• Anceka m D

    Vi kring 30 som jobbat på syskon några månader.

    I somras startade jag en tråd för oss kring 30 som snart skulle starta syskonförsök. Nu några månader senare är det inte så många kvar i den tråden då de flesta har fått sitt efterlängtade plus! Dock inte jag (och några till som också är välkomna hit!). På julafton har jag nästa äl och då är vi inne på sjätte försöket...

    Så, är du kring 30 och har försökt få syskon i ett par månader eller så kan det här kanske vara tråden för dig!?


  • Svar på tråden Vi kring 30 som jobbat på syskon några månader.
  • ÄnglaMini
    Lallahh skrev 2013-01-06 20:08:43 följande:
    Hej! Hoppar in här
    Vi har en dotter på 3 år och försöker få ett syskon till henne. Vi har försökt sedan augusti -12. Nu har jag fått nog och beställt ägglossningstest 👍. Jag ska börja testa 10/1 och hoppas på ÄL direkt!!!
    Snart dags att börja testa ;) Lycka till!
    Cuppies skrev 2013-01-04 19:41:25 följande:
    Jag hoppar på här. Äl i dagarna så nu är det bara att jobba på :)
    Hur har det gått? ÄL?
    helen skrev 2013-01-04 19:03:37 följande:
    hänger på, vi försöker få ett syskon till våra två tjejer (3 och 4 år)  ....tog ut spirelen i augusti men eftersom jag ganska nyss blivit friskförklarad från giftstuma och doktorn tyckte vi skulle vänta med graviditet så har vi tagit det lite lugnt. Men nu kör vi på! :) hade ÄL den 3/1 så nu håller vi tummarna.... Fast jag tror att de kommer ta ett tag :S
     
    Lycka till!


     
  • Lilla kakan

    Hej hej, vår 5e bim i syskonverkstaden närmar sig (äl+10 idag) och jag surfar runt på fl för att skingra tankarna. Testade med cb mitt på dagen idag (hållit mig 4h) & var såklart negativt. Så har väldigt låga förhoppningar. Vi är bägge 34 och har en härlig 3-åring som också längtar efter ett syskon eftersom alla hans vänner börjat få småsyskon.
    När mensen kommer ska jag boka tid för att få kollat sköldkörtelhormon så inte det är krångel med dom. Och nästa cykel har jag bestämt att testa munkpeppar och grapejuice. Känns rätt milt och utan biverkningar. Får äl men har inte så mycket sekret, så har beställt sånt där glidmedel som ska kunna hjälpa spermierna också. I övrigt tar jag multivitamin & nån extra tablett folsyra emellanåt.

    Känns som att man analyserar allting så extremt mycket mer nu än med första barnet. Har så mycket mer koll på allt som kan gå knasigt. Sonen kom till på andra försöket så vi hann ju inte ens börja fundera i de här banorna. Tror själv inte det kommer gå så lätt denna gång av någon anledning, men maken tar det mer med en klackspark.

    Håller tummarna för oss alla!

  • ÄnglaMini

    Lilla kakan, än är det dock inte för sent! Känner du av något eller det är lugnt på symtom? Lycka till!

    Jag har varit på VUL idag så på måndag blir det återföring av embryo (håller på med IVF behandling). Detta blir tredje syskonförsöket via ivf.

  • Akinna 77

    Hej!

    Jag hoppar in här! Jag är 30+ med en snart tvåårig son, vi har försökt att göra ett syskon sedan i somras. Det tog lång tid för oss att bli gravida med sonen så jag känner att jag började försöka med negativ inställning, typ "det här kommer nog inte att gå" redan från början. Nu när det inte händer något känns det lite som ett straff för min negativa inställning. Jag önskar verkligen att det var så lätt att "sluta tänka på det så mycket och slappna av" som välmenande människor tycks tro!
    Nu har jag iaf bestämt mig för att försöka tänka positivt, ska tvinga mig själv till det tills det blir en vana :) 

     

  • Anceka m D
    Akinna 77 skrev 2013-01-09 07:45:41 följande:
    Hej!

    Jag hoppar in här! Jag är 30+ med en snart tvåårig son, vi har försökt att göra ett syskon sedan i somras. Det tog lång tid för oss att bli gravida med sonen så jag känner att jag började försöka med negativ inställning, typ "det här kommer nog inte att gå" redan från början. Nu när det inte händer något känns det lite som ett straff för min negativa inställning. Jag önskar verkligen att det var så lätt att "sluta tänka på det så mycket och slappna av" som välmenande människor tycks tro!

