• Pallas

    Mekarskryt!

    Nu ska jag bara skryta av mig lite: Har lyckats byta glödstift på BMW:n! Inte för att jag vet om det blev nåt bättre, men jag har iaf demonterat hela luftintaget för att komma åt de små rackarna. Tur man är begåvad med en hand-/armstorlek värdig en 5-årig asiatisk tösabit, för inte var det mycket plats att skruva på inte! Hur gör karlar egentligen, river hela toppen?

    Bilen startade inte helt felfritt efteråt, så jag undrar om det snarare är reläet som är trasigt. Nåja, det var iaf bytesdags på glödstiften, så jag ångrar det inte. Tre timmar blankt gick det på och jag har aldrig gjort det förut. Känns alltid bra att få ihop något som är lite mer avancerat än att byta oljefilter.  

  • Svar på tråden Mekarskryt!
  • Noname00
    Rataxes skrev 2014-02-28 12:38:01 följande:
    Funkar det inte med en billig från DX.com och gratisprogram till mobilen?

    Jag har en återkommande felsignal som jag enkelt släcker med en dx.com/p/super-mini-elm327-bluetooth-odb2-v1-...#.UxB1AE2Ya70 och gratisprogram.
    Nej det gör inte det då ELM 327 endast är för OBD2 men det är flera som säger att bmwhat fungerar.
    Men jag har alltid ELM adaptern i fickan ska beställa en till så jag kan ha en i bilen.
  • Rataxes
    Noname00 skrev 2014-02-28 19:26:47 följande:
    Nej det gör inte det då ELM 327 endast är för OBD2 men det är flera som säger att bmwhat fungerar.
    Men jag har alltid ELM adaptern i fickan ska beställa en till så jag kan ha en i bilen.

    OK, har dålig koll på BMW...
    If he really thinks we're the devil, then let's send 'em to hell
  • Noname00
    Rataxes skrev 2014-02-28 19:44:38 följande:

    OK, har dålig koll på BMW...
    ELM 327 kan du läsa av airbag och abs m.m. med din?
  • Rataxes
    Noname00 skrev 2014-02-28 23:00:26 följande:
    ELM 327 kan du läsa av airbag och abs m.m. med din?

    Jag antar det, om det finns en felkod i ECM:en som uppkommer borde den visa det.

    Det enda jag använt den till är att släcka en felkod för tankventilationen som dyker upp då och då.
    If he really thinks we're the devil, then let's send 'em to hell
  • Noname00
    Rataxes skrev 2014-03-01 17:32:49 följande:

    Jag antar det, om det finns en felkod i ECM:en som uppkommer borde den visa det.

    Det enda jag använt den till är att släcka en felkod för tankventilationen som dyker upp då och då.
    men felkoden för tankventilation är väl en del av OB" standarden?
  • Rabarbapuppa
    Noname00 skrev 2014-02-28 23:00:26 följande:
    ELM 327 kan du läsa av airbag och abs m.m. med din?

    Inte alla som klarar Airbag o så, vet att det finns en som är billig och som endast kan det.
    Det är SRS-kod den kallas. Den jag är inne på nu ska enl. uppg klara SRS.

    /Puppa
  • Rataxes
    Noname00 skrev 2014-03-02 00:49:32 följande:
    men felkoden för tankventilation är väl en del av OB" standarden?
    Kollade lite, den klarar nog bara koder som börjar på P, ska man hitta koder från Body Control Module behöver man nog en annan. Nåja, den dagen, den sorgen. GMC:n är den första bil jag fått en felkod i. Buicken har bara OBD 1 och de koderna kan man få fram i displayen till ECC:n. Tahoen jag hade före GMC:n fick jag aldrig någon felkod i...
    If he really thinks we're the devil, then let's send 'em to hell
  • Rabarbapuppa

    Dåså, då var vi på Opus Bilprovning imorse med 330'n.
    Och däääääääär gav kamaxelgivaren utslag på Opus scanner. Bilen valde förövrigt att dö under bromstestet (men startar snällt igen) och även igen, i samband med avgasproven. 

    Nu förklarade jag för besiktningsmannen att detta fel inte uppträtt på länge men nu de senaste dagarna faktiskt börjat dyka upp igen. När jag själv läste felkoderna för ett par veckor sen, då fanns inte felet, men nu dök det som sagt upp. 

    Så det blev tre anmärkningar - dels ovan fel, samt "torkarblad höger skadat", och det kan jag kanske tycka är en lite larvig "underkänt-punkt" (nya torkarblad redan inköpta förra veckan, men ej än monterade) däremot var den tredje punkten ganska bra att veta, det har kommit en del rost på ett av bromsrören. Dels tvärgående, och sen efter dess nippel/koppling även lite längsgående.

    Jag behöver inte komma tillbaka för någon av punkterna, men de måste vara åtgärdade tills nästa år.

    Ikväll byter jag kamaxelgivare (båda två) och monterar nya torkarblad.
    Till våren bokar jag (verkstan) för bromsledningsbyte, jag tror inte jag pallar själv.

    /Puppa

  • Rabarbapuppa

    Så, då var kamaxelgivare bytta. Båda två.
    Den som skulle vara lite lurigare att komma åt visade sig vara den lätta. Gick på en timma.
    Den på avgaskammen sitter längst fram och skulle vara enklare, men där satt kontakten som djävulen själv så den tog tyvärr minst lika lång tid och en del svordomar. Men men, det gick ju det med. 

    Puppa

Svar på tråden Mekarskryt!