Noname00 skrev 2014-04-08 19:17:55 följande:
Själv hade man otroligt dålig gång när motorn blev varm motorlampan har kommit och gått men har varit konstant de senaste månaderna.
så jag gick in för ventilkåpspackningsbyte.
Det var helt kruttorrt i brunnarna för tändspolarna så jag hade mina aningar att det inte var det som var felet men inte kan lämna tillbaka grejerna så gick jag in för byte då den läkt på utsidan.
Packningen var hård som glas och gick sönder när jag skulle ta bort den.
Sparsamt med blå silikonpackning i halvmånarna.
Tror jag fick till bytet ok det går inte riktigt att göra fel, man gör rent ordentligt och lägger på packningslim tunn stränk enbart inte centimetertjock monterar tillbaka omgående och drar skruvarna tills det tar stopp.
Bilen gick lite ojämnt i början men sen stabiliserade den sig motorlampan släcktes efter ett tag men kom tillbaka vid nästa körning.
Enda skillnaden är att den går inte dåligt på tomgång förut var det som att den gick på 5 cylindrar.
Börjar undra om inte vevhusventilationen är tilltäppt.
Ja det var nog rätt gjort att ta den där packningen. Jag bytte ju när min osade bränd olja och hade samma erfarenhet, packningen var verkligen som glas. Tog sin modiga tid att få loss, då man får vara försiktig att inte skada godset i toppen. Min motor gick dock bra, men jag funderade ändå på varför den tröck olja genom ventilkåpspackningen, så min slutledning var nog att det var vevhusvent, så jag bytte den med.
Detta var på min 330.
Just nu joxar jag med min 316 - och trots min tjuvluftsspaning från i helgen som jag trodde skulle ge resultat, så tändes den jäkla motorlampan IGEN. En vecka har den varit försvunnen.
Tomgången dippar var 10-15'e sekund. Ligger på ca 800 varv sen bara droppar den och bilen liksom "hämtar sig" ner på 400 varv, sen upp igen på 800. Jädra skumt. I övrigt går den ju bra?!
Aja nu har man letat lufttjuv så det var väl steg ett, så får man väl gå vidare nu då. Stift? Lambda? Kamaxelgivare? Ja vem vet...
/puppa