    Nu har jag iaf bestämt mig för att försöka tänka positivt, ska tvinga mig själv till det tills det blir en vana :) 

     



    Välkommen! Jag tänkte inte så från början, men nu gör jag det - att det inte kommer bli något syskon för att det inte kommer funka. Vi går in på försök 7 nu.
  • Lilla kakan

    Akinna & Anceka: Tar det värsta av er approach ock kombinerar Kände redan från början & känner bara starkare och starkare att det förmodligen kommer ta ett bra tag. Inte så att jag inte tror det kommer gå, men känner att det kommer dröja. Min man har hela tiden trott att det skulle gå blixtsnabbt (som med sonen) så jag känner mig lite ensam i mitt pessimistiska perspektiv. Men jag känner som du Akinna att jag kanske skapar en självuppfyllande profetia (helt orimligt och ologiskt och knasigt såklart!) så borde också skärpa mig! Inte så att jag är deppig, mår dåligt eller oroar mig - men känner mig negativ, om ni hajar

    Testade neg igen i morse (cb testa tidigt, morgonurin) på äl+11 så här dyker nog mensen upp framåt helgen. Förra månaden var min mens sen 3-4 dagar. Det var riktigt jobbigt! Så ska försöka hålla mig från att testa mer åtminstone till efter helgen om den blir sen igen. Så nästa månadsskifte blir försök nr. 6. (Ingenting, jag vet!!!)

    Hur gör ni med vänner & familj, berättar ni? Har flera vänner som frågar konstant, och vänner som berättar att de försöker. Men jag bara säger att vi avvaktar säkrare jobb eller bättre ekonomi osv. Hade jag haft en mer positiv inställning så hade jag kanske vågat outa mig. Men vill inte sitta där när de blir gravida och känna att de vet att vi också försöker. Vill inte de ska tro att jag blir avis (vilket kanske en liten del av mig blir) och dra sig för att berätta, för jag blir ju verkligen superglad när andra runt om oss lyckas få till det! Vill inte de ska känna att det blir en sån där "tävlingsgrej". Så jag håller tyst än så länge även om det också känns lite dumt. Klurigt det där

    Måste skärpa mig med resten av tillvaron också! Har låtit dessa syskontankar ta bort fokus från att ta hand om mig själv, tycker att så länge jag inte blir gravid så är det meningslöst. Superdumt. Så det är mitt mål från nästa mens. Ta itu med vardags-hälsan. Och så har jag mailat min bm om cellprover, koll av sköldkörtelhormoner och lite annat. Känns bra

    Kram på er alla & ursäkta långa inlägget (var skönt skriva av sig lite)

  • Akinna 77
    Anceka m D skrev 2013-01-09 09:47:18 följande:



    Välkommen! Jag tänkte inte så från början, men nu gör jag det - att det inte kommer bli något syskon för att det inte kommer funka. Vi går in på försök 7 nu.
    Ibland tänker jag att jag använder pessimism som ett sätt att försöka skydda mig lite, att jag omedvetet tänker att jag inte kommer bli lika besviken om inget händer ifall jag förväntar mig det värsta. Skitdumt för jag blir precis lika besviken och ledsen varenda jäkla månad. 

    Oh well, nya tider nya tag! Ska köpa ägglossningstest när lönen kommer tänkte, känner mig lite osäker på om jag verkligen har ägglossning varje månad. 

    Håller tummen för ert sjunde försök! 

     
  • Akinna 77
    Lilla kakan skrev 2013-01-09 10:38:01 följande:
    Akinna & Anceka: Tar det värsta av er approach ock kombinerar Kände redan från början & känner bara starkare och starkare att det förmodligen kommer ta ett bra tag. Inte så att jag inte tror det kommer gå, men känner att det kommer dröja. Min man har hela tiden trott att det skulle gå blixtsnabbt (som med sonen) så jag känner mig lite ensam i mitt pessimistiska perspektiv. Men jag känner som du Akinna att jag kanske skapar en självuppfyllande profetia (helt orimligt och ologiskt och knasigt såklart!) så borde också skärpa mig! Inte så att jag är deppig, mår dåligt eller oroar mig - men känner mig negativ, om ni hajar

    Testade neg igen i morse (cb testa tidigt, morgonurin) på äl+11 så här dyker nog mensen upp framåt helgen. Förra månaden var min mens sen 3-4 dagar. Det var riktigt jobbigt! Så ska försöka hålla mig från att testa mer åtminstone till efter helgen om den blir sen igen. Så nästa månadsskifte blir försök nr. 6. (Ingenting, jag vet!!!)

    Hur gör ni med vänner & familj, berättar ni? Har flera vänner som frågar konstant, och vänner som berättar att de försöker. Men jag bara säger att vi avvaktar säkrare jobb eller bättre ekonomi osv. Hade jag haft en mer positiv inställning så hade jag kanske vågat outa mig. Men vill inte sitta där när de blir gravida och känna att de vet att vi också försöker. Vill inte de ska tro att jag blir avis (vilket kanske en liten del av mig blir) och dra sig för att berätta, för jag blir ju verkligen superglad när andra runt om oss lyckas få till det! Vill inte de ska känna att det blir en sån där "tävlingsgrej". Så jag håller tyst än så länge även om det också känns lite dumt. Klurigt det där

    Måste skärpa mig med resten av tillvaron också! Har låtit dessa syskontankar ta bort fokus från att ta hand om mig själv, tycker att så länge jag inte blir gravid så är det meningslöst. Superdumt. Så det är mitt mål från nästa mens. Ta itu med vardags-hälsan. Och så har jag mailat min bm om cellprover, koll av sköldkörtelhormoner och lite annat. Känns bra

