• Pallas

    Mekarskryt!

    Nu ska jag bara skryta av mig lite: Har lyckats byta glödstift på BMW:n! Inte för att jag vet om det blev nåt bättre, men jag har iaf demonterat hela luftintaget för att komma åt de små rackarna. Tur man är begåvad med en hand-/armstorlek värdig en 5-årig asiatisk tösabit, för inte var det mycket plats att skruva på inte! Hur gör karlar egentligen, river hela toppen?

    Bilen startade inte helt felfritt efteråt, så jag undrar om det snarare är reläet som är trasigt. Nåja, det var iaf bytesdags på glödstiften, så jag ångrar det inte. Tre timmar blankt gick det på och jag har aldrig gjort det förut. Känns alltid bra att få ihop något som är lite mer avancerat än att byta oljefilter.  

  • Svar på tråden Mekarskryt!
  • John D
    Noname00 skrev 2013-11-22 11:25:14 följande:
    Kollade lite och du har rätt.
    Det är ju förjävligt att de inte kan konstruera något så att de förenklar för dem själv.
    I just det här fallet är det subframen som ställer till det, och anledningen att man har helgjuten subframe är att det väsentligt förbättrar krocksäkerheten. Får man välja mellan att underlätta kopplingsbyten och höja krocksäkerheten så anser iaf jag att Saab gjorde helt rätt val.
    Att Saab prioriterar krocksäkerhet är inte direkt ovanligt.
  • Pallas
    Rabarbapuppa skrev 2013-11-22 08:39:29 följande:
    Vilken bil snackar vi nu Pallas?

    Och varför handbromsbackar från Lettland av alla ställen? Köper du inte bara på eBay eller hemma över disk?

     

    Beemern är det det gäller. Jag har börjat handla från en lettisk butik med svensk support. Billigt och snabba säkra leveranser. Jag ska beställa skivor och belägg till framvagnen också.
  • Rataxes
    Pallas skrev 2013-11-22 14:28:25 följande:

    Beemern är det det gäller. Jag har börjat handla från en lettisk butik med svensk support. Billigt och snabba säkra leveranser. Jag ska beställa skivor och belägg till framvagnen också.

    Adress?
    If he really thinks we're the devil, then let's send 'em to hell
  • Noname00

    Funderar på att starta en firma på hobbybasis sälja lite bildelar och diagnostikutrustning.
    Men frågan är om det går när det är så lätt att beställa själv från ebay.
    Tror det går förutsatt att leverans sker inom 24 timmar om man har det på lager.

  • Topps
    John D skrev 2013-11-22 02:55:35 följande:
    Hur kan det ta längre tid att byta växellåda än att byta koppling?
    Att byta koppling kräver ju att växellådan först demonteras.
    För att när man byter koppling så tar man inte ur växellådan utan bara motorn. 
    Ska man byta låda så ska den först skruvas bort och dit sen när man är klar ska det justeras växellänkage mm
    där av längre tid att byta växellåda.  
  • Rataxes
    Pallas skrev 2013-11-22 20:44:25 följande:
    autopartsmarket.eu/

    Tack, det fanns inte så mycket till mina USA-bilar, det som fanns varierade väldigt från jättedyrt (bromsskivor) till jättebilligt (bromsbelägg).

    rockauto.com och autopartswarehouse.com har massor till europabilar också, mycket bra priser. Även med frakt och moms kan det löna sig. 
    If he really thinks we're the devil, then let's send 'em to hell
  • Rataxes
    Pallas skrev 2013-11-25 09:45:34 följande:
    ROCKAUTO verkade ha alla bromsdetaljer jag behöver. Rotor, är det bromstrumma, eller?

    Rotor är bromsskiva, brake drum är bromstrumma. Kolla nummer på delarna så långt det är möjligt, det förekommer att det är olika grejer monterat på bilar sålda på olika marknader.
    If he really thinks we're the devil, then let's send 'em to hell
Svar på tråden Mekarskryt!