• Pallas

    Mekarskryt!

    Nu ska jag bara skryta av mig lite: Har lyckats byta glödstift på BMW:n! Inte för att jag vet om det blev nåt bättre, men jag har iaf demonterat hela luftintaget för att komma åt de små rackarna. Tur man är begåvad med en hand-/armstorlek värdig en 5-årig asiatisk tösabit, för inte var det mycket plats att skruva på inte! Hur gör karlar egentligen, river hela toppen?

    Bilen startade inte helt felfritt efteråt, så jag undrar om det snarare är reläet som är trasigt. Nåja, det var iaf bytesdags på glödstiften, så jag ångrar det inte. Tre timmar blankt gick det på och jag har aldrig gjort det förut. Känns alltid bra att få ihop något som är lite mer avancerat än att byta oljefilter.  

  • Svar på tråden Mekarskryt!
  • Noname00

    Och oxide clean kan man behöva köra flera ggr innan det blir rent.
    Sist kör man contact protect.

    Oxide clean är suveränt bra mot gröna oxidera kontakter.

  • Pallas
    Noname00 skrev 2014-03-29 12:11:40 följande:
    Tops och oxide clean sedan contact protect på det för att förhindra att det inte oxiderar igen.
    Tack för tips! Jag bytte ut kontakten på släpvagnen, samt bände isär de nya stiften litegrann, då funkade allt som det skulle = klar för besiktning på måndag. Ska kolla på det där contact protect, verkar vara en bra grej.
  • Rabarbapuppa

    Jaha, i lördags var det dags att fråga sig varför gula motorlampan tänds på lilla 316-BMW'n.
    Tomgången har varit strulig också och det har varit ganska jobbigt att köra kö-körning i Sthlms-trafiken.

    Det var ju lite halvintressant, min misstanke skulle ju vara tjuvluft då lampan verkar tändas upp med ett antal dagars mellanrum trots inga andra problem med bilen. Tog isär det mesta som liknade gummi och plast på insugssidan för att inspektera. Men det såg inledningsvis okej ut. Testade med startgas också men får inget direkt annat utslag på tomgången för det. 

    Men så tog jag ur den så kallade resonansboxen, belägen under luftbälgen, efter LMM i raden och såg detta:


    i.imgur.com/0LZ9FpO.jpg

    Det där hålet kan ju inte vara sunt. Någon har vid tidigare service inte satt tillbaka dessa komponenter korrekt, så öglan som boxen ska fästa i var inte fast, och boxen har legat o skavt mot ett remhjul och slitits ned i botten. 

    Lagade med svart silikon som tätning, så får vi se nu om det var det som var felet. Annars är det väl lambda då kanske....

    /Puppa

  • Noname00

    Själv hade man otroligt dålig gång när motorn blev varm motorlampan har kommit och gått men har varit konstant de senaste månaderna.
    så jag gick in för ventilkåpspackningsbyte.
    Det var helt kruttorrt i brunnarna för tändspolarna så jag hade mina aningar att det inte var det som var felet men inte kan lämna tillbaka grejerna så gick jag in för byte då den läkt på utsidan.
    Packningen var hård som glas och gick sönder när jag skulle ta bort den.
    Sparsamt med blå silikonpackning i halvmånarna.
    Tror jag fick till bytet ok det går inte riktigt att göra fel, man gör rent ordentligt och lägger på packningslim tunn stränk enbart inte centimetertjock monterar tillbaka omgående och drar skruvarna tills det tar stopp.

    Bilen gick lite ojämnt i början men sen stabiliserade den sig motorlampan släcktes efter ett tag men kom tillbaka vid nästa körning.
    Enda skillnaden är att den går inte dåligt på tomgång förut var det som att den gick på 5 cylindrar.
    Börjar undra om inte vevhusventilationen är tilltäppt.

  • Rabarbapuppa
    Noname00 skrev 2014-04-08 19:17:55 följande:
    Själv hade man otroligt dålig gång när motorn blev varm motorlampan har kommit och gått men har varit konstant de senaste månaderna.
    så jag gick in för ventilkåpspackningsbyte.
    Det var helt kruttorrt i brunnarna för tändspolarna så jag hade mina aningar att det inte var det som var felet men inte kan lämna tillbaka grejerna så gick jag in för byte då den läkt på utsidan.
    Packningen var hård som glas och gick sönder när jag skulle ta bort den.
    Sparsamt med blå silikonpackning i halvmånarna.
    Tror jag fick till bytet ok det går inte riktigt att göra fel, man gör rent ordentligt och lägger på packningslim tunn stränk enbart inte centimetertjock monterar tillbaka omgående och drar skruvarna tills det tar stopp.

    Bilen gick lite ojämnt i början men sen stabiliserade den sig motorlampan släcktes efter ett tag men kom tillbaka vid nästa körning.
    Enda skillnaden är att den går inte dåligt på tomgång förut var det som att den gick på 5 cylindrar.
    Börjar undra om inte vevhusventilationen är tilltäppt.
    Ja det var nog rätt gjort att ta den där packningen. Jag bytte ju när min osade bränd olja och hade samma erfarenhet, packningen var verkligen som glas. Tog sin modiga tid att få loss, då man får vara försiktig att inte skada godset i toppen. Min motor gick dock bra, men jag funderade ändå på varför den tröck olja genom ventilkåpspackningen, så min slutledning var nog att det var vevhusvent, så jag bytte den med.
    Detta var på min 330.

    Just nu joxar jag med min 316 - och trots min tjuvluftsspaning från i helgen som jag trodde skulle ge resultat, så tändes den jäkla motorlampan IGEN. En vecka har den varit försvunnen.

    Tomgången dippar var 10-15'e sekund. Ligger på ca 800 varv sen bara droppar den och bilen liksom "hämtar sig" ner på 400 varv, sen upp igen på 800. Jädra skumt. I övrigt går den ju bra?!

    Aja nu har man letat lufttjuv så det var väl steg ett, så får man väl gå vidare  nu då. Stift? Lambda? Kamaxelgivare? Ja vem vet... 

    /puppa
  • Noname00

    Det där låter som tjuvluft helt klart , du har kollat alla bälgar och allt?
    Med så mycket pendlande så borde du kunna hitta det.
    Prova ett röktest, går att göra själv med En cigarr en slang och silvertejp.

    Jag börjar tröttna rejält på min gamla E39.

  • Rabarbapuppa
    Noname00 skrev 2014-04-08 21:50:33 följande:
    Det där låter som tjuvluft helt klart , du har kollat alla bälgar och allt?
    Med så mycket pendlande så borde du kunna hitta det.
    Prova ett röktest, går att göra själv med En cigarr en slang och silvertejp.

    Jag börjar tröttna rejält på min gamla E39.
    Ja ja, jag hade bort luftbox, LMM, gummibälg och kollat slangar o donat. Hittade ju ett förslitningshål under resonansboxen enligt mitt inlägg ovan, men det tätade jag ju. Men fortfarande håller han på.

    Hur röktestar jag? Blåsa rök in i luftfilterboxen och se om de kommer ut nånstans där det inte ska?

    /Puppa
Svar på tråden Mekarskryt!