    Kram på er alla & ursäkta långa inlägget (var skönt skriva av sig lite)
    Klart du ska skriva av dig! Vi vet ju precis hur det känns :)

    Ja gud, folk frågar oss hela tiden..det började när min son var ca 6 månader och frågorna kommer oftare och oftare ju äldre han blir! Jag brukar svara att vi inte har bestämt oss ännu, att vi inte är riktigt säkra på att vi vill ha ett barn till. Jag har 3 nära vänner som väntar nummer 2 och ska föda snart. En annan som precis fått nummer 2 och en tredje som ska börja försöka till våren.  2 av dom som ska föda snart fick sitt första barn samtidigt som vi fick vår son. Jag tycker ärligt talat att det är skitjobbigt, jag är inte missunnsam men nog tusan är jag avundsjuk! Det verkar som att "alla" andra bara behöver titta på varandra så blir de gravida!  Jag vet inte om jag kommer börja berätta att vi försöker..för dom närmaste vännerna kommer jag nog göra det så småningom. 

    Min svärmor gav förresten min son en "att få ett syskon" bok i julklapp. Jag gömde den när vi kom hem. Orkar liksom inte sitta och läsa den för honom samtidigt som man längtar. Hon vet inte att vi försöker och jag vet att hon vill ha fler barnbarn men det kändes ändå lite onödigt, som en pik typ. Min man blev skitsur. Hon kommer definitivt inte få veta att vi försöker, kan bara tänka mig pressen.. 

    Jag måste oxå ta tag i vardagshälsan!  Vi kan stötta varandra i det också! :)

    kram! 
  • Lilla kakan
    Akinna 77 skrev 2013-01-09 11:02:11 följande:
    Klart du ska skriva av dig! Vi vet ju precis hur det känns :)

    Ja gud, folk frågar oss hela tiden..det började när min son var ca 6 månader och frågorna kommer oftare och oftare ju äldre han blir! Jag brukar svara att vi inte har bestämt oss ännu, att vi inte är riktigt säkra på att vi vill ha ett barn till. Jag har 3 nära vänner som väntar nummer 2 och ska föda snart. En annan som precis fått nummer 2 och en tredje som ska börja försöka till våren.  2 av dom som ska föda snart fick sitt första barn samtidigt som vi fick vår son. Jag tycker ärligt talat att det är skitjobbigt, jag är inte missunnsam men nog tusan är jag avundsjuk! Det verkar som att "alla" andra bara behöver titta på varandra så blir de gravida!  Jag vet inte om jag kommer börja berätta att vi försöker..för dom närmaste vännerna kommer jag nog göra det så småningom. 

    Min svärmor gav förresten min son en "att få ett syskon" bok i julklapp. Jag gömde den när vi kom hem. Orkar liksom inte sitta och läsa den för honom samtidigt som man längtar. Hon vet inte att vi försöker och jag vet att hon vill ha fler barnbarn men det kändes ändå lite onödigt, som en pik typ. Min man blev skitsur. Hon kommer definitivt inte få veta att vi försöker, kan bara tänka mig pressen.. 

    Jag måste oxå ta tag i vardagshälsan!  Vi kan stötta varandra i det också! :)

    kram! 
    Åh sicken lurig pik från svärmor där! Förstår att ni tog undan boken.
    Våra päron håller än så länge tand för tunga även om vi vet att de också längtar. Jo, när vi börjat försöka uppemot något år så kommer jag nog också börja berätta för då kommer jag nog börja må lite dåligt över det hela.
    "Värst" just nu är att sonen börjat prata mycket om syskon. Han kan plötsligt säga "Jag har en lillasyster som heter *nått random namn*" till folk eller kompisar (Han kan iof i affären även insistera på att vi ska köpa kattmat till vår katt -- vi har inte katt ). Väldigt många av hans kompisar & dagiskompisar har/väntar som sagt syskon så han börjar ju förstå konceptet. Frågade honom varför han ville ha ett syskon och då svarade han "Ja men, jag har ju inget" Gulligt och så självklart men ändå skär det till i mammahjärtat när man ju vill kunna ge honom det så otroligt mycket.

    Ja! Vardagshälsa it is!

    Kram kram
  • lyckobubblor

    Känner igen mig i det ni skriver tjejer! Skönt att kunna dela sånt här iaf, då man annars känner sig helt ensam om det... Maken vill verkligen att vi ska bli gravida nu men tänker liksom på ett helt annat sätt så det känns extra tungt varje gång mensen kommer... Idag är mensen över och nu ska jag ladda för att orka försöka igen, men denna månad är det extra tungt vet inte ritkigt varför... Så denna månad blir fokus på allt som blivit bortglömt i alla förhoppningar på plus... Ta tag i hemmet, mig själv och vännerna.... Sen kan man ju inte undgå att veta när det är ÄL och BIM men det ska bannemej inte bli fokus på det denna månad... *s*

    Vi har berättat för en del vänner att vi gärna blir gravida men säger samtidigt att det får bli som det blir... Vill inte berätta hur mycket vi faktiskt hoppas, lite som ett skydd antar jag...

    kraaaaaam   Solig

Svar på tråden Vi kring 30 som jobbat på syskon några månader.