• Pallas

    Mekarskryt!

    Nu ska jag bara skryta av mig lite: Har lyckats byta glödstift på BMW:n! Inte för att jag vet om det blev nåt bättre, men jag har iaf demonterat hela luftintaget för att komma åt de små rackarna. Tur man är begåvad med en hand-/armstorlek värdig en 5-årig asiatisk tösabit, för inte var det mycket plats att skruva på inte! Hur gör karlar egentligen, river hela toppen?

    Bilen startade inte helt felfritt efteråt, så jag undrar om det snarare är reläet som är trasigt. Nåja, det var iaf bytesdags på glödstiften, så jag ångrar det inte. Tre timmar blankt gick det på och jag har aldrig gjort det förut. Känns alltid bra att få ihop något som är lite mer avancerat än att byta oljefilter.  

  • Svar på tråden Mekarskryt!
  • Rabarbapuppa
    Noname00 skrev 2014-04-09 06:15:14 följande:
    Det måste ju generera en del felkoder, har du läst av?
    inträffar detta även om det är mer än halvtank?
    Ja, en kod är det. Alltid samma.

    "272C LR-adaptation add. per time"

    Ja, tomgången dippar och är inkonsekvent då o då oavsett tankmängd. 

    /Puppa
  • Rabarbapuppa

    Test igår med startgas på misstänkliga slangkopplingar och luft-relaterade delar. Inte en reaktion.
    Den eventuella luftglipa som finns är nog ruggigt liten. Speciellt eftersom felkoden tar mellan 7 och 10 dar på sig att återkomma. Jädra skumt detta. 

    Ska byta kamgivare och stift nu tror jag. Såg att givarna är stämplade 2003, så det kan vara lämpligt. 
    Och så ska jag byta en slang som jag tycker ser trist ut. Vem vet, kan ju vara den.

    Inte drar han mycket soppa heller som jag annars skulle misstänkt då en motor ev får för mycket luft.
    Drog 0.63 till jobbet idag. Det är inget att anmärka på.

  • Rabarbapuppa
    Tom Araya skrev 2014-04-10 18:32:54 följande:
    Kan det vara lambdasonden?

    När servades bilen senast, med filterbyten?
    Nja, kan vara lambda men min erfarenhet är att den då också brukar ge utslag mer eller mindre över hela registret och att bränsleblandningen brukar bli rejält knas. Den här felkoden dyker alltid upp i samband med att jag haft mycket körning i låga varvtal och även tomgång - kökörning. För i övriga varvtalsregistret drar han jämt o fint och misständer aldrig. Kan satsa på nya lambda (byta båda två) men jag börjar med det "enklaste" tänker jag. Söker tjuvluft. 
    Nu har jag hittat en slang som jag blev tipsad om. Den tyckte jag lossnade med handkraft lite väl lätt för min smak, så jag ska saffa en ny och ett par slangklämmor och se om det var den som inte höll/håller tätt.

    Bilen servades i november 2013. 
    Nästa steg blir stift. För det är ju längre intervall på dem så det har inte bytts i min ägo iaf. (drygt ett år)

    /Puppa
  • Rabarbapuppa

    Jahopp, en gör-det-själv slangkoppling utförd. Får vi se om det ger nåt resultat på tomgång/felkod. Fick tips om att denna kunde strula. Men 357 spänn för i princip samma slang ger jag inte. Detta är runda slängar 70:-

    i.imgur.com/CvvZQ05.jpg

  • Noname00
    Rabarbapuppa skrev 2014-04-11 23:21:28 följande:
    Jahopp, en gör-det-själv slangkoppling utförd. Får vi se om det ger nåt resultat på tomgång/felkod. Fick tips om att denna kunde strula. Men 357 spänn för i princip samma slang ger jag inte. Detta är runda slängar 70:-

    i.imgur.com/CvvZQ05.jpg
    Du köpte en vanlig slang och isolering och monterade på?
    I så fall borde det funkade.
  • Rabarbapuppa
    Noname00 skrev 2014-04-12 13:07:44 följande:
    Du köpte en vanlig slang och isolering och monterade på?
    I så fall borde det funkade.
    Ja precis, oljebeständig slang från Mekonomen, eller rättare sagt, det är så kallad bränsleslang, med exakt samma mått som BMW's originaldel, 13 mm innerdiam och 20 mm ytterdiam.

    Sen är det rörisolering från Classe för 19 spänn. Visserligen lite tjockare omkrets än vad originaldelen har, men så länge plastlocket över insuget går igen smärtfritt så...

    Ja och så är det två slangklämmor för säkerhets skull.

    Vi får väl se, jag ropar inte hej än. Men jag kan konstatera att tomgången i dagens köer betedde sig betydligt bättre vad jag kan se på varräknarnålen iaf.

    Annars får jag gå på stift eller lambda.

    /Puppa
  • Noname00
    Rabarbapuppa skrev 2014-04-14 09:47:31 följande:
    Ja precis, oljebeständig slang från Mekonomen, eller rättare sagt, det är så kallad bränsleslang, med exakt samma mått som BMW's originaldel, 13 mm innerdiam och 20 mm ytterdiam.

    Sen är det rörisolering från Classe för 19 spänn. Visserligen lite tjockare omkrets än vad originaldelen har, men så länge plastlocket över insuget går igen smärtfritt så...

    Ja och så är det två slangklämmor för säkerhets skull.

    Vi får väl se, jag ropar inte hej än. Men jag kan konstatera att tomgången i dagens köer betedde sig betydligt bättre vad jag kan se på varräknarnålen iaf.

    Annars får jag gå på stift eller lambda.

    /Puppa
    Jag hade inte bytt lamda.
  • Rabarbapuppa

    Nej, min första insats (efter att ha bytt stift i så fall) skulle vara att montera ur lambda och testa dem att den fungerar som de ska såklart.

    /Puppa

  • Tom Araya
    Rabarbapuppa skrev 2014-04-10 21:27:57 följande:
    Nja, kan vara lambda men min erfarenhet är att den då också brukar ge utslag mer eller mindre över hela registret och att bränsleblandningen brukar bli rejält knas. Den här felkoden dyker alltid upp i samband med att jag haft mycket körning i låga varvtal och även tomgång - kökörning. För i övriga varvtalsregistret drar han jämt o fint och misständer aldrig. Kan satsa på nya lambda (byta båda två) men jag börjar med det "enklaste" tänker jag. Söker tjuvluft. 
    Nu har jag hittat en slang som jag blev tipsad om. Den tyckte jag lossnade med handkraft lite väl lätt för min smak, så jag ska saffa en ny och ett par slangklämmor och se om det var den som inte höll/håller tätt.

    Bilen servades i november 2013. 
    Nästa steg blir stift. För det är ju längre intervall på dem så det har inte bytts i min ägo iaf. (drygt ett år)

    /Puppa
    Tjuvluft brukar orsaka ökat varvtal.
Svar på tråden Mekarskryt!