• Pallas

    Mekarskryt!

    Nu ska jag bara skryta av mig lite: Har lyckats byta glödstift på BMW:n! Inte för att jag vet om det blev nåt bättre, men jag har iaf demonterat hela luftintaget för att komma åt de små rackarna. Tur man är begåvad med en hand-/armstorlek värdig en 5-årig asiatisk tösabit, för inte var det mycket plats att skruva på inte! Hur gör karlar egentligen, river hela toppen?

    Bilen startade inte helt felfritt efteråt, så jag undrar om det snarare är reläet som är trasigt. Nåja, det var iaf bytesdags på glödstiften, så jag ångrar det inte. Tre timmar blankt gick det på och jag har aldrig gjort det förut. Känns alltid bra att få ihop något som är lite mer avancerat än att byta oljefilter.  

  • Svar på tråden Mekarskryt!
  • Noname00
    Rabarbapuppa skrev 2014-04-15 09:07:39 följande:
    Nej, min första insats (efter att ha bytt stift i så fall) skulle vara att montera ur lambda och testa dem att den fungerar som de ska såklart.

    /Puppa
    Detta ser du enkelt med vilken obd2 läsare som helst.
    Dessutom brukar en defekt lamda ge en felkod tex "no response"
  • Rabarbapuppa
    Tom Araya skrev 2014-04-15 21:37:53 följande:
    Tjuvluft brukar orsaka ökat varvtal.
    Nä. För mycket luft jämfört med vad datorn anser att det ska till bränsle brukar väl inte stegra tomgången? Den borde väl sjunka? 
    Men visst, det är ju primärt tjuvluft jag letar nu, för jag är medveten om att det kan vara väldigt många orsaker efter det.
  • OneWish
    Rabarbapuppa skrev 2014-04-15 23:25:24 följande:
    Nä. För mycket luft jämfört med vad datorn anser att det ska till bränsle brukar väl inte stegra tomgången? Den borde väl sjunka? 
    Men visst, det är ju primärt tjuvluft jag letar nu, för jag är medveten om att det kan vara väldigt många orsaker efter det.
    Det behöver nödvändigtvis inte höja tomgången, men oftast är resultatet att den går ojämt och en varm motor brukar oftast stegra i varvtal om den drar tjuvluft.

    Silent crystalline tears I cry. For all must say their last goodbye - to paradise.
  • Rabarbapuppa

    Okej. Ja, den sekundära effekten kanske är att om den inser att den får mer luft än den "tänkt" så kanske den kompenserar med mer bränsle, och därmed går varvet upp en aning också. Så kan det ju va. Det blir lite oroligt helt enkelt. 

  • OneWish
    Rabarbapuppa skrev 2014-04-15 23:41:22 följande:
    Okej. Ja, den sekundära effekten kanske är att om den inser att den får mer luft än den "tänkt" så kanske den kompenserar med mer bränsle, och därmed går varvet upp en aning också. Så kan det ju va. Det blir lite oroligt helt enkelt. 
    Ja och nej, (tillskillnad från vad man kan tro så är inte mer bränsle = högre varv),
    bränslet reagerar med syret i luften och om du får en högre luft/bränsleblanding kommer du få kraftigare explosioner vilket leder till ett högre varv.

    Det är en av grundprinciperna till turbos (det är inte andelen bränsle man höjer på en turbo bil utan mängden luft till bränsleblandningen).

    En bild med lambda sond (dvs alla med katalysator) kommer justera som galet hela tiden, en äldre bil kommer snarare få rusande tomgång, dvs att tomgången blir högre ju längre den står på tomgång.
    Silent crystalline tears I cry. For all must say their last goodbye - to paradise.
  • Tom Araya
    Rabarbapuppa skrev 2014-04-15 23:25:24 följande:
    Nä. För mycket luft jämfört med vad datorn anser att det ska till bränsle brukar väl inte stegra tomgången? Den borde väl sjunka? 
    Men visst, det är ju primärt tjuvluft jag letar nu, för jag är medveten om att det kan vara väldigt många orsaker efter det.
    Datorn kanske kompenserar det....min erfarenhet bygger främst på mek med gamla analoga bilar.Skrattande
  • Tom Araya
    OneWish skrev 2014-04-15 23:49:34 följande:
    Det är en av grundprinciperna till turbos (det är inte andelen bränsle man höjer på en turbo bil utan mängden luft till bränsleblandningen).
    Detta är väl en sanning med modifikation. Det är sant att det är just luft (med syre) som turbon skjutsar in, men det måste kompenseras med motsvarande bränsle, annars spikar den. Det är ju därför en turbomotor kan gå rätt snålt vid lugn körning, medan bränsleförbrukningen (och effekten) ökar i högre grad vid högre varvtal än för motsvarande sugmotor.
  • OneWish
    Tom Araya skrev 2014-04-16 14:53:37 följande:
    Detta är väl en sanning med modifikation. Det är sant att det är just luft (med syre) som turbon skjutsar in, men det måste kompenseras med motsvarande bränsle, annars spikar den. Det är ju därför en turbomotor kan gå rätt snålt vid lugn körning, medan bränsleförbrukningen (och effekten) ökar i högre grad vid högre varvtal än för motsvarande sugmotor.
    Ja bränslet används för nedkylning också, men det är inte enbart för den högre syreblandningen utan för att man jobbar med övertryck som gör att blandningen antänder lättare och blir bränsleblandningen för tunn så får du fruktansvärd värmeutveckling som kan bidra till självantändning (spikning).

    Nej jag håller inte med om bränsleförbrukningen, en turbo motor drar lite bränsle när turbon jobbar som effektivast brukar röra sig runt 2.8-3.4 tusen varv är man utan för detta så är turbonsverkningsgrad lägre eller tom obefintlig (vid låga varv). 

    Vid riktigt låga varv är effektiviteten sämre än på en turbolös bil eftersom turbo motorer har lägre kompression (vilket turbon kompenserar för). 
    Silent crystalline tears I cry. For all must say their last goodbye - to paradise.
  • Tom Araya
    OneWish skrev 2014-04-17 00:21:26 följande:
    Ja bränslet används för nedkylning också, men det är inte enbart för den högre syreblandningen utan för att man jobbar med övertryck som gör att blandningen antänder lättare och blir bränsleblandningen för tunn så får du fruktansvärd värmeutveckling som kan bidra till självantändning (spikning).

    Nej jag håller inte med om bränsleförbrukningen, en turbo motor drar lite bränsle när turbon jobbar som effektivast brukar röra sig runt 2.8-3.4 tusen varv är man utan för detta så är turbonsverkningsgrad lägre eller tom obefintlig (vid låga varv). 

    Vid riktigt låga varv är effektiviteten sämre än på en turbolös bil eftersom turbo motorer har lägre kompression (vilket turbon kompenserar för). 
    Vad jag menar med bränsleförbrukningen är att den ökar mer i förhållande till varvtal än vad sugmotorer gör, inte att den nödvändigtvis drar mer. Om du vänder på det kan man säga att skillnaden i bränsleförbrukning mellan lugn körning och hård körning är större hos en turbomotor än en sugmotor, förutsatt att de är någorlunda jämförbara i storlek och/eller effekt.
Svar på tråden Mekarskryt!