄL-stickan visat positivt men jag kommer inte ihåg vad/om hon sa ngt vad som gäller när jag har mens. Det enda jag kommer ihåg är att jag skulle dit på en gynundersökning 6 dagar efter mensens slut för att kontrollera slemhinnan. Har ni gjort ngt sånt?

    Theresan: hoppas din mens kommer snart då så det händer ngt :) Och sen får vi väl alla hoppas på att den inte kommer :)     

  • intetnyttpåplusfronten

    Jag ringde landstinget först, men eftersom vi försökt så länge så blev jag hänvisad till privata som alltså kostar likadant, för det var mindre väntetid där. Fick en tid 2 veckor senare :)

    När jag var ung så blev jag oplanerat gravid och gjorde då en abort i v.16. Förra året blev jag också gravid, i april, men det blev missfall. Så tydligen kan jag ju, eller har kunnat, bli med barn... Frågan är varför det inte tar sig nu, varför stannade inte pyret osv...

    Har du oregelbunden mens? Jag har ganska regelbunden så dom sa inget till mig om nåt äl test.. har ju inte testat på över ett år heller, det var bara slöseri med pengar tyckte jag. Kontrollera slemhinnan har jag inte heller gjort, vad är det då som kollas? :s 6 dagar efter mensens slut skulle väl vara  på måndag och min nästa tid är 22 januari för att få provsvar och prata om hur vi ska gå vidare, så jag har inte hört något om att kontrollera slemhinnan... 
    Nu har jag läst en massa om folk som blivit gravida efter spolning också, så nu kommer jag gå och hoppas de tre kommande menserna och bli besviken igen. Jag hade liksom kopplat bort tanken på att mensen kanske inte kommer... Drygt!

    Ja men jag tänker som så att om det finns ett fel så finns det en lösning, finns inget fel så kan dem inte göra nåt :s eller får man inseminera även om inget är fel? 


    Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum. varedu.blogg.se
  • Elisa82

    Jag har haft oregelbunden mens de senaste tre månaderna,. kanske är det därför de vill att jag ska använda ÅLtest. De sa att blodprovet visar att äggen verkligen har släppt, Ältestet visar ju bara om att äggen snart ska släppa.
    Om att kontrollera slemhinnan så uppfattade jag det som att de ska se om den har byggts upp igen som den ska efter avslutad mens. 
    Detta är verkligen en djungel!
       

  • intetnyttpåplusfronten

    Hmm... Ja då är det kanske därför de inte sa nåt till mig om det då. De tog ju blodprov på mig en vecka efter förmodad ÄL, så då får vi väl se om jag har äl :)
    Men tycker de borde kolla slemhinnan på mig ändå :s
    Djungel var ordet! Jag önskar att det var över. Eller jag önskar att jag kunde bli gravid som normala människor utan att behöva så mycket krångel kring det! 


    Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum. varedu.blogg.se
  • trina

    Jag är här även om jag inte skriver : ) har varit där och lämnat prover. Inget lär hända fören efter jul nu .

Svar på tråden Ngn som nyss börjat sin utredning som vill följas åt?